Re-enactment & nazi-sympatier

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Re-enactment & nazi-sympatier

Inlägg av Daniel » 1 januari 2004, 20:16

[Delat från tråden "Bosse Schön"]


Kapten_Gars skrev:Vreden mot herr Schöön breror ju uppenbart mest på att han avslöjat ss-romantikenas hjältar och idoler för var det är, krigsförbrytar slödder som borde dömts till långa fängelse straff eller avrättats för sina förbrytelser i tredje rikets tjänst. Detta sticker naturligvis i ögnen på de bruna romatinkerna som springer runt i skogen och leker krigsförbrytare och drömer drömamar om stortysk seger och en judefri värld....
:lol: Kapten_Gars, jag kan bara skratta åt ditt inlägg då du uttalar dig om något som du fullständigt saknar kunskap om. För att din dag inte skall vara helt meningslös kan jag upplysa dig om något du förmodligen inte kände till, nämligen att jorden INTE är platt.

Jag vill tillägga för den som är intresserad att föreningen förutom Nordland även gestaltar 63:e Gardesskytte Divisionen (ryskt) samt 5th Ranger Battalion.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 1 januari 2004, 22:56

Daniel skrev:
Kapten_Gars skrev:Vreden mot herr Schöön breror ju uppenbart mest på att han avslöjat ss-romantikenas hjältar och idoler för var det är, krigsförbrytar slödder som borde dömts till långa fängelse straff eller avrättats för sina förbrytelser i tredje rikets tjänst. Detta sticker naturligvis i ögnen på de bruna romatinkerna som springer runt i skogen och leker krigsförbrytare och drömer drömamar om stortysk seger och en judefri värld....
:lol: Kapten_Gars, jag kan bara skratta åt ditt inlägg då du uttalar dig om något som du fullständigt saknar kunskap om. För att din dag inte skall vara helt meningslös kan jag upplysa dig om något du förmodligen inte kände till, nämligen att jorden INTE är platt.

Jag vill tillägga för den som är intresserad att föreningen förutom Nordland även gestaltar 63:e Gardesskytte Divisionen (ryskt) samt 5th Ranger Battalion.
Har varit aktiv inom reenactmen/levande historia i olika former och perioder i över 15 års tid så jag vet i allra högsta grad vad jag talar om. Har under den tiden både upplevt och hört trovärdiga uppgifter om de nazi-symaptier som florerar i flera grupper som återskapar tyska förband, ofta ss-förband. Det gör inte alla WWII-reenactment grupper som gestaltar tyskar till nazister/höerextrema. "If the shoe fits, wear it"...
Att ni även gestaltar allierade förband säger i teorin inget om era ev politiska sympatier. Teoretisk så skulle man ju kunna tänka sig att det behövs undermäniskor som skall krossar av ss-hjältarna i de simulerade striderna. Nu har jag aldrig hört talas om att något sådant i praktiken och jag vill_inte_antyda eller insinuera att det förhåller sig så med er grupp.

Om det förhåller sig så som beskrivs vad gäller era kontakter med B.Schön och hans norpande av delar av forumet så är det klassik oetisk journalistik och föga hedervärt för hans del. Men sådant är för mig som tredje part svårt att avgöra baserat på vad som skrivs på ett internet-forum.
Han har en minst sagt överdriven och rabiat inställning till reenactment, militaria samlande mm. Tyvärr inget ovanligt här i Sverige, under min tid på Luftvärnet officershögskola på 90-talet så kallades jag till ett "allvarligt samtal" med Stf skolchefen pga att "någon" (vem fick jag aldrig reda på) observeat att jag hade "högerextrem litteratur" i min bokhylla på logementet. Böckerna ifråga var förbandhistorier för Grossdeutschland, "Panzers in Normandy och ett par Editions Hemidal böcker. "Någon" hade sett bokryggarna och reagerat på titlar och utseende.

