Myter om Samer

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Myter om Samer

Inlägg av Djinghis Khan » 8 januari 2004, 19:07

Jag har stött på en lååång rad seglivade myter och missförstånd angående mitt eget (nåja) folk - samerna. Jag ska försöka lista en rad av dessa myter så att vi tillsammans här på Skalman kan reda ut missförstånden, för jag orkar inte att ständigt ta det bit för bit.

* "Samer är asiater, en "mongolisk" folkgrupp med sneda, mörka ögon, svart hår osv."

Bevisa det! Blont hår är vanligt bland samer, alla samer har vit hudfärg och jag har då aldrig sett en same varken i verkligheten eller på bild som kan klassas som asiat (som liknar kineser, japaner etc.). Visa mig en bild på en asiatisk same så bjuder jag på en glass!

* "Samerna har vandrat in från östra Sibirien eller t.o.m. södra Kina! (det senare hörde jag på TV)"

Larv! Mina förfäder vandrade in i Skandinavien från olika håll i Centraleuropa under den senaste istidens slut. Andra grupper kom från Baltikum via Finland

* "Samerna är Sveriges urbefolkning"

Samerna är ett skandinaviskt urfolk, det är skillnad på urfolk och urbefolkning. Samerna är alltså inte för Sverige som indianerna är för Nordamerika, även om många samer (och en del övriga svenskar) vill se det så...

* "Samerna bor bara i Lappland"

En myt som faktiskt folk tror på än idag! Sveriges mest sydliga Sameby ligger t.ex. i Dalarna (Idre) och senare samiska bosättningar har funnits ner till Uppland. Mina egna anfäder kom ju från Orsa... Förmodligen har gamla samiska bosättningsområden sträckt sig åtminstone ner till Bergslagen

* "Alla samer är renskötare, vilket är deras urgamla sysselsättning"

Samernas traditionella näringar har varit jakt, samling och fiske. Renskötsel i mindre skala har förekommit sedan 800-talet. Storrenskötseln kom dock först på 1500-talet, då en del samer tvingades hålla större renhjordar för att kunna betala "lappskatt" i skinn osv.
Och nej, alla samer är inte renskötare! Tvärtom så är det bara en liten del av samerna som sysslar med renar. I Sverige är det bara 3 000 av totalt 18 000 samer som är renskötare! Minst lika länge som renskötseln har funnits så har många samer varit jordbrukare. Min egen släkt t.ex. var ju torpare, drängar och jordbrukare i Dalarna. De kanske aldrig hade sett en ren, men var samer ändå.

* "Alla samer har de där färgglada koltarna till vardags"

De "typiska" samedräkterna är för det mesta från nordsamiskt kulturområde. Det finns i själva verket en enorm variation av olika samiska folkdräkter från Dalarna i söder till Kolahalvön i norr... Och nej - de används inte normalt till vardags. Man kan se det som en slags samisk "kostym" som används vid högtidliga tillfällen.

* "Samerna bor i kåtor"

Om ni känner till ngn nu levande same som fortfarande bor i en kåta året runt, ge mig hans namn!

* "Samernas språk är besläktat med eskimåernas språk"

Inuiternas språk räknas till den eskimåisk-aleutiska språkfamiljen. Samiskan (de samiska språken) tillhör den östersöfinska grenen av de Finsk-Ugriska språkfamiljen som hör till den Uraliska Språkgruppen. De har inget med varandra att göra, däremot är samiska ganska nära besläktat med finska och estniskan.

* "Samerna levde (lever) i stammar"

Det finns inte, och har antagligen aldrig funnits några samiska stammar eller ens klaner. Detta missförstånd förekommer särskilt i engelsk litteratur, där man ofta stöter på uttryck som "The Tribal Sámi-people" etc... Samerna levde traditionellt i jämförelsevis små familjegrupper - som kallas siida (sit)

* "Samerna är rovdjurshatare"

Renskötarna kanske ofta är det, men det är ju Svenska boskapsuppfödare också minst lika mycket! Och som sagt, renskötarna är ju bara en liten del av alla samer...

Så kom igen nu och dela med er av era synpunkter på dessa myter (kanske ni även känner till fler som jag inte räknade upp?). Och om ni ändå vill hålla fast vid ngn av dem (den där "Asiat-myten" är särskilt populär och vägrar att dö...) så just bring it on! Det kommer bara göra diskussionen ännu mer intressant...

/DK M

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 8 januari 2004, 19:17

Hej samen, jag undar om ert "folk" har visioner om ett eget land eller är detta en missuppfattning?
Jag tänker på ert sameting, flagga osv.
:)

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 januari 2004, 19:49

Daniel skrev:Hej samen, jag undar om ert "folk" har visioner om ett eget land eller är detta en missuppfattning?
Jag tänker på ert sameting, flagga osv.
:)
Tja jag vet inte, själv bor jag ju i Karlstad och har mycket liten kontakt med andra med samiskt ursprung. Men jag tycker det låter orealistiskt, att ca 70 000 personer skulle styra en stat som sträcker sig genom så jättestora arealer... Jag själv har ju både samiskt och "Svensk-germanska" förfäder så jag försöker balansera mellan båda 8)

/DK M

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 8 januari 2004, 20:29

Personligen anser jag att sådan stat är en omöjlighet bl a av skäl du själv nämner (tex folkmängd).
Du svarade aldrig riktigt på min fråga om du tror att det finns en allmän vilja bland samer att bilda någon form av självständig stat. Att du som boende i Karlstad kanske inte brinner för detta kan jag förstå.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 8 januari 2004, 21:23

Finns det inte någon teori om att det är samernas förfäder som ligger bakom hällristningarna, eller är jag ute och cyklar?

