Ursprunget till blå ögon och blont hår.

Diskussioner kring vår historia i allmänhet.
jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Ursprunget till blå ögon och blont hår.

Inlägg av jofredes » 11 december 2003, 23:15

Varför ä det bara européer som har blont hår och blå ögon? Varför har inte eskimåer, Ainu och de sibiriska folkslagen det? Finns det några fördelar med blont hår (blont hår består ju av fler och tunnare strån), vad gör blå ögon för nytta?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 11 december 2003, 23:23

Min teori: Ren slump. Allt som vi männsikor har behöver ju inte vara till ngn speciell nytta eller anpassning. Blont hår finns faktiskt hos andra folk än Västeuropeer; nämligen melanesiska folk på solomonöarna t.ex. Dessa människor tillhör den australoida "rasen" och har mörkbrun hud, men blont eller ljusbrunt hår är ändå inte ovanliga hos dem.

/DK M

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 11 december 2003, 23:56

Ljus hy, blåögdhet och ljust hår hänger genetiskt sett ihop ganska väl. Ögonfärg och hårfärg innebär inga fördelar i det naturliga urvalet. Kanske har det betydelse i det sexuella urvalet, vad vet jag. Men ljus hy har faktiskt en evolutionär "fördel" på extrema breddgrader: Vitamin D är en essentiell vitamin som bildas i huden under inverkan av solljus. Ljus hud innebär att solljuset lättare tränger in i huden och kan hjälpa till med bildningen av vitamin. Detta är en fördel i mörka trakter, där den ljusa hyns nackdelar inte heller blir så svåra: att man lätt får brännskador och hudcancer vid kraftig solexponering. Själv tillhör jag typen som fjällar efter kraftigt månsken i februari... nästan.

Men jag håller i stort med föregående talare: genetiska flaskhalsar hade säkert större betydelse för populationernes fenotypiska drag än rent evolutionära selektiva processer. Däremot kan ovanstående ha bidragit till att dragen inte försvann under populations fortsatta utveckling.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 12 december 2003, 09:01

Blont hår finns faktiskt hos andra folk än Västeuropeer; nämligen melanesiska folk på solomonöarna t.ex. Dessa människor tillhör den australoida "rasen" och har mörkbrun hud, men blont eller ljusbrunt hår är ändå inte ovanliga hos dem.
Jo när jag tänker efter har man sett en hel del bilder på blonda melanesier, men vissa av dessa har som jag förstått uppstått i blandäktenskap med vita kolonialister, och sjömän.

För övrigt när det gäller köldanpassning så får jag intryck av att mongoler, nordkineser, koreaner etc. är något bättre anpassade än européer eftrsom de har typiska drag så som runda huvuden och kraftiga kroppar.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 december 2003, 10:33

Jo när jag tänker efter har man sett en hel del bilder på blonda melanesier, men vissa av dessa har som jag förstått uppstått i blandäktenskap med vita kolonialister, och sjömän.
En mycket vanlig förklaring, som dock inte stämmer. Redan under de tidigaste besöken till Melanesien rapporterade Europeiska sjömän att öborna hade ljust hår, vilket gör att blandteorin inte håller. En annan mycket mörk folkgrupp som naturligt har blont här är de numera utdöda guancherna som var Kanarieöarnas urbefolkning. Dessa var nordafrikaner, men var ändå berömda för sitt ljusa hår
För övrigt när det gäller köldanpassning så får jag intryck av att mongoler, nordkineser, koreaner etc. är något bättre anpassade än européer eftrsom de har typiska drag så som runda huvuden och kraftiga kroppar.
Jo de är allmänt känt att den mongoloida "rasen" är anpassad till kyla. Att det epikantiska vecket (Mongolvecket) däremot skulle vara ett resultat av köldanpassning tvivlar jag dock på, eftersom sådan ögonform förekommer ganska ofta hos Urinvånarna i den dallrande heta Kalahariöknen...
Det finns Europeer som också är köldanpassade: Samer och vissa alpina folk. Dessa är korta, satta och har i regel ett kraftigare lager med underhudsfett. Jag själv är ju sameättling, och har ärft de dragen. Om det beror på det vet jag inte, men jag är i allmänhet mycket tåligare mot kyla än mina 'germanska' vänner som huttrar och klagar över kylan då jag går med uppknäppt jacka... :wink:

/DK M[/quote]

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 12 december 2003, 12:03

Även om ursprunget till de blåa ögonen står att finna i en slumpmässig mutation, så kan det naturliga urvalet förklara varför blåa ögon blivit vanligare i nordliga regioner. Ljusa ögon lär vara känsligare för svagt ljus. Det skall därför vara en fördel att ha ljusa ögon i nordliga områden där solljuset är svagt, medan det tvärtemot är en fördel att ha mörka ögon i sydliga områden med starkt solljus.

Enligt en äldre teori skulle det ljusa håret och blå ögonen härstamma från neanderthalarna, som i Europa beblandades med cro magnon-människorna när dessa invandrade. Men idag anser de flesta forskare att någon sådan blandning aldrig ägde rum och att alla moderna människor har ett gemensamt ursprung i Afrika.