/Daniel

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 1 januari 2004, 23:02

Vidare så har en rad reeanctment grupper som sysslar med ss-förband ankytningar till högerextrema grupper även och långt ifrån alla har det, dessto fler reenactors verkar blunda för nazisympatier i sin hobby, något som även förekomemr bland tex militaria samlare. Kunde på mässan i Göteborg se hur arrangörerna tillät att man sålde nazi-propaganda, förintelseförnekar böcker mm i flera stånd som hade gott om tredje riket militaria. Militärhistoriska Sällskapet var ju även på plats och frekventerade flitigt vissa av de stånden. Gör det dem till nazister? Nej, men det verkar finnas gott om skygglappar.
/Daniel
Dina påståenden angående att re-enactment grupper skulle ha anknytning till höger-extrema grupper skulle jag hemskt gärna se att du lade fram bevis för, tills dess är det rent skitsnack.
Vi i vår förening är stenhårda när det gäller att skilja på politik och historiskt intresse och för att ge ett exempel på detta citerar jag ur första nummret av vår medlemstidning.
"Jag vill så här i första numret även deklarera föreningens absoluta avståndstagande till nazism och extremism i alla dess former. Föreningen är och skall förbli opolitisk i alla avseenden och medlemmar som inte respekterar detta kommer att uteslutas med omedelbar verkan. Intresserade med politiska avsikter är helt enkelt inte välkomna"
Jag kan även informera dig om att vi kontaktat polismyndigheterna om vår verksamhet så de vet var och när vi har våra träffar, allt för att undanröja att missföstånd skall uppstå. Vi är helt öppna med vår verksamhet och har inget att dölja!

Ja, vi var på mässan och hade även ett eget bord, vad andra handlare saluförde är inget vi kan ta ansvar för.
För att inte väcka anstöt bar vi som hade tyska uniformer inga märken med tex hakkors, SS-runor eller dyl., du kanske inte noterade att vi var lika många tyskar som allierade.

Sedan undrar jag var du hittade nazistisk propagande (jag misstänker att du inte menar från 2vk) och böcker som förnekar förintelsen och vad detta isåfall var för böcker då jag inte såg skymten av detta på mässan.
Jag kan säga efter att ha haft viss kontakt med mässarrangören att han direkt hade hystat ut både handlare och böcker av den sort du nämner.

Du får allt ha mer kött på benen om du skall få någon trovärdighet i dina påståenden.

PS
Nästa gång du besöker mässan är du välkommen fram till oss med eventuella frågor så kanske du får veta vad vi egentligen sysslar med.
Men det kanske är lättare att dra sina egna slutsatser utan kunskap, många missförstånd har ju skett just så tidigare.
DS

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 1 januari 2004, 23:27

Har varit aktiv inom reenactmen/levande historia i olika former och perioder i över 15 års tid så jag vet i allra högsta grad vad jag talar om. Har under den tiden både upplevt och hört trovärdiga uppgifter om de nazi-symaptier som florerar i flera grupper som återskapar tyska förband, ofta ss-förband. Det gör inte alla WWII-reenactment grupper som gestaltar tyskar till nazister/höerextrema. "If the shoe fits, wear it"...
Att ni även gestaltar allierade förband säger i teorin inget om era ev politiska sympatier. Teoretisk så skulle man ju kunna tänka sig att det behövs undermäniskor som skall krossar av ss-hjältarna i de simulerade striderna. Nu har jag aldrig hört talas om att något sådant i praktiken och jag vill_inte_antyda eller insinuera att det förhåller sig så med er grupp.
Då vi är sveriges och nordens(?) enda re-enactmentförening som bl a gestaltar ett SS-förband och har gjort så sedan i början av 2000 undrar jag var du har fått dina "trovärdiga" uppgifter ifrån.
Detta måste isåfall komma från utländska grupper som dina uppgiftslämnare har haft kontakt med.

Dina fritt svävande teorier angående våra ryska och amerikanska avdelningar i föreningen är som du själv säger helt grundlösa och endast rena fantasier från din sida.

Det hade varit intressant om du kunde ge en minsta fingervisning om vilka dessa re-enactment grupper är och var de skulle kunna tänkas hålla till som du talar om. Bara en gnutta information hade jag uppskattat.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem
Inlägg: 3112
Blev medlem: 6 augusti 2003, 17:20
Ort: Göteborg

Inlägg av Kapten_Gars » 2 januari 2004, 00:22

Då vi är sveriges och nordens(?) enda re-enactmentförening som bl a gestaltar ett SS-förband och har gjort så sedan i början av 2000 undrar jag var du har fått dina "trovärdiga" uppgifter ifrån.
Detta måste isåfall komma från utländska grupper som dina uppgiftslämnare har haft kontakt med.

Dina fritt svävande teorier angående våra ryska och amerikanska avdelningar i föreningen är som du själv säger helt grundlösa och endast rena fantasier från din sida.

