Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 24 januari 2011, 14:11

Stämmer inte, den kan visserligen också kokas i fett (genom en handduk), men de två grejerna jag söker är gjorda främst med anklår.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 24 januari 2011, 14:48

Det visar sig gång efter annan att man ska både läsa frågan ordentligt och sen tänka lite innan man svarar. Men vad vore livet om man inte chansade nån gång ibland!
På den första säger jag "Rillette" och den andra "Confit de canard".

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 24 januari 2011, 15:07

Cuba skrev:Det visar sig gång efter annan att man ska både läsa frågan ordentligt och sen tänka lite innan man svarar. Men vad vore livet om man inte chansade nån gång ibland!
På den första säger jag "Rillette" och den andra "Confit de canard".
Rätt! Snyggt!

Bägge två är gamla men ypperligt delikata sätt att konservera akkött på. Rillettes är en slags paté där man kokat i sönder ankkött (eller fläskkött) i små köttslamsor och sen täcker det med ett lager ankflott i en glasburk. Avnjutes på en skiva bröd. Confit är hela anklår som långsamt kokas möra i ankflott och sen konserveras de i burk (nog det bästa sättet att tillaga anklår, då dessa normalt är rätt sega). Confitlåren kan man sen bryna och servera med tillbehör, eller så brukar de koka lite ytterligare i den rustika sydfranska böngrytan Cassoulet.

Bägge dessa konserveringar håller väldigt länge i rumstemperatur. Säg den rätt som inte blir godare med lite tillsatt ankflott föresten. :)

Cuba tar nästa.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 24 januari 2011, 15:51

Tackar Giancarlo!
Ankflott har jag tyvärr aldrig fått möjlighet att prova i matlagning själv, men det låter svåröverträffat. Frågan är om det går att få fatt i i Sverige eller om det måste bli specialimport från Frankrike? Det måste definitivt undersökas!

När vi nu befunnit oss i Frankrike så dyker diverse blandade bilder upp min skalle. Så det får bli en bildfråga igen! En s.k jeepdunk av mindre modell och frågan är hur den passar in i sammanhanget?
(För att försvåra så har jag använt ett avancerat dataprogram för att kamouflera vissa detaljer.)
dunk1.JPG
dunk1.JPG (8.34 KiB) Visad 506 gånger

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 24 januari 2011, 17:30

Cuba skrev:Tackar Giancarlo!
Ankflott har jag tyvärr aldrig fått möjlighet att prova i matlagning själv, men det låter svåröverträffat. Frågan är om det går att få fatt i i Sverige eller om det måste bli specialimport från Frankrike? Det måste definitivt undersökas!
Det enklaste sättet att få tag på ankflott tror jag är att steka en anka (gärna med ytsnittat skinn) i ugnen eller steka ett ytsnittat ankbröst på skinnsidan i stekpannan utan tillsatt fett. Ankor är ju feta fåglar som dryper av fett i mängder i deras skinn, så fettet kan med fördel sparas minst i ett par veckor eller kanske t.o.m längre i kylen (funkar med gäss med, deras flott är rätt likt i smak). Om man inte orkar kan man nog säkerligen få tag på någon burk i en specialaffär men då missar man ju en trevlig ankmiddag (köper man en burk confit de canard kommer man också ha en del flott över).

Ankflott kan användas med fördel i de flesta rätter. Potatis stekt i det ges en helt ny dimension, och en klick i en het sås är ofta en garanti för njutning. Att woka i ankflott är nice och jag har läst om att vit fisk och t.o.m hummer funkar riktigt bra stekt i ankflott.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 24 januari 2011, 21:28

Giancarlo skrev:Det enklaste sättet att få tag på ankflott tror jag är att steka en anka (gärna med ytsnittat skinn) i ugnen eller steka ett ytsnittat ankbröst på skinnsidan i stekpannan utan tillsatt fett. Ankor är ju feta fåglar som dryper av fett i mängder i deras skinn, så fettet kan med fördel sparas minst i ett par veckor eller kanske t.o.m längre i kylen (funkar med gäss med, deras flott är rätt likt i smak). Om man inte orkar kan man nog säkerligen få tag på någon burk i en specialaffär men då missar man ju en trevlig ankmiddag (köper man en burk confit de canard kommer man också ha en del flott över).

