Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 17 juli 2010, 17:06

Tack Sveahk! Även om jag svarat lite i slarvigaste laget :oops:

Jag söker en kompositör som påverkat åtminstone min generations musikutbildning i skolan. Jag tror vi är rätt många som kommer ihåg på musiklektionen hur man lärde sig använda diverse musikinstrument såsom tamburin, triangel, etc. Som jag förstått det hela så är vår man högst delaktig i att man idag använder denna pedagogik på musikens område.
Han hade en speciell stil där hans mest kända stycke är mycket välbekant för de flesta, betydligt färre vet vad stycket heter. Vem var han och vad heter den berömda kantaten?
Kompositör och musikpedagog.jpg
Kompositör och musikpedagog.jpg (11.12 KiB) Visad 757 gånger

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11127
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 18 juli 2010, 22:16

Kan det möjligtvis vara Carl Orff du tänker på - i så fall vore kantaten Carmina Burana...?

Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 19 juli 2010, 06:54

sveahk skrev:Kan det möjligtvis vara Carl Orff du tänker på - i så fall vore kantaten Carmina Burana...?

Hans K
Helt riktigt! Carmina Burana - där de flesta känner igen Fortuna, herrscherin der welt, eller Fortuna imperatrix mundi. Anklagades efter kriget för nazism.
http://www.youtube.com/watch?v=0t4ei1khHPI

http://sv.wikipedia.org/wiki/Carl_Orff

Mera kultur får vi från Sveahk - Varsågod :D

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Quiz inom kriminalhistoria

Inlägg av tryggve » 20 juli 2010, 17:56

Nu är det kanske dags att ge denna kategori en chans till? :-) Jag tar mig friheten att ställa en bildfråga.

Vem är denne man, och vilka kriminella gärningar är han känd för? Bilden borde ge en ledtråd till vad det är han pysslat med... ;-)
Bilagor
man.jpg
man.jpg (33.67 KiB) Visad 365 gånger

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 21 juli 2010, 12:44

lampros skrev:Beskriv en (eller flera) av följande köksredskap, serveringsredskap mm:

. biffbult

. soppstation

. korvtång

. stekpincett

. mosskopa

. laxkniv

. snigelpanna
Denna postade jag för över tio dar sen... Och nada svar.

Och jag som trodde att sju olika begrepp skulle rendera åtminstone svar på ETT. Men tji fick jag.

Nåväl: BIFFBULT är en köttbankare, en utplattare av noisettes/cotelettes --- SOPPSTATION är platsen på en buffé där soppstånkorna står --- LAXKNIV är en kniv med långt böjligt blad för tranchering av lax --- MOSSKOPA är en skopa för mos --- STEKPINCETT är en glorifierad jättepincett för stekbordsstekning --- KORVTÅNG är en tång för korv --- och SNIGELPANNA är en liten kokott med fördjupningar för sniglar där de gratineras.

Lättare frågor än så här kan jag inte göra utan att det blir för simpelt. Frågan är därför fri.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 21 juli 2010, 13:39

Vo borde skämmas kollektivt! :oops:

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 21 juli 2010, 14:10

Du tog ordet ur mun på mig :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Donkeyman » 21 juli 2010, 20:14

Jag håller med. Detta var pinsamt. Här får vi mat- och dryckälskare skärpa oss.

Men eftersom frågan är fri hugger jag i med en annan matfråga.

Det finns en klassisk NordNorsk paradrätt som heter "Mølja". Den serveras på krogarna under säsongen som går från Januari och in i April. I hemmen organiseras "møljekalas" ungefär som man i Sverige har kräftskivor och surströmmingsfester.

Vad består den rätten av.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11127
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 21 juli 2010, 22:52

Carmina Burana - en didaktiskt överdådig musikresa...! :D

Kommer någon ihåg den här musikern? Han gladde oss med isynnerhet EN helt speciell sång - en gång i tiden...kommer ni ihåg den?
speleman.jpg
Hans K

Camilla.dk
Medlem
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 juli 2009, 00:10
Ort: København & Sandkås

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Camilla.dk » 21 juli 2010, 23:28

lampros skrev:
lampros skrev:Beskriv en (eller flera) av följande köksredskap, serveringsredskap mm:

. biffbult

. soppstation

. korvtång

. stekpincett

. mosskopa

. laxkniv

. snigelpanna
Denna postade jag för över tio dar sen... Och nada svar.

Och jag som trodde att sju olika begrepp skulle rendera åtminstone svar på ETT. Men tji fick jag.

Nåväl: BIFFBULT är en köttbankare, en utplattare av noisettes/cotelettes --- SOPPSTATION är platsen på en buffé där soppstånkorna står --- LAXKNIV är en kniv med långt böjligt blad för tranchering av lax --- MOSSKOPA är en skopa för mos --- STEKPINCETT är en glorifierad jättepincett för stekbordsstekning --- KORVTÅNG är en tång för korv --- och SNIGELPANNA är en liten kokott med fördjupningar för sniglar där de gratineras.

Lättare frågor än så här kan jag inte göra utan att det blir för simpelt. Frågan är därför fri.
Jeg fattede desværre ikke et eneste af ordene :( Soppstation lyder som en togstation hvor man sopper til og fra, mosskopa kunne jeg ikke engang gennemskue hvor skulle deles: moss-kopa, mosko-pa, mos-skopa ... ingen anelse.