Det hade varit intressant om du kunde ge en minsta fingervisning om vilka dessa re-enactment grupper är och var de skulle kunna tänkas hålla till som du talar om. Bara en gnutta information hade jag uppskattat.
Ok, har varit oklar. Undantaget ett par insiunationer i B. Schöns alster så har jag inte hört något nazi kopplingar till svenska grupper, sedan så är ni mig veterligen som du själv säger den enda gruppen i sverige i idag.
Det jag personligen har varit i kontakt med/hört talas om är enbart utländska grupper. Om jag kommer ihåg rätt så här på kvällskvisten så rörde det sig om enheter som gestaltade 12ss i Canada och 6 och 7 ss i US. Min egen "konfrontation" var med folk som sade sig gestalta HJ och LAH på ett par engelska konvent i början av 90-talet. De grupperna var relativt små 3-5 personer på plats, med delvis bristfällig utrustning och de blev i ett fall portade under pågående evenemang.
/Daniel

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 2 januari 2004, 00:43

Som du kanske förstår är jag beredd att försvara vår förening till varje pris mot alla felaktiga spekulationer och anklagelser. Vi har absolut inget att dölja och tål varje seriös granskning.
Vi är ett gott gäng som har förbaskat roligt på våra träffar och resor och som känner att vi kan utveckla vårt samlande, vapenintresse, fordonsintresse eller bara allmänna historieintresse gemensamt i denna förening.
Vi är beredda på att grundlösa anklagelser kan komma att dyka upp och är däför extra noga med att informera alla (tex polisen) som bör veta vad vi sysslar med.
Så innan du slänger ur dig diverse grundlösa påståenden nästa gång fråga istället och ta reda på fakta, det kommer du längre på.

De föreningarna du nämner är inga som vi har kontakt med eller ens känner till och jag kan därför inte bedöma sanningshalten i dina påståenden.
Vi har dock mer eller mindre kontakt med diverse föreningar runt om i Europa och jag har aldrig haft känslan av att dessa skulle haft politiska avsikter i sin verksamhet.
Bl a kan nämnas att Englands och Europas främsta re-enactment grupp (Second Battle Group) som gestaltar LAH deltog med statister och utrustning i Saving Private Ryan. Jag tror inte Steven Speilberg hade varit intresserad av att ha nazisympatisörer med i sin film.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 2 januari 2004, 01:02

Problemet är väl att just W-SS-reenactment kan dra till sig fel klientel. Jag har själv träffat medlemmar i Göteborgsföreningen och fått ett positivt intryck av dem (inga varningssignaler noterades på min rätt så känsliga nasse-radar). En möjlig anledning till att W-SS-reenactment fått dåligt rykte i Sverige kan vara förekomsten av Legion Wasas "friluftsförening" i pseudo-SS-uniformer (ni vet, mupparna som funderade på att dra till Irak och slåss på Saddams sida). Sådant kan få vem som helst att börja se Werwolfförband i varje buske...

Bild

Det finns respekterade grupper som t.ex. Second Battle Group http://www3.mistral.co.uk/sbg1/frameset.htm, som deltar i flera stora uppvisningar, i filmer och i tidningar, men även de känner av misstänksamheten från folk som ser dem som nazister.[/list]

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 3 januari 2004, 16:39

Givervis kan vi inte garantera att det finns medlemmar i föreningen som har eller har haft nazistiska åsikter eller kontakter med dyl. organisationer.
Det vi kan garantera är att vår föreningen på inget sätt stödjer eller vill medverka till att sprida dessa åsikter. Tvärtom är vi hela tiden tvugna att "bevisa" vår oskuld genom bl a liknande diskussioner och ständigt vara på vår vakt då minsta snesteg kan missuppfattas.
Jag kan även garantera er att medlemmar som inte respekterar detta och inte förstår vårt syfte inte blir långlivade i föreningen.

På tal om Legion Wasa (!?), finns dom fortfarande?

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 7 januari 2004, 19:07

Kan någon av reenactment förespråkarna här förklara för mig, en medelålders tvåbarnsfar vad tjusningen med att leka krig i ....nåja någorlunda vuxen ålder består i ??

Att dessutom gestalta / återskapa en ökänd organisation som förevigt kommer att förknippas med Nazitysklands illdåd.

Detta kan väl inte vara möjligt att förklara för tex svärföräldrarna när dom vill höra sig för om den tilltänkte svärsonens fritidssysselsättningar va ?

Jag kan tänka mig några orsaker till dessa krigslekar.

