Vem/vilka gav ut följande låt, vilket år och på vilken skiva?
Why she had to go I don't know she wouldn't say.
Why she had to go I don't know she wouldn't say.
Exemplariskt, ordet är ditt.MrMR skrev:Jag tror att sången är Yesterday och artisterna är The Beatles. Eftersom jag inte är något stort Beatlesfan ansåg jag mig berättigad att leta rätt på skivan via en diskografi på nätet och svarar fortsättningsvis albumet Help! vilket utgavs 1965 den 6:e augusti.
/Martin
Hm, det beror nog på var man fått sina uppgifter ifrån. Jag har kollat runt litet i frågan och båda våra varianter av båda frågorna är mycket vanligt förekommande. Jag antar att det är litet av en nyansfråga (kanske kom den runt nyår, eller blev förhandsvisad 1928 och hade galapremiär 1929, eller något ...). Vad gäller Dalís insats som regissör är det nog i ännu högre grad en nyansfråga - jag antar att Buñuel var den som hade huvudansvaret för personinstruktionen och dylikt, men att de hela tiden samarbetade om hur resultatet skulle framställas. I den auktoritativa, telefonkatalogtjocka The Film Encyclopedia av Ephraim Katz står det för övrigt 1929 om man slår på Dalí, men 1928 om man slår på Buñuel - även solen har sina fläckar (och det står vidare att Dalí var "medregissör, medproducent och medmanusförfattare", så vi får kanske tillerkänna honom medansvaret för regin) ...Karl Bruno skrev:Tja, jag hade för mig att det var 29 och att de hjälptes åt med både manus och regi, men jag kanske minns fel.
Det är skillnad på sonat, sonata och sonatform.überjunge skrev:Sonata, instrumentel musik och cantata stycken med sång. Vad gäller koppling till klassisk musik... Är det de fyra satserna du är ute efter?Lindir skrev:Vad är sonatform, och vad är dess koppling till den klassiska symfonin?
Det ger vi helt rätt för! Man skulle kunna förtydliga att epositionen innebär en presentation av de vanligtvis två huvudsakliga sinsemellan starkt konstraterande temata (huvudtema och sidotema), att genomföringen innebär en friare användning av de temata man presenterat i expositionen, ofta starkt modulerande och dramatiskt, och att repetitionen (eller återtagningen) innebär en återgång till expositionens teman (inte exakt, men vi spar detaljerna ...). Dessutom avslutas sonatformen oftast med en coda, och inleds ofta med en inledning före expositionen, men det varierar.Figaro skrev:Det är skillnad på sonat, sonata och sonatform.
Sonatform är vad bl.a. de klassiska* symfoniernas förstasats oftast är skriven i. Består av tre delar: exposition, genomföring och repetering.
Verk som har en eller flera satser i sonatform brukar kallas sonatcykliska.
*Med klassisk menar jag här är Haydn-Brahms.