Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 29 februari 2004, 22:42

Lindir skrev:
Figaro skrev:Begreppet sonatcyklisk har jag aldrig hört ... 8O Var har du stött på det?
Uj! Det har hängt med länge... en av få saker som jag kommer ihåg från skolans musiklektioner. :)
Gjorde en snabb koll i Billy-biblioteket... termen finns med i både Bonniers Illustrerade Musiklexikon från 1946, under uppslagsordet Sonatformen* och som eget uppslagsord i Musikordboken (Gereon Brodin, Forum, ISBN 9137088718) från 1985.

Nu till nästa fråga...
Vad är Requiem für Fanny? Vem skrev det? Vem var Fanny?
Kan tillägga att titeln inte gavs av kompositören själv.
* skrev:S. hör främst hemma i sonatcykeln, särskilt dess första sats men även i finalen och den långsamma satsen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 mars 2004, 02:06

Figaro skrev:Nu till nästa fråga...
Vad är Requiem für Fanny? Vem skrev det? Vem var Fanny?
Kan tillägga att titeln inte gavs av kompositören själv.
Har det månne med Fanny Mendelssohn att göra?
Figaro skrev:
* skrev:S. hör främst hemma i sonatcykeln, särskilt dess första sats men även i finalen och den långsamma satsen.
Jo, sonatcykel känner jag till, bara inte att "sonatcykliskt" användes som typbeteckning ...

Men man lär sig alltid något nytt - extra intressant förstås att hitta kunskapsluckorna inom sitt eget område! :D

Internet hade man ju ingen större nytta av, däremot - inte en enda träff vare sig på sonatcykel eller sonatcyklisk, så det hör nog inte till de allra vanligaste orden, i alla fall ...

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 1 mars 2004, 05:21

Lindir skrev:Har det månne med Fanny Mendelssohn att göra?
Det har det i högsta grad :D

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 1 mars 2004, 14:27

Då får jag väl gissa att det var något hennes bror Felix skrev (men fråga mig inte vad ... antagligen något instrumentalt, i alla fall).

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem
Inlägg: 595
Blev medlem: 22 augusti 2002, 08:49
Ort: Karlshamn

Inlägg av Figaro » 1 mars 2004, 19:23

Ok, två av tre var inte så illa. :)
Felix Mendelssohns sånger op. 71 nr. 1-6 brukar kallas för just Requiem für Fanny. Jag hade också godkänt stråkkvartett nr. 6 i f-moll op. 80, eftersom även detta verk har klistrats på samma namn i diverse sammanhang.
Båda verken skrevs 1847, efter det att hans älskade syster Fanny (gift Hensel) hade avlidit. Han avled själv senare samma år bara 38 år gammal.

Lindir nästa :D

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 mars 2004, 01:26

Då byter vi kulturområde igen:

På ena väggen i Stanza delle Segnatura i Vatikanen sitter en av renässansens allra mest berömda fresker, nämligen en framställning av Filosofin. Motivet är interiören av en stor öppen byggnad, med ett valv som spänner över bildens framkant, en rad välvda byggnadssektioner som öppnar sig mot himlen i bildens bakkant och en fyrstegstrappa i mitten som sträcker sig från bildens vänster- till högersida. Mitt på trappan står två män och samtalar, till höger och väster om dem samt i och nedanför trappan finns en brokig skara talande, stående, gestikulerande, funderande, sittande, pekande och halvliggande män. Någon sitter ensam i djupa tankar och lutar sig mot något, någon skriver ner något i en bok och någon grupp verkar djupt involverad i en häftig debatt.

1. Vem har målat fresken?
2. Vad ska byggnaden föreställa?
3. Vilka är de två herrar som står och talar med varandra i mitten?
4. Vad talar de om?
5. Vad är det för jeppar som står, sitter och ligger runtomkring?
6. Är detta en allegori över Skalmanforumet?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 2 mars 2004, 08:24

1. Rafael
2. Skolan i Aten
3. Platon och Aristoteles
4. Idéernas ontologiska status; om de - som Platon menar, pekande uppåt - existerar i en egen värld bortom vår, eller om de endast finns i de fysiska tingen, såsom Aristoteles visar med sin svepande gest nedåt
5. Andra kända antika filosofer och tänkare. Diogenes sitter väl i trappan och ser allmänt sur och sliten ut. Euklides och Pythagoras gör beräkningar som skall plåga skolelever under flera sekel. Fler kommer jag inte på
6. Det får vi svara på med våra liv

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 2 mars 2004, 22:55

Utmärkt svar! Man kan ju tillägga att det kan tyckas litet anmärkningsvärt att denna paradmålning i världens kyrkliga centrum inte bara framställer framstående hedniska filosofer (ffa de grekiska), utan också islamiska (Avicenna och Averroës). Bland de kristna filosoferna, teologerna och påvarna finner vi också den inte speciellt påvevänlige Dante, samt den alldeles före målandet för kätteri avrättade Savonarola! Slutligen har Rafael också smugit in ett självporträtt i folksamlingen.

Över till Dilbert!

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 3 mars 2004, 09:51

I november 1915 lanserades på svenska biografer filmen "Trolldrycken, roliga teckningar i en akt", som har betecknats som den första svenska tecknade filmen. Mannen bakom filmen fick senare internationella framgångar med en serie tecknade filmer om en sjöman, nästan 20 år innan Popeye dök upp på vita duken. Vad hette regissören och vad hette sjömansfiguren?

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 7 mars 2004, 22:36

Nu är ni väl lite lata för detta borde man utan större besvär kunna hitta på en sökmotor. :) Mannen jag sökte var Victor Bergdahl (1878-1939) och hans kända figur hette Kapten Grogg.