Ålder ! Detta måste vara åldersbetingat eller hur ??

En långt utvecklad krigsromantik som saknar allt förnuft och insikt

Och slutligen Högerextrema åsikter i kombination med ovanstående.

Så vad säger ni ? "Reenactor" grabbar är jag ute och cyklar på tunn is nu eller ??

Om så är fallet kan ni förklara företeelsen för mig??

/ J-O

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 7 januari 2004, 23:20

Som blivande tvåbarnsfar (nr 2 på gång) i lägre medelåldern (?) skall jag försöka förklara varför jag sysslar med re-enactment sedan drygt två år tillbaka. Jag har alltid haft ett allmänt militärt och krigshistoriskt intresse, utan att för den skull kalla mig expert. Jag har tyckt om att läsa böcker (har en hygglig samling), bygga modeller (mest när jag var yngre), samlar allmänt på diverse militära prylar, uniformer och leksaker, trivs att vara ute på lite "fältstrapatser" med camping osv. Man kan helt enkelt säga att mina intresse på ett eller annat sätt alltid haft militär eller krigshistorisk inriktning. Att ha ett sådant intresse i vårt land och idag i min ålder anses av de flesta svenskar som något konstigt, på gränsen till sjukt. Detta är något jag aldrig brytt mig om då jag trivs med mina intressen och folk omkring mig har accepterat vem jag är. Kanske skall jag tillägga att mina intressen inte syns på min vardagliga klädesel eller tar sig extrema uttryck i mitt sätt att umgås med andra, jag är helt enkelt ganska normal!
Att dessutom gestalta / återskapa en ökänd organisation som förevigt kommer att förknippas med Nazitysklands illdåd.
Att SS för alltid enbart är förknippad med Nazitysklands illdåd bland gemene man visar ju bara på en missvisande historiebild. Jag försvarar på intet sätt de brott som begicks och jag är mer än väl medeveten om vad som hände, det vill jag verkligen poängtera. Att man inom re-enactment kretsar ofta "envisas" med att gestalta just SS förband tror har samma anledningar till varför så många trådar här och på andra forum också kretsar kring SS. Det finns en spänning och mystik, deras utrustning och uniformer samt den mängd med litteratur som finns att köpa, detta gemensamt bygger upp ett intresse som tack vare mångfalden kan vidarutvecklas. Så för mig känns det inte som ett problem, däremot för många andra har jag märkt.

Detta kan väl inte vara möjligt att förklara för tex svärföräldrarna när dom vill höra sig för om den tilltänkte svärsonens fritidssysselsättningar va?
Jag har en bra och nära kontakt med mina svärföräldrar som känner mig väl, detta är inget problem för dem. Värre vore väl om jag söp och bar mig åt som ett svin mot mina övrigafamiljemedlemmar eller?
Ålder ! Detta måste vara åldersbetingat eller hur ??
Vid vilken ålder skall man sluta att ha roligt? Det viktiga måste väl vara att skilja på lek och allvar, kan man inte det har det gått för långt.
En långt utvecklad krigsromantik som saknar allt förnuft och insikt
Det är mycket möjligt att man är "krigsromantiker". Att man saknar förnuft och insikt är en allmän vedertagen syn på folk som ses som "fanatiska" i sitt intresse. Du känner ingen golfare tex?
Och slutligen Högerextrema åsikter i kombination med ovanstående.
Politiska extremister brukar ofta höra tonår och omognad till och skapar alltid mer eller mindre problem för dem som drabbas oavsett om det är minkfarmare, pizzerior eller andra riskgrupper. Av den anledning är inga extremister och framförallt högerorinterade sådana välkomna hos oss, vi är ingen politisk organisation och vi har inga politiska avsikter!
Så vad säger ni ? "Reenactor" grabbar är jag ute och cyklar på tunn is nu eller ??
Du är nog som medelsvensson alltid är inför nya fenom, frågande med en viss skepsis. Vem minns de heta debatterna om tex paintball, alkoläsk och vidovåldet osv?
Om så är fallet kan ni förklara företeelsen för mig??
J-O, jag hoppas att jag lyckats avdramatiserat vår verksamhet en aning utan att exakt beskriva vad vi sysslar med. Detta har jag gjort i ett antal tidigare trådar och riskerar väl att bli bannlyst på forumet om jag tar upp det igen.
Jag skulle vilja tillägga att jag även har ett stort idrottsintresse och då särskilt fotboll.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 8 januari 2004, 14:49

Daniel

En del svar har jag fått nu tack för dom.