Jeg må skamme mig med de andre og øve mig lidt mere på svensk :)

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 22 juli 2010, 14:10

Donkeyman skrev:Jag håller med. Detta var pinsamt. Här får vi mat- och dryckälskare skärpa oss.

Men eftersom frågan är fri hugger jag i med en annan matfråga.

Det finns en klassisk NordNorsk paradrätt som heter "Mølja". Den serveras på krogarna under säsongen som går från Januari och in i April. I hemmen organiseras "møljekalas" ungefär som man i Sverige har kräftskivor och surströmmingsfester.

Vad består den rätten av.
Efter skamlös googling....
''Torsk, lever,morötter, pantoffler och gräslök med smör och flatbrød...."! Men rogn???? Rönnbär???(är sura som fanken sa räven!)

Varjag

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 22 juli 2010, 17:44

varjag skrev:
Måste erkänna att jag tycker det är ett jävla oskick att hålla på så
Ledsen att du ser det så Cuba. Vissa frågor i ett par trådar som jag frekventerar är i mitt tycke mycket svåra. Dom ''fastnar i kvissträsket'' helt enkelt. Brukar hända efter 24 timmar - om ingen svarat då behövs tips för att mjölka fram korrekt svar....annars förloras tempot - och frågan ''dör kvissdöden''.
Om tipsen uteblir, drar jag mig inte från att försöka stimulera intresset med en pil åt rätt håll i hopp att någon annan skall gräva under rätt träd och komma på svaret. Annars blir det tyvärr en duett mellan frågare och varjag - vilket inte är meningen. Eller?

mvh, Varjag
Varjag, käre vän, det var inte meningen att llåta så dominativ so jag gjorde i de föregående inlägget. Efter att ha läst vad du du skrivit efteråt så förstår jag till fullo diin tanke bakom det hela. Däremot har jag en del del synpunktre på hur det sk utvecklas i verkligheten.Alltsöäå svaren i kvissen.
Ber om ursäkt för tonen i mitt tidigare inlägg! Jag hoppas ´den accepteras.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Donkeyman » 22 juli 2010, 19:30

Varjag, du är på rätt spår och får nästa fråga.

MEN - Mølja serveras under vintern när stortorsken, den så kallade "skreien", kommer in till kusten för att leka. Den här rätten består av kokt torsk, torsklever och torskrom (rogn) serverade var för sig. Och var NordNorsk husmor har sitt recept på hur torsken, rommen och levern skall beredas. Det blir tre kastruller med tre olika "mixtures". Men så har vi också hemligheten som ligger i hur torsklevern skall rensas. Till detta har man tillbehör i form av potatis, stuvade ärtor, smält smör med stekt bacon och diverse annat. När det serveras så ligger allt upplagt på olika fat och man förser sig från de olika faten. (Och flaskorna). Och som sagt - var NordNorsk husmor serverar mølja enligt sitt eget recept flera gånger under säsongen.

Rätten serveras lämpligen med öl och brännvin. Men det är också många som vill ha rödvin i stället. Detta är enligt min uppfattning kanongott och jag käkar mølja flera gånger i veckan när jag är hemma i Tromsø på den årstiden. Men framför allt försöker jag också hinna med en eller ett par "Møljakryssningar" på Hurtigruten.

Det finns också närbesläktade rätter som "seimølja" vilket är samma rätt fast baserad på "sei".

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 23 juli 2010, 12:29

Varjag, käre vän, det var inte meningen att llåta så dominativ so jag gjorde i de föregående inlägget. Efter att ha läst vad du du skrivit efteråt så förstår jag till fullo diin tanke bakom det hela. Däremot har jag en del del synpunktre på hur det sk utvecklas i verkligheten.Alltsöäå svaren i kvissen.
Ber om ursäkt för tonen i mitt tidigare inlägg! Jag hoppas ´den accepteras.
Cuba - efter många år på Skalman - har jag utvecklat ett ganska tjockt Skal :lol: Så du behöver inte be om ursäkt, jag är däremot glad - om du kan tillföra några nya synpunkter till forumet. Om just det problem i kvissarna - som jag försökte belysa.
''Kommentarer'' - tråden vore nog en bra början. Kolla först om det redan finns en tråd - för problemet har debatterats i åratal. mvh, Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 23 juli 2010, 12:45

Varjag, du är på rätt spår och får nästa fråga
Tack Donkeyman - en ''hagelträff'' för min del - men en spännande vinkling för oss alla, till en Norsk Specialitet!
Många , just nationella specialiteter - möter man ju världen över...svenskar som i tropikvärme delar en burksill och allvarligt skålar över ljum snaps - är bara ett exempel.....
Ett annat lätt ID-problem, är individer - som vid frukostbordet i förskingringen - smusslar en burk/tub, som tycks innehålla en smörja som mest påminner om hjullagerfett - och breder blandningen på sitt rostade bröd.....
hjullagerfett.jpg
hjullagerfett.jpg (40.55 KiB) Visad 2907 gånger
Vilket nationalitet kan vi då gissa - och vad heter smörjan som dom smörjer på brödet?, Varjag

Skriv svar