Ankflott kan användas med fördel i de flesta rätter. Potatis stekt i det ges en helt ny dimension, och en klick i en het sås är ofta en garanti för njutning. Att woka i ankflott är nice och jag har läst om att vit fisk och t.o.m hummer funkar riktigt bra stekt i ankflott.
Ugnstekt anka låter fantastiskt, men är nog tyvärr ett lite för stort projekt att dra igång för min del. Lägger det i bakhuvudet som en möjlighet till ett temaparty, då stödtrupperna kallas in! Kortsiktigt kommer givetvis Frankrikeresenärer i bekantskapskretsen beordras att plocka hem confit de canard-burkar!

Har insett att bilden nog har en lite bristande historisk koppling så jag kör en till. Den nya bilden förändrar ingenting i sak, men kan utgöra ett stöd för historiska efterforskningar.
dunk3.JPG
dunk3.JPG (19.87 KiB) Visad 497 gånger

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av currahee » 25 januari 2011, 10:20

Franska arméns vindunk, såklart.

/ currahee

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 25 januari 2011, 10:57

currahee skrev:Franska arméns vindunk, såklart.

/ currahee
Såklart currahee, bra jobbat! Du dunkar nästa!
dunk.jpg
dunk.jpg (8.32 KiB) Visad 481 gånger
dunk2.jpg
dunk2.jpg (33.17 KiB) Visad 481 gånger

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av currahee » 25 januari 2011, 11:19

Merci - som de säger. En armé med egna vindunkar, undrar hur lämpligt det är... :)

Nästa matfråga - vad är detta för smörgåspålägg?

undrar / currahee
Bilagor
mat.jpg
mat.jpg (42.71 KiB) Visad 478 gånger

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 25 januari 2011, 11:49

Yuck!!!!
spam ad kids.jpg
spam ad kids.jpg (33.8 KiB) Visad 473 gånger
pressade kvarlevor av kokta grislik - hopsopade på golvet i fläskfabrikerna och stoppade på burk.
Men - ''teshonka'' ansågs vara en läckerhet av halvsvultna rödarmister. En armé ''marscherar på sina magar'' förklarade Napoleon. Och Röda Armén - hade aldrig orkat till Berlin utan amerikansk SPAM :lol: , Varjag

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 25 januari 2011, 12:00


currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av currahee » 25 januari 2011, 12:16

Visst är det Spam. varjag verkar inte speciellt förtjust i denna delikatess... :D

MEN - ett stort :lol: :lol: :lol: för Cubas koppling.

Frågan till varjag.

/ currahee

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 25 januari 2011, 12:49

Tack currahee....
Visst är det Spam. varjag verkar inte speciellt förtjust i denna delikatess
varjag, som uthållig sjömatros, kan fördra det mesta. Och SPAM tyckte han var idealisk campingmat ''bortom ära, vägar och redlighet'' i Australiens röda döda hjärta. Lätt att laga, lätt att tugga och närande....
Men Fru Varjag - var av annan mening! (gissar andra har likadana historier att berätta :roll: ) Well - no more SPAM i varjaglyan......Plumrose i Danmark tillverkar en liknande vara - men inom EU gissar man att innehållet inte längre är golvsopor :)

Nästa - en annan delikatess, kan serveras
bultade.jpg
bultade.jpg (7.74 KiB) Visad 463 gånger
eller
eller friterade.jpg
eller friterade.jpg (8.99 KiB) Visad 463 gånger
Dom uppskattas även au naturel - men förefaller då vara segtuggade.
Vad kallas maträtterna med detta innehåll?, Varjag

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: 9 augusti 2010, 19:23

Re: Quiz: Citat av historiska personer

Inlägg av Hedmark » 25 januari 2011, 14:05

Börja du :)

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 25 januari 2011, 18:56

Conch? Havssnäcka.

Jag har också smakat Spam, ingen höjdare, dock väldigt populärt på otippade ställen i världen. I Hawaii t.ex. äter man gärna Spam-sushi.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Skriv svar