Sen måste man vara medveten om att när man diskuterar frågan om ljust hår, ljus hy och blåa ögon så är man på minerad mark. Frågan förknippas ju med unken rasbiologisk pseudovetenskap.

jofredes
Medlem
Inlägg: 804
Blev medlem: 28 augusti 2003, 14:03
Ort: Sundsvall

Inlägg av jofredes » 12 december 2003, 12:11

När vi ändå diskuterar blå ögon och blont hår, vilka skulle de eventuella fördelarna med rött hår och gröna ögon vara, rött hår är så vitt jag förstått att man har få hårsrån, man har pratat om att gröna ögon och fräkning hy är nån form av övergång från mörkt till ljust.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 12 december 2003, 12:40

Rödhårighet har inget med "få hårstrån" att göra.

Melanin produceras i celler som kallas melanocyter. I dessa kan människor (en del andra djur kan producera fler typer) producera eumelanin (som är "mörkbrunt") och pheomelanin (som är "orangerött"). På melanocyter finns receptorer som kallas melanocortinreceptorer. När dessa utsätts för alfa-MSH, ett hormon som utsöndras till exempel när vi blir utsatta för UV-ljus, ökar de koncentrationen av signalsubstansen cAMP i melanocyten. Detta gör att melanocyten skiftar sin produktion till att producera mer eumelanin och mindre pheomelanin, vilket gör att vi blir solbrända.

Varför säger jag då detta? Jo, i en majoritet av fallen är rödhårighet en mutation som påverkar melanocortinreceptorerna så att de inte kan öka koncentrationen av cAMP. Därmed producerar rödhårigas melanocyter väldigt lite eller inget eumelanin (trots att de skulle kunna göra det) utan i stället en större mängd pheomelanin.

Eftersom hårfärgen beror på att hårstråt i hårsäcken tar upp melanin från omkringliggande melanocyter innebär detta att rödhårigas hårstrån nästan uteslutande innehåller pheomelanin, vilket gör deras hår.. rött.

Detta gör också att majoriteten av rödhåriga inte kan bli "brunt" solbrända över huvud taget. De kan bli rödaktiga, vilket beror på att mer pheomelanin än vanligt produceras. Men för att få en "brun" nyans måste man ha större mängder av eumelanin.

Den vanligaste formen av "äkta" albinism innebär en annan mutation som innebär att man på grund av att man saknar genen för enzymet tyrosinas inte kan konvertera aminosyran tyrosin till DOPA, som är vad melanocyter använder som råvara för att producera både eumelanin och pheomelanin. Därför har albinos inget pigment alls, vare sig i hår, hud eller regnbågshinnan.

Angående "fördelar" med rödhårighet: några sådana finns inte, vad jag vet. Utom förstås den allmänna fördelen med att vara ljushyad och därmed vara bättre på att producera D-vitamin på nordliga breddgrader. Men det är "bättre" i så fall att vara blond, eftersom man då bättre kan skydda sig mot UV-strålning under somrarna.

Nej, anledningen att rödhårighetsgener fortfarande finns kvar är inte att det är någon "fördel", bara att det inte är någon så stor "nackdel" att det påverkar reproduktionen i någon högre grad. Hudcancer får man vanligen inte i unga år, och genetiska karakteristika som bara innebär nackdelar på äldre dar sållas inte bort av det naturliga urvalet, eftersom man vid det laget redan reproducerat sig. Detta är en av anledningarna till att vi får så mycket ålderskrämpor: det naturliga urvalet hjälper oss helt enkelt inte att sålla bort sådant.

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 12 december 2003, 13:29

Ärftlighet av ögonfärg är ett hett och omdiskuterat ämne just nu. Vad jag förstått är konsensus för tillfället att det finns tre identifierade locus för gener som påverkar ögonfärgen: bey1 på kromosom 15, som är en "central" brunögdhetsgen (har man en brunögdhetsgen här får man bruna ögon), bey2 (också på kromosom 15) som har två alleler: brunt och blått. Har man brunt här får man bruna ögon. Sedan finns också gey (på kromosom 19), som har en blå och en grön allel. Har man grönt här men inte brunt vid bey1 får man gröna ögon. Blå ögon får man bara om man inte har brunt vid bey1, har blått vid bey2 och har blått vid gey.

Det har postulerats ytterligare en locus gey2 för gröna ögon, som inte identifierats. De tre ovan nämnda generna räcker inte för att förklara sådana saker som melerade ögon, och grå ögon. Inte heller nyansskillnader inom färgerna. Det finns uppenbarligen flera ytterligare påverkande gener att upptäcka. Ett intressant forskningsfält.

