Ursprunget till blå ögon och blont hår.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 12 december 2003, 18:02

Rubber Duck skrev:
Ärftliga faktorer som medför en större risk är ljus ögonfärg, ljus hy, ljus hårfärgoch hud som lätt blir bränd av solen men sällan brun.
Bara för att förtydliga det rumphuggna citatet: Enligt Strålskyddsinstitutet ökar risken för hudcancer med ljus ögonfärg etc, däremot inte risken för ögonskador.

Albert
Medlem
Inlägg: 294
Blev medlem: 11 april 2002, 12:51
Ort: Helsingborg

Snöblindhet

Inlägg av Albert » 31 december 2003, 11:08

Jag har för mig att jag fick lära mig på biologin (en gång för länge sedan) att blå ögon är mindre känsliga för s.k. snöblindhet.
Har dock ingen aning om det stämmer...

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 1 januari 2004, 17:05

En tanke bara, det europeiska/nordiska utseendet kanske i högre grad är en anpassning till solbrist snarare än till kyla. Vi har ju golfströmmen som värmer upp oss, med ju längre norrupp detso mindre soljus, i Sibirien har man ju riktig kyla. Fast det det förklarar ju inte mörkhåriga samer och mörkögda och mörkhåriga eskimoer.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 8 januari 2004, 16:29

jofredes skrev:En tanke bara, det europeiska/nordiska utseendet kanske i högre grad är en anpassning till solbrist snarare än till kyla. Vi har ju golfströmmen som värmer upp oss, med ju längre norrupp detso mindre soljus, i Sibirien har man ju riktig kyla. Fast det det förklarar ju inte mörkhåriga samer och mörkögda och mörkhåriga eskimoer.
Det behövs ingen förklaring. Bara för att en viss egenskap "skulle vara bra" finns det ingen som helst garanti för att denna egenskap uppstår inom en population. Det krävs ju att variationen/mutationen finns med i mixen för att det naturliga urvalet skall få en chans att "favorisera" den. Inom folkgrupperna du nämner har kanske helt enkelt blåögdhetsgenen inte funnits med i genpoolen, och alltså har det inte spelat någon roll om den "skulle varit bra" för en individ. Finns den inte så finns den inte. Eller också kan den förstås ha selekterats bort genom att det finns nackdelar kopplade till den.

Sen är ju just blåögdhet egentligen ingen "fördel" (snarare möjligen en nackdel). Det är den ljusa hyn som är den verkliga fördelen (inte en enorm fördel, men signifikant) vid brist på solsken. Det verkar däremot finnas en viss koppling mellan de två egenskaperna, vilket förklarar förekomsten av blåögdhet i norr. Individer med ljusare hy som därmed klarat sig bättre från vitamin D-bristrelaterade sjukdomar har dessutom som en bieffekt oftare haft blå ögon. Vilket gjort att blåögdheten "åkt snålskjuts" på den ljusa hyn. Sådant är fullt möjligt så länge den "snålskjutsåkande" egenskapen inte innebär allvarliga nackdelar.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Re: Snöblindhet

Inlägg av Engan » 8 januari 2004, 16:39

Albert skrev:Jag har för mig att jag fick lära mig på biologin (en gång för länge sedan) att blå ögon är mindre känsliga för s.k. snöblindhet.
Har dock ingen aning om det stämmer...
Om det verkligen finns någon skillnad borde det snarare vara tvärt om. Blåögda individers ögon har sämre "avskärmning" från ströljus och är mer känsliga för starkt ljus (och symptom orsakade av det, som t.ex. snöblindhet), inte mindre. Bland folkgrupper som levt länge i trakter där snöblindhet verkligen är en faktor att räkna med stora delar av året (inuiter, sibiriska folkslag) är också blåögdhet oftast ovanligt eller inte alls förekommande. Vilket i och för sig inte nödvändigtvis betyder att det är så att egenskapen selekterats bort, det kan också vara så att den aldrig förekommit. Men den skulle nog haft svårt att slå sig in i en sådan population om den nu fått chansen.
Senast redigerad av 1 Engan, redigerad totalt 9 gånger.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Re: Snöblindhet

Inlägg av Djinghis Khan » 8 januari 2004, 18:16

Engan skrev:Om det verkligen finns någon skillnad borde det snarare vara tvärt om. Blåögda individers ögon har sämre "avskärmning" från ströljus och är mer känsliga för starkt ljus (och symptom orsakade av det, som t.ex. snöblindhet), inte mindre. Bland folkgrupper som levt länge i trakter där snöblindhet verkligen är en faktor att räkna med stora delar av året (inuiter, samer, sibiriska folkslag) är också blåögdhet oftast ovanligt eller inte alls förekommande. Vilket i och för sig inte nödvändigtvis betyder att det är så att egenskapen selekterats bort, det kan också vara så att den aldrig förekommit. Men den skulle nog haft svårt att slå sig in i en sådan population om den nu fått chansen.
Vilket inte är sant... Jag har sett massor av samer med blå ögon och så har jag ju själv blå ögon, ett arv från min samiska sida (min svenska sida av släkten är ju upplandad med bl.a. valloner, så där borde jag i sådan fall ha anlag för mörka ögon...)!

