Ursprunget till blå ögon och blont hår.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 18 januari 2004, 15:25

Jag såg en jättesöt tjej en gång som såg ut att vara en blandning nordeuropé/Iranska. Hon hade grå ögon. Hur hänger det ihop?
Jag trodde två bruna anlag hos ena föräldern alltid gav brunögda barn?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 18 januari 2004, 15:28

Schwalbe skrev:Jag såg en jättesöt tjej en gång som såg ut att vara en blandning nordeuropé/Iranska. Hon hade grå ögon. Hur hänger det ihop?
Jag trodde två bruna anlag hos ena föräldern alltid gav brunögda barn?
Ja, men vad säger att hennes ena förälder måste ha två anlag för brunt, man kan väl förutsätta det motsatta i det här fallet?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 18 januari 2004, 15:54

Dan Koehl skrev:
Schwalbe skrev:Jag såg en jättesöt tjej en gång som såg ut att vara en blandning nordeuropé/Iranska. Hon hade grå ögon. Hur hänger det ihop?
Jag trodde två bruna anlag hos ena föräldern alltid gav brunögda barn?
Ja, men vad säger att hennes ena förälder måste ha två anlag för brunt, man kan väl förutsätta det motsatta i det här fallet?
Mycket sant, och dessutom är det så att vi ännu inte vet exakt hur grå ögon nedärvs. Det kanske kan finnas situationer där det anlaget "trumfar över" den annars dominanta brungdhetsgenen?

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Re: Snöblindhet

Inlägg av Vlad Fodorsky » 18 januari 2004, 15:56

Dan Koehl skrev: När du säger att du är den ende grönögde i släkten förutsätter jag att du inte vet tex farfarsfars och farmors ögonfärger, alltså med släkten menar du dem du ser? Få människor känner ju till förfäders ögonfärger innan kamerans intåg.

Att du skulle ha gröna ögon med brunögd far är ju inget konstigt, eftersom blågdheten är recessiv, och din far måste varia bärare av denna gen. Samtidigt tror jag, och om jag fattat Engan rätt, att grönt kan dominera över blått (din mors ögonfärg).
Nja, jag vet att alla tillbaka till farfarsfar på pappas sida varit brunögda, så även min farmor och de på hennes sida.

/Vlad

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Snöblindhet

Inlägg av Dan Koehl » 18 januari 2004, 16:03

Vlad Fodorsky skrev:Nja, jag vet att alla tillbaka till farfarsfar på pappas sida varit brunögda, så även min farmor och de på hennes sida.

/Vlad
Ja, men de var ju inte Adam och Eva, de kan ja hu barit på recessiva gener från generationer innan. Som inte ens behövde synas.

Om grönögdheten skulle komma från din mors sida, så måste nog ändå de genetiska förusättningarna finnas även på din fars.

Det här att recessiva anlag kommer fram är väl inte så konstigt, det märkliga är i de fall när tex två blåögda får brunögda barn, vilket har inträffat, dock med statistisk sparsamhet. Då kan man ju börja ändra hur det står till med föräldaskapet.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 18 januari 2004, 17:03

Jag har faktiskt "bytt" ögonfärg, som barn var jag blåögd till jag var 8...

/Vlad

Silent Rebel
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 januari 2004, 21:36
Ort: Sthlm

Inlägg av Silent Rebel » 21 januari 2004, 21:44

Hej!
Brukar inte skriva här inne, men nu kunde jag inte hålla mig.
Intressant ämne. Jag har nämligen ett brunt och ett blått öga.
Min pappa har bruna och min mamma blåa.

Jag har hört om saker som "mutation" osv. men är inte särsklit insatt i ämnet, och det skulle vara kul att få en litet mera utvecklad förklaring till detta.
Har även hört att ca. 1 på 10 000 får olikfärgade ögon, men jag är tveksam till de siffrorna. Har aldrig mött någon annan som har det.

myom
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 21 januari 2004, 13:03
Ort: Gävle

Inlägg av myom » 27 januari 2004, 15:53

Silent Rebel skrev:Har även hört att ca. 1 på 10 000 får olikfärgade ögon, men jag är tveksam till de siffrorna. Har aldrig mött någon annan som har det.
En vän har också ett blått och brunt öga. (ser helskumt ut)

Mina ägon är gula närmast det svarta i mitten, sen en grön rand och med en ljusblå rand längst ut. När jag var yngre hade jag ljusblå. Mycket gult och gulblått på min mors sida, och gråblått på fars, men far har gröna. Jag är kort, köldtålig, har lite av ett mongolveck på ögat, hög panna och kinder - ganska typiskt finsk alltså, kanske en aning samisk eller andra relaterade finska/yttersta norden/nordryssland-blod. Sen är jag 1/32 ryss. Ganska offtopic kanske, men bara ett exempel på hur det här med "ras", ögon osv kan vara komplicerat, och framförallt inget att lägga nån större vikt vid. Det är ju dessutom minerat område!

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Grottmän tittade efter blonda kvinnor

Inlägg av jofredes » 20 juni 2006, 08:50

Grottmän tittade efter blonda kvinnor
Under den senaste istiden var grottmännen mycket mer intresserade av att värma sig hos blondiner än hos mörkhåriga grottkvinnor. Den slutsatsen drar engelska, japanska och kanadensiska forskare, som har undersökt genen för blont hår och blåa ögon, MC1R. Det ljusa draget var en mutation, som under normala omständigheter snabbt skulle ha avlats ut ur befolkningen, men för 11000 år sedan, då mutationen uppstod, fanns det en stor övervikt av kvinnor i norra och östra Europa. Det innebar att männen kunde välja och vraka bland potentiella partners. Att det i dag finns så många ljushåriga personer i norra och östra Europa beror enligt antropologerna på att istidens män föredrog blondiner.

nr 9/2006, sidan 21
http://www.illvet.se/Crosslink.jsp?d=18 ... &id=9453_8

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 20 juni 2006, 09:08

Jag sammanförde de båda trådarna.

/Martin

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 20 juni 2006, 09:09

En annan tråd på ämnet:
viewtopic.php?t=25409

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 20 juni 2006, 10:38

Jag har faktiskt "bytt" ögonfärg, som barn var jag blåögd till jag var 8...
Du med? :lol:
Jag var blond och blåögd när jag var liten, nu är jag mer råttfärgad i håret och brunögd.
Den enda förklaringen jag hört är att man tydligen inte byter ögonfärg, utan att det bruna syns mer när ögonen utvecklas. Jag vet inte om det är så, jag tror det var min biologilärare på gymnasiet som sade det. Han vistte inte heller, utan det var bara hans gissning.

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem
Inlägg: 5179
Blev medlem: 18 oktober 2004, 09:05
Ort: Stockholm

Inlägg av Probstner » 20 juni 2006, 11:17

Andreas K skrev:Den enda förklaringen jag hört är att man tydligen inte byter ögonfärg, utan att det bruna syns mer när ögonen utvecklas.
Hos äldre personer bleknar dessutom irisen. Jag känner en person som hade melerade (med inslag av grått, grönt och mossbrunt) ögon i medelåldern men idag på ålderns höst har ljust gulbruna ögon.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 20 juni 2006, 12:33

Ja, det är nog en bidragande orsak. Men i vilken ålder kommer det?
Jag tänkte eftersom att jag började få mörkare ögonfärg när jag var runt 6-7 år.

Skriv svar