Nåja, i alla fall: jo, på ett sätt kan man säga att gröna ögon är ett "mellanting" mellan blå och bruna, på det sättet att grönt är dominant över blått och brunt är dominant över både grönt och blått. Men man måste ha den specifika allelen för grönt för att kunna få gröna ögon. Det är ingen "blandning" mellan brunt och blått.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 december 2003, 14:35

Rubber Duck skrev:Ljusa ögon lär vara känsligare för svagt ljus. Det skall därför vara en fördel att ha ljusa ögon i nordliga områden där solljuset är svagt, medan det tvärtemot är en fördel att ha mörka ögon i sydliga områden med starkt solljus.
Huh? Ögats ljuskänslighet beror av mängden stavar i näthinnan och mängd synpurpura. Ögonfärgen sitter i iris, som fungerar som bländare. Mängden infallande ljus på närhinnan beror på pupilldiametern. Den maximala pupillstorleken är, såvitt jag vet, samma för alla människor, normalt ca 7mm i mörker (upp till 9 mm på konstgjord väg).
Jag kan inte se hur ljuskänsligheten skulle kunna öka beroende på blå ögonfärg. Därmed inte sagt att det är omöjligt, bara att jag inte läst någonting i den riktningen. Däremot kan viss kosthållning och annat leverne påverka hur synpurpura bildas, vilket kan ge bättre eller sämre mörkerseende. Det mest kända exemplet är väl att rökning försämrar mörkerseendet rätt rejält.

Jofredes & Engan: Det är klart det är fördelaktigt med den rödlätta komplexionen! Finns inget fördelaktigare än en smaragdögd flicka med långt rött hår... :wink:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 12 december 2003, 15:50

Rött hår är väl ovanligt utanför de brittiska öarna. Rött hår går ju normalt ihop med mycket melaninfattig, blek hy - vilket är en fördel i det molninga och solfattiga Britannien.

/DK M

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 12 december 2003, 15:55

Djinghis Khan skrev:Rött hår är väl ovanligt utanför de brittiska öarna.
Danmark och Norge?

mvh/ Daniel

Engan
Medlem
Inlägg: 1010
Blev medlem: 10 oktober 2003, 12:22

Inlägg av Engan » 12 december 2003, 16:46

Sarvi skrev:
Rubber Duck skrev:Ljusa ögon lär vara känsligare för svagt ljus. Det skall därför vara en fördel att ha ljusa ögon i nordliga områden där solljuset är svagt, medan det tvärtemot är en fördel att ha mörka ögon i sydliga områden med starkt solljus.
Huh? Ögats ljuskänslighet beror av mängden stavar i näthinnan och mängd synpurpura. Ögonfärgen sitter i iris, som fungerar som bländare. Mängden infallande ljus på närhinnan beror på pupilldiametern. Den maximala pupillstorleken är, såvitt jag vet, samma för alla människor, normalt ca 7mm i mörker (upp till 9 mm på konstgjord väg).
Jag kan inte se hur ljuskänsligheten skulle kunna öka beroende på blå ögonfärg. Därmed inte sagt att det är omöjligt, bara att jag inte läst någonting i den riktningen.
Det är nog sant att ljusa/blå ögon släpper in mer ljus i ögat, men jag tror inte det rör sig om ljus som är till nytta för själva seendet. Det som kommer in genom pupillen och fokuseras genom linsen är ju helt dominerande för den saken. Däremot finns det studier som visar att blåögda personer lättare får skador på näthinnan orsakade av kortvågigt blått ljus, och lättare blir överkänsliga mot skarpt ljus. Och detta beror då på att blå ögon har mindre ljusblockerande melanin i iris, så att större mängder ljus "läcker in" den vägen. Alla människors ögon försöker ju skydda sig mot skarpt ljus genom att minska pupillstorleken (hålet i iris drar ihop sig), men om ens iris då fortfarande släpper in en massa ljus blir ju det skyddet mindre effektivt.

Se t.ex
http://www.mdsupport.org/library/blulight.html
http://www.ofcn.org/cyber.serv/hwp/hwc/ ... ye045.html

Så det är nog mer en fråga om att blå ögon klarar sig sämre på sydliga breddgrader än om att de klarar sig bättre på nordliga.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5930
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 12 december 2003, 16:58

Aha, då missuppfattade jag begreppet "känslighet" en smula. Jag tolkade innebörden som "hög mottaglighet", istället för det i sammanhanget mer korrekta "ömtålighet".

Användarvisningsbild
Rubber Duck
Medlem
Inlägg: 458
Blev medlem: 23 juli 2003, 14:01
Ort: Sollentuna

Inlägg av Rubber Duck » 12 december 2003, 17:05

Jag hade precis tänkt ta tillbaka mitt påstående och ge Sarvi rätt. Så här skriver Strålskyddsinstitutet i en broschyr:
Ärftliga faktorer som medför en större risk är ljus ögonfärg, ljus hy, ljus hårfärgoch hud som lätt blir bränd av solen men sällan brun.
/.../
Ögonskador, både akuta såsomhornhinneinflammation eller långsiktiga, tycks drabba människor oavsett hudtyp ellerögonfärg. Personer med måttlig eller stark pigmentering bör vara medvetna om att de ärmottagliga för UV-inducerade ögonskador, trots sin lägre risk att drabbas av hudbesvär.
http://www.ssi.se/ickejoniserande_stral ... V_2003.pdf

Men Engan gav mig rätt ändå. Där ser man!

Skriv svar