Varför?

Skriv svar
Casanova
Utsparkad

Varför?

Inlägg av Casanova » 8 januari 2004, 11:49

Varför behandlar grundskolorna Världskrigen mycket mer än alla andra krig. Världskrigen hade naturligtvis en stor inverkan på Civilizationen, men jag tycker att man borde sätta större vikt vid dom grundläggande orsakerna.

Vad tycker ni?

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 januari 2004, 12:32

En orsak är just för att de grundläggande orsakerna till dessa krig är så tydliga. Franskan behandlas också utförligt, och även där är orsakerna mycket tydliga. Jaja, allting är relativt.

vidare finns det mycket litteratur om dessa krig, ifall ambitiösa och eller intresserade elever vill läsa på extra.

sist men inte minst. Dessa tre krig utformade väldigt mycket vår värld.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 8 januari 2004, 12:40

Stefan skrev: Dessa tre krig utformade väldigt mycket vår värld.

Tre? :roll:

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 8 januari 2004, 15:13

Törnros. Undrar du över något så vs precisera frågan. Det är inte roligt att gissa vad du kanske möjligen syftar till.

Vi talar i varje fall om tre krig, första, andra samt franska revolutionen.
Vill du göra någon uppdelning där så varsågod, kom med förslag.

Användarvisningsbild
tornros
Medlem

Inlägg av tornros » 8 januari 2004, 15:24

Ber om ursäkt. Såg inte alls att du hade ref. till franska revolutionen.
Jag var helt inne i min egen värld där jag bara tänkte på de två världskrigen. Ska läsa hela inlägget innan jag frågar nästa gång.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 8 januari 2004, 22:27

Jag tycker inte det var något att be om ursäkt för, då "franskan" inte direkt är något man associerar till Franska Revolutionen så där på rak arm... Eller? Jag kopplade inte heller när jag läste inlägget och undrade också vilka tre världskrig som menades... :)

Men angående olika historiska händelsers utrymme i historieböckerna, så får jag för mig att Världskrigen behandlas eftersom de ligger nära i tiden och har påverkat oss här i Europa ganska tydligt även fortsatt. Ny forskning kring kriget (2:a Världskriget då då...) kommer ju ständigt fram.

Om man jämför med amerikanska historieböcker så ägnar sig dessa mer åt Amerikanska Frihetskriget och Amerikanska Inbördeskriget än vad svenska böcker gör. Grunden för demokratiskt styressätt i Västvärlden läggs i och med Frihetskriget, vilket kanske inte är en orimlig slutssats (även om parlamentarismen uppfunnits redan innan och Bill of Rights var en brittisk uppfinning tror jag?). I europeiska böcker ägnas betydligt mer åt den Franska Revolutionen och dess verkningar på europeiska liberala rörelser, och amerikanarna hamnar lite i skymundan. Lustigt nog så försvinner även svensk politisk historia, med riksdagsreformer och allt... Det är kanske kungar och krig som gäller fortfarande?

Skriv svar