Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 9 juli 2010, 12:33

Första mjölkningen efter kalvningen - kallade vi ''kalvdans'' - samma som ett antal rätter på den överfeta mjölken.
Kan det vara nävgröt eller sötklubb som efterfrågas??????

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 9 juli 2010, 12:39

varjag skrev:Första mjölkningen efter kalvningen - kallade vi ''kalvdans'' - samma som ett antal rätter på den överfeta mjölken.
Kan det vara nävgröt eller sötklubb som efterfrågas??????
Var också inne på just nävgröt, men det stämmer inte med mjölet i frågan. Sötklubb vet jag inte vad det är, ska googla omedelbart!
EDIT: sötklubb låter riktigt!

frejs väpnare
Medlem
Inlägg: 653
Blev medlem: 10 november 2008, 04:39

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av frejs väpnare » 9 juli 2010, 21:40

frejs väpnare skrev:, även om man ofta talar om ett specifikt tillbehör som jag inte nämnt.
Som den formuleringsmästare jag är lyckades jag tydligen förvirra begreppen. Det specifika tillbehöret jag tänkte på var stekt fläsk, som man åt tillsammans med nävgröt.

Cubas kommentar om mjölet "tvingade" mig att googla på nävgröt, och fann, till min förvåning, att alla recept talar om skrädmjöl av havre.
I min, Johan Gustafsson och Gustaf Schröders värld kokas nävgröt på rågmjöl.
Johan Gustafsson, finnättling, bodde på det ålderdomshem jag sommarjobbade på under 60-talet, och han hävdade att det inte finmalda och siktade rågmjölet inte gar nävgröten den riktiga konsistensen. Det skulle vara skrädmjöl av råg, som inte går att få tag i.
Gustaf Schröder, jaktförfattaren berättar på fler ställen i sina berättelser att nävgröt smakar som nybakt rågbröd.

Man kan säga att frågan blev misch-masch. Ursäkta.

Eftersom Cuba dock tänkte i mina banor bestämmer jag - enväldigt - att han/hon/den/det ställer nästa fråga.

Edit, Ändrat ytterligare ett tankefel.
Senast redigerad av 1 frejs väpnare, redigerad totalt 9 gånger.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 9 juli 2010, 22:38

frejs väpnare skrev:
frejs väpnare skrev:, även om man ofta talar om ett specifikt tillbehör som jag inte nämnt.
Som den formuleringsmästare jag är lyckades jag tydligen förvirra begreppen. Det specifika tillbehöret jag tänkte på var stekt fläsk, som man åt tillsammans med nävgröt.

Cubas kommentar om mjölet "tvingade" mig att googla på nävgröt, och fann, till min förvåning, att alla recept talar om skrädmjöl av havre.
I min, Johan Gustafsson och Gustaf Schröders värld kokas nävgröt på rågmjöl.
Johan Gustafsson, finnättling, bodde på det ålderdomshem jag sommarjobbade på under 60-talet, och han hävdade att det inte finmalda och siktade rågmjölet inte gar nävgröten den riktiga konsistensen. Det skulle vara skrädmjöl av råg, som inte går att få tag i.
Gustaf Schröder, jaktförfattaren berättar på fler ställen i sina berättelser att nävgröt smakar som nybakt rågmjöl.

Man kan säga att frågan blev misch-masch. Ursäkta.
Eftersom Cuba dock tänkte i mina banor bestämmer jag - enväldigt - att han/hon/den/det ställer nästa fråga.
Halloj väpnarn!
Det var som fan, var inte helt beredd på frågan nu.Men såsom uppvuxen i Finnskogarna får jag försvara uppfattningen om skrädmjöl gjort av just havre. Har t.o.m frågat om just detta tidigare i quizzet! Nävgröt med fläsk serveras kanske inte var dag på bordet i Värmland men är ändock en klassiker som egentligen inte är historisk utan i allra högsta grad en levande rätt. Naturligtvis ihop med "kröser", dvs lingon på svenska. Farsan var entusiastisk jägare (bland allt annat han var) och fick mig att läsa igenom Schröders samlade verk under min tid i gymnasiet. Kommer naturligtvis inte alls ihåg Schröders uppfattning om nävgröt, men den är rimligen inte lika spridd som den som är vedertagen i modern tid.
Whatever! Jag glädjer mig åt att ha fått frågan! Vi fortsätter med en enkel för att få med alla icke-värmlänningar på banan igen.
Vilken dryck ska srvereras "kall, torr och gratis"?
(Kan för övrigt nämna att Cuba är en "han" eller möjligen, beroende på åskådning, "det".)
EDIT: Fixat stavfel.
Senast redigerad av 1 Cuba, redigerad totalt 9 gånger.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 9 juli 2010, 22:55

Kall, torr och gratis!