/DK M

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 9 januari 2004, 12:25

Ah, sorry.. borde exkluderat samerna. De kom liksom med av bara farten. Ursäkta mig. Samer är ju dels inte någon särskilt homogen grupp, dels lever och levde långt ifrån alla i trakter där det är snö större delen av året. Snarare är det väl en minoritet som gjort det. Så glöm samerna i mitt resonemang ovan, är ni snälla. Jag raderar dem ur meningen själv nu.

Hades
Medlem
Inlägg: 207
Blev medlem: 20 september 2003, 20:30
Ort: Stjärnstaden

Inlägg av Hades » 16 januari 2004, 23:04

Apropå nästan ingenting. Blå ögon var ju något som Hitler räknade som "ariska" fysiska egenskaper. Någon som vet vilka icke-fysiska egenskaper som han tyckte var utmärkande för den nordiska/germanska rasen?

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem
Inlägg: 395
Blev medlem: 14 juni 2003, 17:29
Ort: gävle

Inlägg av zjukov » 17 januari 2004, 16:35

Kan grönögda ses som ett slags mellanting mellan brunögda och blåögda och är det sant, som ryktet påstår, att många tyskar och holländare är grönögda?

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 17 januari 2004, 19:23

zjukov, bläddra tillbaka en sida i tråden så hittar du mitt inlägg om den första delen av din fråga. Angående den andra har jag ingen aning. Har dock aldrig hört att just tyskar eller holländare skulle vara grönögda oftare än andra.

Det är däremot fullständigt logiskt att det inom vissa folkgrupper skulle vara vanligare med grönögdhet (och att det inom vissa skulle kunna vara så gott som okänt) eftersom grönögdhet förutsätter att den allelen finns i genpoolen för folkgruppen. Finns där bara allelerna för brun- och blåögdhet är det extremt osannolikt att grönögdhet skulle "dyka upp". Just eftersom det inte är en "blandning" av blåögdhet och brunögdhet.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 17 januari 2004, 21:44

Kanske i mitt fall dock? Min moder är blåögd och pappa var brunögd, och jag är den ende grönögde i släkten...

/Vlad

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 17 januari 2004, 22:24

Jag sa "i genpoolen", inte "i föräldrarnas gener". Dvs. jag pratade om möjligheten för existensen av en folkgrupp som inte över huvud taget bär på grönögdhetsgener. Nu tror jag inte du tillhör en sådan. (Det är i modern tid över huvud taget sällsynt med folkgrupper som är så genetiskt homogena).

Normalt är bruna ögon dominanta över gröna, så ditt fall är (om du är absolut 100% säker på att din pappa verkligen är din biologiske far) ett av de som inte kan förklaras med de hittills kända mekanismerna för nedärvning av ögonfärg (man är medveten om att långtifrån allt är känt om detta).

En helt brunögd släkt kan för övrigt mycket väl allihop bära på grönögdhets- och blåögdhetsgener som inte uttrycks eftersom brunögdhetsgenerna oftast dominerar ut dem.

Din mamma lär du dock inte kunnat få din grönögdhet ifrån. Hade hon haft en sådan gen skulle hon med största sannolikhet själv haft gröna ögon, inte blå.

Användarvisningsbild
Vlad Fodorsky
Medlem
Inlägg: 506
Blev medlem: 2 maj 2003, 18:01
Ort: Sverige

Inlägg av Vlad Fodorsky » 17 januari 2004, 22:30

Engan skrev:Jag sa "i genpoolen", inte "i föräldrarnas gener". Dvs. jag pratade om möjligheten för existensen av en folkgrupp som inte över huvud taget bär på grönögdhetsgener. Nu tror jag inte du tillhör en sådan. (Det är i modern tid över huvud taget sällsynt med folkgrupper som är så genetiskt homogena).

Normalt är bruna ögon dominanta över gröna, så ditt fall är (om du är absolut 100% säker på att din pappa verkligen är din biologiske far) ett av de som inte kan förklaras med de hittills kända mekanismerna för nedärvning av ögonfärg (man är medveten om att långtifrån allt är känt om detta).

En helt brunögd släkt kan för övrigt mycket väl allihop bära på grönögdhets- och blåögdhetsgener som inte uttrycks eftersom brunögdhetsgenerna oftast dominerar ut dem.

Din mamma lär du dock inte kunnat få din grönögdhet ifrån. Hade hon haft en sådan gen skulle hon med största sannolikhet själv haft gröna ögon, inte blå.
Ja, jag är säker på att min fader är min fader, för jag ser ut som hans kopia :wink: . Men han hade rätt mörkbruna ögon, och min moder mellanblå. Sen har jag fått mörkgröna med en "slash" av blått.

