Quiz: Kulturhistoria

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Låst
Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 11 mars 2011, 13:08

Gissar på Ballerinakex från Göteborgskex, (som är baserade i Kungälv därav missvisningen).
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2045
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av masase » 12 mars 2011, 01:11

Rätt bolag men fel kexs.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av nool » 12 mars 2011, 10:48

öppet mål för mig efter Giancarlos fina förarbete.

Mariekexet skapades av det engelska bageriet Peek Freans i London 1874 för att fira bröllopet mellan Alfred av Sachsen-Coburg-Gotha och Maria Alexandrovna av Ryssland. Kakan blev populär i hela Europa, särskilt i Spanien, där den efter det spanska inbördeskriget blev en symbol för Spaniens ekonomiska återhämtning, då bagarna kunde massproducera dessa på grund av veteöverskott. Då producerades kexet med en bild av den heliga Maria på framsidan. Denna togs efterhand bort efter protester från katolska kyrkan. [1]

masase
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2045
Blev medlem: 31 juli 2005, 21:48
Ort: Amsterdam

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av masase » 12 mars 2011, 14:59

Korrekt.

Jag hade ingen aning om den Spanska kopplingen tills jag hittade Wikipedia artikeln men det förklarar varför det finns Mariekex i den Latinamerikanska sektionen. Nools fråga.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av nool » 14 mars 2011, 10:31

Det sägs att vikingarna uppfann denna konserveringsmetod och den är fortfarande vanlig i Norge, men främst förknippas den med sydligare breddgrader. Vad är det vi ser på bilden (jag söker ett namn, inte en beskrivning)?
Bilagor
mat.jpg
mat.jpg (75.62 KiB) Visad 2695 gånger

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Donkeyman » 14 mars 2011, 11:41

Detta är torrfisk.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av nool » 14 mars 2011, 11:55

Jag ger Donkeyman rätt. Jag var egentligen ute efter det portugisiska namnet bacalhau, som även används i Sydamerika och Karibien (omän i olika varianter, t.ex. bakkeljauw i Surinam), men inser att jag formulerade frågan alldeles för allmänt.

Donkeyman frågar vidare!

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Donkeyman » 15 mars 2011, 07:54

Tack för det förtroendet.

När det gäller torrfisk så är det den kanske mest effektiva av de traditionella konserveringsmetoderna. Det ger en produkt som tar mycket mindre plats än den färska eller frysta fisken. Sedan är det helt ofattbart att se när man blöter upp fisken hur den växer och bildar "riktiga fiskstycken igen". Trollkonst är närmaste ordet jag tänker på.

Tack vare att den är lätt och tar liten plats att stuva blev det tidigt en stor exportvara. I Nord-Norge har man den stora fördelen att torsken går in till kusten under vintermånaderna. Men trots att det är vinter blir det aldrig särskilt kallt. Däremot är luften torr och helt "myggfri". Vilket resulterar i världens absolut mest högklassiga torrfisk. Export av denna i stor skala började redan för 7-800 år sedan och än i dag är det en populär exportvara till länder som Portugal och Italien där den är mycket efterfrågad och ger höga priser. Fisken torkas än i dag på stora ställningar, så kallade "Fiskehjeller". Men det finns lokala varianter som "klippfisk" och "boknafisk".

När det gäller "bacalao" eller hur det nu stavas så jobbade jag mycket ihop med Filippinare för några år sedan. Då fick jag höra att i den Spanska som talas där har "bacalao" en annan betydelse. Det betyder ungefär "fisk som lever i kalla vatten". Om det är riktigt vet jag inte.


Så till min fråga:
Jag söker en dryck som är mycket välkänd. Det finns många tillverkare men en av dem tillhör världens största och mest välkända i sin bransch. Och då räknar jag med dem som tillverkar andra produkter inom samma familj av varor. Produkter som har ännu mycket större försäljning.

Ett speciellt Europeiskt land är väldigt förknippad med den här drycken. Men den produceras över hela världen. I Sverige finns det ett enda stort klassiskt inhemskt fabrikat som har funnits i bortåt 200 år. En produkt som kan beskrivas som en nära släkting till det här stora utländska varumärket. Men mer småskaliga tillverkare har också tagit upp produkten på senare år. Den Svenska tillverkaren ändrade för många år sedan sin inriktning till att bli ett finanshus och sålde den här produkten till andra ägare. Men varumärket lever fortfarande kvar oförändrat.

Trots att den här produkten är traditionell och välkänd är det inte så många som beställer den när de gör sin rond på Puben. Men den finns i sortimentet på de flesta Pubar. Fast kanske oftast i form av det stora internationella märket som jag nämnde ovan. Den Svenska varianten är mindre spridd, men ändå inte ovanlig. Den är också nära förknippad med en av de större Svenska städerna där den finns på de flesta ställen.

Frågan är: Vad heter den Svenska varianten?

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av nool » 15 mars 2011, 08:11

Porter.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Donkeyman » 15 mars 2011, 12:11

Nool har helt rätt. Porter var det.

Den Svenska produkten heter Carnegie Porter. Samma Carnegie som i dag är Finansnissar. Men trots att bryggeriet såldes redan på 1930-talet så har man kvar namnet och etiketten.

Den stora internationella produkten är givetvis Guinness Stout. Hemmarhörande på "Den Gröna Ön" - Irland. Och "Stout" är på Engelska språket ungefär det samma som "Porter". Jag rekommenderar alla som är på Göteborgsbesök att slinka in på "Ölhallen 7:an" och där intaga en "Porter". Som Donkeyman anser skall vara rumstempererad. På 7:an tillhandahåller man både tempererad och kyld vara. Dess värre anser Donkeyman att alldeles för många Pubar förstör sin Guinness genom att kyla den för mycket.

Och nool tar över frågan.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av nool » 15 mars 2011, 18:51

Tack Donkeyman! Jag bodde tidigare ett par stenkast från Sockerbruket och Carnegie kaj och är dessutom väldigt förtjust i porter och stout, så det var en lätt fråga. Min personliga favorit är den polska Zywiec Porter.

Ny fråga:

Sauterad kyckling, citrusjuice, malanga, lök, tomater, muskotnöt. Ugnsbakas och äts med ris eller i bröd. Vad är detta för festrätt?

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av nool » 16 mars 2011, 14:18

Nationalrätt i denna kulturella smältdegel. Namnet får en kanske missvisande att tänka på potatis.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 16 mars 2011, 16:28

Eftersom du är var du är antar jag att det är något från nederländska antillerna eller möjligtvis Surinam - vad jag vet om Malanga är att det är en grönsak eller rot som används i karibien. Men vad det är vete tusingen.
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

nool
Medlem
Inlägg: 317
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:09
Ort: Utrecht

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av nool » 16 mars 2011, 16:54

Du är på helt rätt spår. Det sägs att denna rätt är så viktig att när en ung kvinna lagar den för första gången så kommer hela släkten förbi för att provsmaka. Väldigt poppis rätt på surinamesiska restauranter i Nederländerna.

Giancarlo
Medlem
Inlägg: 3161
Blev medlem: 9 januari 2006, 01:53
Ort: Lund

Re: Mat- och dryckhistoriequiz

Inlägg av Giancarlo » 16 mars 2011, 17:15

Lite googling gav mig Pom Tajer. Kan det stämma?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.

Låst