Bild

Bergdahl inspirerades av tidiga amerikanska tecknade filmer som James Stuart Blacktons Humorous Phases of Funny Faces (1906, ofta kallad världens första tecknade film) och Winsor McKays Little Nemo (1909). Liksom dessa lär Bergdahls Trolldrycken vara ganska burlesk och surrealistisk: så här beskrivs den i Torsten Jungstedts bok Kapten Grogg och hans vänner:
Torsten Jungstedt skrev:...en skallig äldre herre i stärkkrage och vit fluga visas i halvfigur vid ett bord, som Bergdahl återger med ett enda vågrätt streck. Han röker cigarr, framför honom tronar ett grogglas och en flaska. Mannen blåser rökringar och tar en klunk ur glaset.

Ur ett veck på hans skalle kommer ett litet rökmoln. Plötsligt exploderar mannens cigarr. Ur vecket på skallen uppenbarar sig en liten figur som sträcker sig efter flaskan, griper den och dricker ur den. Flaskan slår först mannen i skallen och förvandlas sedan till en ful jättebaby som slukar den förfärade mannen, vars ansikte först vanställs bestialiskt. Därefter får vampyrbabyn magplågor och exploderar. Explosionen resulterar i raketslingor och stjärnor som långsamt dalar, och ur dessa effekter framtrollas åter den rökande mannen, som nu bär ett belåtet leende, och vid vars sida glas och flaska tronar med samma vätskenivåer som i början av filmen.
Söker nu i stället namnet på en annan svensk konstnär som var född samma år som Bergdahl, och som idag väl är mest känd för sin barnbok Kattresan.

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 7 mars 2004, 23:19

Ivar Arosenius skrev "Kattresan". Tyvärr vet jag bara det om honom, förutom att han dog ung, 1913 eller 1931 om jag inte missminner mig. :)

Jag vet ju att jag har rätt, så jag ställer frågan direkt:

Jag söker en mångsidig artist, som aldrig gav ut något om en ung mans väg mot stjärnorna. Artisten intar morgonmålet på samma gång i Bronx som på en annan himlakropp. Artisten har benämnt sig Cosmo och drack sig enligt egen uppgift full midsommaren 1993. Artisten hade velat ha en vit eller en röd, men det blev en blå. Roger och Sebastian är fiktiva, men Inger finns.

Vem är det?

Mvh Petter
Senast redigerad av 1 Gutekrigaren, redigerad totalt 25 gånger.

Dilbert
Medlem
Inlägg: 380
Blev medlem: 24 juni 2003, 22:59
Ort: vettet

Inlägg av Dilbert » 8 mars 2004, 00:26

Bild

Rätt person, fast han dog faktiskt så tidigt som på nyårsdagen 1909, trettio år gammal och till följd av en inre blödning i samband med en halsinfektion. Arosenius led ju av blödarsjuka och många av hans tavlor och andra bilder bär tydlig prägel av detta och av hans konstnärstemperament och dito -roll: de kan vara både svårmodiga, våldsamma och blodiga. Hans dotter Eva Benedikte Elisabeth, kallad Lillan, föddes 1906 och återfinns på många bilder från hans sista år. Det var också för att glädja henne som han tecknade de tre bilderböckerna Kattresan, Månresan och Hönsresan.
Jag vet ju att jag har rätt, så jag ställer frågan direkt:
Föredömligt - tycker att vi bör få lite fart på dessa quizzar. Jag har absolut ingen aning om svaret. :)

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 mars 2004, 00:38

Den där bilden, eller en snarlik, minns jag också. Liksom att han var sjuk på något vis och att det tog hans liv i förtid. Tack för intressant info!

Jag tyckte ju att det var roligare med frågor och svar än flera dagars väntan jag också så... :)

En ledtråd till: En norditaliensk möbel av tyngre slag låg häromåret i ett rike fyllt av snö. Men arton år tidigare växtes det upp med vass metall. Bakifrån.

Mvh Petter

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 8 mars 2004, 23:21

Ingen som knäckt det än...

Det är...Ulf Lundell! Inte så finkulturellt kanske, men platsar gör han nog... ;)

Lundells debutskiva skulle blivit ett projekt vid namn Villys väg mot stjärnorna. Nu blev det inte så, Vargmåne kom 1975 istället. Han bor på Hornsgatan i Stockholm, ett område som han skämtsamt benämner Bronx i boken Friheten. Dessutom heter senaste boken Frukost på en främmande planet. I boken Sömnen kallas hans alter ego Tommy Cosmo. I låten Blå Range Rover sjunger Lundell att sångens huvudperson velat haft en vit eller en röd Range Rover. I Tre bröder har sångens "jag" bröderna Roger och Sebastian, Lundells riktiga syster heter Anita.

På skivan I ett vinterland från 2000 heter en låt Ett stenbord i Toscana. Arton år äldre låten Kär och galen innehåller raden Du växer upp med ryggen full av kniv....

Frågan är självfallet fri! :D

Mvh Petter

diskutera
Medlem
Inlägg: 344
Blev medlem: 18 februari 2004, 20:51
Ort: Bengts gärde

Inlägg av diskutera » 9 mars 2004, 10:33

Gutekrigaren skrev:är självfallet fri! :D

Mvh Petter
Då kör jag då.

Detta band bildades i Krefelt (stavn.?), Dusseldorf i mitten av 80-talet. 1991 slog de igenom med albumet "Tales From The Twilight World". De bytte namn och skivbolag ~89-90.

Frågan är: Vilket var deras gamla namn, och vilket känt skivbolag sekev de deras andra kontrakt med.

(Kan du det första skivbolagets namn och vad som hände med det, blir det plus i kanten)

Skriv svar