Det slår mig att vi verkar ha liknande intressen men jag har utvecklats åt ett annat håll dock.

I samma stund ungarna blev medveten om min militariasamling gjorde jag av med den. Några modeller finns fortf kvar likaså mitt historieintresse.

Att WSS bland gemene man förknippas med illdåd är väl knappast en "missvisande historiebild" va? Det vet väl både du och jag att dom var en produkt av nazitysklands mest extrema form eller hur?

det där med svärföräldrar var väl lite skoj men visst, supa och bete sig illa är värre än att leka krig. :)

Sant är ochså att andra former av fritidsfanatiker tex golf är mera accepterat. Är det underligt?

Ingen politik i era kretsar....Ok det är väl bra, se bara till att elefanterna och inte myggorna fastnar i er utsållningsprocess.

Hoppas verkligen inte att du blir bannlyst pga denna tråd som jag tycker är seriös och intressant.

/ J-O

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 8 januari 2004, 18:24

Det slår mig att vi verkar ha liknande intressen men jag har utvecklats åt ett annat håll dock.
Hur har ditt intresse "utvecklats"?
I samma stund ungarna blev medveten om min militariasamling gjorde jag av med den.
Varför, hade du hakkorsfanor på väggarna eller var det möjligtvis frugan som tyckte att ditt intresse var opassande?
Att WSS bland gemene man förknippas med illdåd är väl knappast en "missvisande historiebild" va? Det vet väl både du och jag att dom var en produkt av nazitysklands mest extrema form eller hur?
Att SS enbart förknippas med illdåd är enligt mig missvisande och visar bara på bristande kunskap något man givetvis inte kan klandra "gemene man" för som oftast är helt är helt ointresserad av 2vk och framförallt SS. En överväldigande majoritet av soldaterna i SS hade varken med kz-läger, etnisk rensning eller andra brott att göra.

Sant är ochså att andra former av fritidsfanatiker tex golf är mera accepterat. Är det underligt?
I lilla Sverige, nej. I tex Ryssland däremot som verkligen fick känna av krigets fasor finns en helt annan syn och intresse för re-enactment. Smaken e som...
Hoppas verkligen inte att du blir bannlyst pga denna tråd som jag tycker är seriös och intressant.
Det var lite menat som ett skämt då det känns som jag börjar bli tjötig.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 8 januari 2004, 18:49

Intresset består väl mest i litteratur nuförtiden och en och annan affär med militaria till intresserade. ( Dock ej här på Skalman )

Inga fanor på väggarna nej :) Men div dolkar hjälmar medaljer etc gömmer man bara inte i ett hem med vetgiriga 10 åringar. Vänta bara ska du få se ha ha !

Frågorna kommer naturligtvis om "pappas krigssaker" och om än mina ungar vet vad det handlar om så har dom kompisar som kanske inte riktigt fattat detta med samlande om du förstår vad jag menar.

För mig är WSS ändock en produkt av något extremt ...människofientligt,
fanatiskt, hjärntvättat men men som du säger...smaken är delad.

Användarvisningsbild
volgar
Medlem
Inlägg: 417
Blev medlem: 30 augusti 2003, 19:11
Ort: sthlm

Inlägg av volgar » 20 januari 2004, 23:25

Jag vill tillägga att jag håller med Daniel till 100% och att jag itne förstår varifrån Kapten_Gars anklagelser kommerifrån. Kanske räddsla och troligen brist på kunskap.

Jag hoppas inte att rennactment har tagit någon "skada" av dessa trådar.

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem
Inlägg: 303
Blev medlem: 31 mars 2002, 10:05
Ort: Gbg, Änglarnas stad

Inlägg av Daniel » 21 januari 2004, 16:12

Jag hoppas inte att rennactment har tagit någon "skada" av dessa trådar.
Tvärtom, jag tror det är bra att folk ställer frågor kring vår verksamhet, dels för att öka intresset men också att vi kan visa att föreningen inte har några dolda avsikter. Det tråkiga är bara när folk tror sig veta och inte ens är intresserade av att ta reda på sanningen.
En anledning till varför jag diskuterar re-enactment på forumet är för att vi vill ha fler medlemmar och så gott som alla är faktiskt välkomna, detta hade ju knappast varit tänkbart om vi ville skapa en ny naziorganisation eller?

Skriv svar