Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av loop » 25 maj 2010, 21:06

Hedebyborna?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 maj 2010, 22:48

Japp, visst är det Hedebyborna och frågan går över till dig.

Stefan

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1861
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av loop » 26 maj 2010, 21:45

Tack
Jag söker en nobelpristagare

Bild

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11940
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2010, 14:36

En skäggprydd mörkhyad man säger egentligen inte så mycket, men gör ett försök ändå och chansar på P Neruda från Chile som fick litteraturpriset 1971.

Stefan

Jokke
Medlem
Inlägg: 745
Blev medlem: 7 augusti 2005, 22:47

Re: Quiz: Kulturhistoria

Inlägg av Jokke » 20 juni 2010, 00:08

Det är Giuseppe Pinelli på bilden och hans "mystiska" död inspirerade nobelpristagaren Dario Fo i pjäsen "En anarkists död genom en olyckshändelse".

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 23 juni 2010, 20:31

Oh yes! Efter en ofrivillig frånvaro är jag tillbaks på banan, passar perfekt med fria frågor då!
Om man vandrar omkring i exempelvis Istanbul (eller annan valfri stad i Turkiet) och råkar bli hungrg och stanna till vid en korvmoj så kan man beställa en "kokorech". Vilken bärande komponent är den gjord av?
(Med reservation för stavningen, får inte till rätt bokstäver.) Frågan är inspirerad av en tidigare fråga i tråden, bedömer att de flesta "moderna människor" egentligen inte vill veta sånt här. Finns nackdelar med att ha ett kulturellt arv att bära.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 29 juni 2010, 12:28

Har aldrig varit i Turkiet och aldrig ätit kokoresch....om detta googlade svar är rätt - tackar jag för varningen..!
So today we name kokoretsi parts of lamb lungs, heart, liver, kidney all "passed" on a stake and rapped(weaved) with the lamb's guts, barbecude over a calm fire untill it's all crispy.
låt mig översätta: lammlungor, hjärta, lever, njure - virade i lammtarmar 8O - och sakta stekta till frasiga.....
...jag hoppas lammtarmen är tömd - men med rättrogna kan man aldrig veta - en vegetabilisk knorr kanske?

Visste inte att hungersnöd rådde i turkriket...men släpp för fasen inte in dom i EU med såna matvanor.... :D , Varjag

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 29 juni 2010, 14:42

varjag skrev:Har aldrig varit i Turkiet och aldrig ätit kokoresch....om detta googlade svar är rätt - tackar jag för varningen..!
So today we name kokoretsi parts of lamb lungs, heart, liver, kidney all "passed" on a stake and rapped(weaved) with the lamb's guts, barbecude over a calm fire untill it's all crispy.
låt mig översätta: lammlungor, hjärta, lever, njure - virade i lammtarmar 8O - och sakta stekta till frasiga.....
...jag hoppas lammtarmen är tömd - men med rättrogna kan man aldrig veta - en vegetabilisk knorr kanske?

Visste inte att hungersnöd rådde i turkriket...men släpp för fasen inte in dom i EU med såna matvanor.... :D , Varjag
Jamen visst är det rätt! Måste säga att det smakar riktigt skapligt ändå, så länge man inte låter sina förutfattade meningar ta överhanden. Självklart är alkohol i nån form en bra grund också!

Varjag tar över sleven!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 29 juni 2010, 23:06

Tack Cuba - jag håller mig till den alkoholiska grunden, UTAN lammslamsorna :D

Denna blomma ger en sav - som, rätt behandlad, är viktig för inte minst - det svenska bordet.
Vad är det för en blomma och vad blir det av saven?, Varjag
Bilagor
begärlig blomsaft.jpg
begärlig blomsaft.jpg (33.44 KiB) Visad 2533 gånger

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 29 juni 2010, 23:46

Hmmm...
Det är ju inte stjärnanis för Nyköpings eller malört för beska droppar. Kanske nåt för produktionen av arrak, att göra punch av?
Det här kräver lite funderande!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av varjag » 29 juni 2010, 23:53

Cuba skrev:Hmmm...
Det är ju inte stjärnanis för Nyköpings eller malört för beska droppar. Kanske nåt för produktionen av arrak, att göra punch av?
Det här kräver lite funderande!
Det räcker Cuba! Det är kokospalmens blomma - vars mycket söta sav används vid beredning av Batavia-arrack. Vilket som bekant är oundgänglig för tillverkning av den alldeles speciellt svenska PUNSCHEN!

(kokospalmerna blommar nästan året om och den stora blomman huggs av - palmen ersätter den snabbt med en ny)

Cuba blandar nästa, Varjag

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 30 juni 2010, 11:24

Jamen skål och tack Varjag! Det är egentligen otroligt så mycket intressant man lär sig genom quizzarna!
Eva Ekeblad var en på många sätt hedervärd dam, som bland annat valdes in i Vetenskapsakademien. Vilken av hennes upptäckter (hon hade ett brett register) anses vara mest berömd?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 30 juni 2010, 12:01

Göra sprit av potatis.

Cuba
Medlem
Inlägg: 603
Blev medlem: 7 juli 2009, 11:59
Ort: T-town West side

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Cuba » 30 juni 2010, 12:35

lampros skrev:Göra sprit av potatis.
Det är så riktigt att det inte kan bli bättre!
Madam Ekeblad (född De La Gardie) sysslade med allt möjligt men var en stor fantast av potatis i olika sammanhang, däribland för brännvinsproduktion. Det är vi fortfarande tacksamma för!

lampros destillerar nästa!

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av lampros » 30 juni 2010, 13:58

Tack.

I många desserter ingår gelatin: pannacotta, fromage, bavaroise etc, alla innehåller gelatin. Men vad ÄR gelatin?

Skriv svar