Albert
Medlem

Inlägg av Albert » 9 januari 2004, 08:38

Djinghis Khan skrev: Tja jag vet inte, själv bor jag ju i Karlstad och har mycket liten kontakt med andra med samiskt ursprung. Men jag tycker det låter orealistiskt, att ca 70 000 personer skulle styra en stat som sträcker sig genom så jättestora arealer... Jag själv har ju både samiskt och "Svensk-germanska" förfäder så jag försöker balansera mellan båda 8)

/DK M
Var kommer siffran 70 000 ifrån?
Jag har bara hört siffran 24 000...

...och är det en myt att det bara är samer som får syssla med rennäring?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 9 januari 2004, 11:17

Albert skrev:
Djinghis Khan skrev: Tja jag vet inte, själv bor jag ju i Karlstad och har mycket liten kontakt med andra med samiskt ursprung. Men jag tycker det låter orealistiskt, att ca 70 000 personer skulle styra en stat som sträcker sig genom så jättestora arealer... Jag själv har ju både samiskt och "Svensk-germanska" förfäder så jag försöker balansera mellan båda 8)

/DK M
Var kommer siffran 70 000 ifrån?
Jag har bara hört siffran 24 000...

...och är det en myt att det bara är samer som får syssla med rennäring?
Jag tror Djinghis pratar om alla samer som sträcker sig över Norge, Sverige, Finland och Ryssland(?). 18 000 av dem finns i Sverige som Djinghis tidigare sa i sin första "post".

/Anno

Claes
Medlem

Inlägg av Claes » 9 januari 2004, 12:12

Anno skrev:18 000 av dem finns i Sverige som Djinghis tidigare sa i sin första "post".
Eftersom den svenska folkbokföringen inte registrerar etnicitet finns det inga säkra siffror på hur många samerna är. 18 000 är bara en av flera uppskattningar. Jag har för mig att det bara är ungefär 9 000 som är registrerade att rösta i sametingsvalet. Detta trots att de har en väldigt generös inställning till same-begreppet. Alla som uppfattar sig själva som samer har rätt att rösta oavsett hur blygsam den samiska härkomsten är.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 9 januari 2004, 14:15

Claes skrev:
Anno skrev:18 000 av dem finns i Sverige som Djinghis tidigare sa i sin första "post".
Eftersom den svenska folkbokföringen inte registrerar etnicitet finns det inga säkra siffror på hur många samerna är. 18 000 är bara en av flera uppskattningar. Jag har för mig att det bara är ungefär 9 000 som är registrerade att rösta i sametingsvalet. Detta trots att de har en väldigt generös inställning till same-begreppet. Alla som uppfattar sig själva som samer har rätt att rösta oavsett hur blygsam den samiska härkomsten är.
Tänk på att man måste vara myndig (18 år) för att rösta i sametingsvalet...

/DK M

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 9 januari 2004, 16:56

En anna nmyt är väl att alla Samer pratar samiska, eller?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 9 januari 2004, 17:56

Wolfblitzer skrev:En anna nmyt är väl att alla Samer pratar samiska, eller?
Jag har hört att bara 40 000 talar ngt av de samiska språken, vilket innebär att drygt hälften av alla samer faktiskt inte talar samiska

/DK M

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 10 januari 2004, 17:00

Stämmer verkligen 70.000 samer? Enligt Ne är det väl 50.000 i alla länderna, eller har jag fel?

Förövrigt tittar jag alltid på Oddasat, gillar perspektivet.

Talar du samiska Djingis ?

/Robert Sköld

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 10 januari 2004, 17:36

Att samer är ganska kortväxta- är det också en myt?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 januari 2004, 00:19

Robert_Kropotkin skrev:Stämmer verkligen 70.000 samer? Enligt Ne är det väl 50.000 i alla länderna, eller har jag fel?

Förövrigt tittar jag alltid på Oddasat, gillar perspektivet.

Talar du samiska Djingis ?

/Robert Sköld
De gal human, mon human Sámigiella (nordsamiska alltså) 8)

Oddasat är bra, måste faktiskt instämma att perspektivet är intressant. Dessutom får man ju alltid en möjlighet att träna sina språkkunskaper...
Antalet samer är egentligen okänt, ibland hör man så många som 100 000, men det tvivlar jag på.

/DK M

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 januari 2004, 00:22

Schwalbe skrev:Att samer är ganska kortväxta- är det också en myt?
Nope, det är faktiskt sant. Ja, visst finns det variationer, men den samiska medelängden är betydligt kortare än den svenska. För 60 år sedan var den samiska manliga medelängden knappt 1,60 har jag läst... Själv är jag 1,73 och känner mig som en liten dvärg i jämförelse med andra, mer "germanska" killar... :wink:

/DK M

Skriv svar