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 10 juli 2010, 11:36

En klar vinterdag i Norrland är luften just det: "kall, torr och gratis"...

Men det var alltså Churchill som sa det. Re drycken som efterfrågas...

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 10 juli 2010, 15:34

lampros skrev:En klar vinterdag i Norrland är luften just det: "kall, torr och gratis"...

Men det var alltså Churchill som sa det. Re drycken som efterfrågas...
Lampros har naturligtvis koll på läget!
En enkel fråga, visst, men ibland behövs det för att hålla flytet. Särskilt om receptpärmen ligger på jobbet.
Lampros häller upp nästa!
(Om nån händelsevis inte hängt med så gällde frågan Churchills yttrande om hur champagne ska serveras.)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 10 juli 2010, 15:46

Jag tänkte bara spela "varjag" här... typ "en som kan svaret men som skickar in kommentarer runt omkring för skojs skull"...

Nåväl. Jag tackar för förtroendet.

Beskriv en (eller flera) av följande köksredskap, serveringsredskap mm:

. biffbult

. soppstation

. korvtång

. stekpincett

. mosskopa

. laxkniv

. snigelpanna

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 10 juli 2010, 23:15

Jag tänkte bara spela "varjag" här...
avslöjad ..... :lol: :lol: :lol:

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 11 juli 2010, 20:46

Måste erkänna att jag tycker det är ett jävla oskick att hålla på så, dvs berätta för alla att man kan svaret men inte säga det. Vad gör man som frågeställare? Ska man hålla en låg profil och vänta på att nån annan skriver, i klartext, det rätta svaret? Eller vänta på att den som kommit med den halvkvädna visan ska hina gotta sig tillräckligt och sen behaga skriva det rätta??
Har en känsla av att det finns folk (åtminstone gör jag det) som undviker att svara i quizzen på grund av detta.
Det känns helt enkelt inte rätt att svara på nåt som nån annan deklarerat sig kunna tidigare. Om man av nån anledning vill hålla käften om att att man kan svaret är det enligt min uppfattning bäst att göra just så, alltså hålla käften.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 11 juli 2010, 23:24

Måste erkänna att jag tycker det är ett jävla oskick att hålla på så
Ledsen att du ser det så Cuba. Vissa frågor i ett par trådar som jag frekventerar är i mitt tycke mycket svåra. Dom ''fastnar i kvissträsket'' helt enkelt. Brukar hända efter 24 timmar - om ingen svarat då behövs tips för att mjölka fram korrekt svar....annars förloras tempot - och frågan ''dör kvissdöden''.
Om tipsen uteblir, drar jag mig inte från att försöka stimulera intresset med en pil åt rätt håll i hopp att någon annan skall gräva under rätt träd och komma på svaret. Annars blir det tyvärr en duett mellan frågare och varjag - vilket inte är meningen. Eller?

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 14 juli 2010, 14:56

Det är naturligtvis inte lyckat när KULTUREN :roll: kommer till KORTA i detta magnifika forum - which means att här gar fragandet vidare! :D

En utsökt adapterad "graphic novel" baserad pa en (kriminal?)roman skriven av en samtidens bästa författare (min blygsamt uttryckta mening!) - vem skrev romanen och vem tecknade?
comics1.jpg
Hans K

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 16 juli 2010, 16:17

Författarens ansikte...
författaren1.jpg
Hans K

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9761
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Amund » 16 juli 2010, 18:01

Vem som tecknade vet jag inte, men författaren är väl Paul Auster? Man har väl läst New York-trilogin. :) Kan även rekommendera filmen Smoke som bygger på hans manus. Trots att storyn inte är särdeles dramatisk så var det en fantastisk film, kanske beroende på Harvey Keitel?

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11128
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av sveahk » 17 juli 2010, 12:25

Ja Amund, naturligtvis är det Paul Auster - och du snuddar vid det rätta verket: första "delen" av New York-trilogin, "City of Glass". Tecknad av David Mazzuchelli, som började sitt grafiska liv med Batman, och i "City of Glass" fått till en riktig höjdare i sin karriär - värt att läsa och betrakta! :D

Amund kulturerar nästa!

Hans K

Skriv svar