/Vlad

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 18 januari 2004, 12:41

Det var inte menat som någon förolämpning, Vlad. :-) Tja, då är det väl förmodligen så att din grönögdhet kommer sig av någon av de hittills inte upptäckta mekanismerna. Som jag skrev i mitt itdigare inlägg har det postulerats ett ännu inte identifierat "extra" grönögdhetslocus. Kanske är det under vissa förutsättningar dominant över brunögdhet.

Detta är ett område jag tror att vi kommer att få se nya upptäckter på inom det närmaste decenniet. Du kanske skulle ställa dig och ditt DNA till vetenskapens förfogande? :-)

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Inlägg: 1400
Blev medlem: 19 september 2002, 01:38
Ort: Phnom Penh
Kontakt:

Re: Snöblindhet

Inlägg av Dan Koehl » 18 januari 2004, 15:14

Djinghis Khan skrev:Jo de är allmänt känt att den mongoloida "rasen" är anpassad till kyla. Att det epikantiska vecket (Mongolvecket) däremot skulle vara ett resultat av köldanpassning tvivlar jag dock på, eftersom sådan ögonform förekommer ganska ofta hos Urinvånarna i den dallrande heta Kalahariöknen...
Engan skrev:
Albert skrev:Jag har för mig att jag fick lära mig på biologin (en gång för länge sedan) att blå ögon är mindre känsliga för s.k. snöblindhet.
Har dock ingen aning om det stämmer...
Om det verkligen finns någon skillnad borde det snarare vara tvärt om. Blåögda individers ögon har sämre "avskärmning" från ströljus och är mer känsliga för starkt ljus (och symptom orsakade av det, som t.ex. snöblindhet), inte mindre. Bland folkgrupper som levt länge i trakter där snöblindhet verkligen är en faktor att räkna med stora delar av året (inuiter, sibiriska folkslag) är också blåögdhet oftast ovanligt eller inte alls förekommande. Vilket i och för sig inte nödvändigtvis betyder att det är så att egenskapen selekterats bort, det kan också vara så att den aldrig förekommit. Men den skulle nog haft svårt att slå sig in i en sådan population om den nu fått chansen.
Som jag minns är det just Mongolvecket som skyddar mot snöblindhet, inte ögonfärgen, och om folk i Kalahariöknen har detta veck så styrker det bara teorin eftersom effekten på solstrålar som reflekteras i snö eller sand borde vara densamma?

Angående blå ögonfärg och ljuskänslighet så har jag för mig att brunögda har tre epitelskikt, blåögda två, och albinos ett epitelskikt, vilkaet naturligtvis påverkar ljuskänsligheten. Om detta verkligen är sant är jag däremot inte 100%ig på, men det vore ju en förklaring.

Alla naturliga anpassningar i naturen är resultatet av slump. Men somliga är bestående eftersom de är optimala för vissa populationer, och "det nordeuropiska utseendet" är trots allt resultatet av åtminstone 30 000 års selektion, varför den borde vara följden av att detta utseende inneburit fördelar här.
Engan skrev:Angående den andra har jag ingen aning. Har dock aldrig hört att just tyskar eller holländare skulle vara grönögda oftare än andra.

Det är däremot fullständigt logiskt att det inom vissa folkgrupper skulle vara vanligare med grönögdhet (och att det inom vissa skulle kunna vara så gott som okänt) eftersom grönögdhet förutsätter att den allelen finns i genpoolen för folkgruppen. Finns där bara allelerna för brun- och blåögdhet är det extremt osannolikt att grönögdhet skulle "dyka upp". Just eftersom det inte är en "blandning" av blåögdhet och brunögdhet.
Vlad Fodorsky skrev:Kanske i mitt fall dock? Min moder är blåögd och pappa var brunögd, och jag är den ende grönögde i släkten...

/Vlad
Engan skrev:Det var inte menat som någon förolämpning, Vlad. :-) Tja, då är det väl förmodligen så att din grönögdhet kommer sig av någon av de hittills inte upptäckta mekanismerna. Som jag skrev i mitt itdigare inlägg har det postulerats ett ännu inte identifierat "extra" grönögdhetslocus. Kanske är det under vissa förutsättningar dominant över brunögdhet.
När du säger att du är den ende grönögde i släkten förutsätter jag att du inte vet tex farfarsfars och farmors ögonfärger, alltså med släkten menar du dem du ser? Få människor känner ju till förfäders ögonfärger innan kamerans intåg.

Att du skulle ha gröna ögon med brunögd far är ju inget konstigt, eftersom blågdheten är recessiv, och din far måste varia bärare av denna gen. Samtidigt tror jag, och om jag fattat Engan rätt, att grönt kan dominera över blått (din mors ögonfärg).

Utan vetenskapliga förtecken så kan jag också säga att min personliga erfarenhet är att i synnerhet tyska gränsområden mot tjeckien och i Österrike, och vidare ner i centraleuropa är gröna ögon mycket vanligare än tex i skandinavien.

Skriv svar