Stavningsreformen
Stavningsreformen
Först några frågor, sedan några förslag.
Vilka kriterier utgår S.A. när de reformerar stavningen?
Kommer stavningen på 'mig' och 'dig' någonsin bytas ut mot 'mej' och 'dej'?
Till sist ett förslag för en stavningsreform att bokstavskombintation 'cks' byts ut mot 'x'.
Exempel.
otaxamma - otacksamma
dricks - drix
doxkåp - dockskåp
laxkor - lackskor
häxax - häcksax
baxpegel - backspegel
Denna reform skulle även utplåna särskrivningar med orden innehållande 'cks'.
Vilka kriterier utgår S.A. när de reformerar stavningen?
Kommer stavningen på 'mig' och 'dig' någonsin bytas ut mot 'mej' och 'dej'?
Till sist ett förslag för en stavningsreform att bokstavskombintation 'cks' byts ut mot 'x'.
Exempel.
otaxamma - otacksamma
dricks - drix
doxkåp - dockskåp
laxkor - lackskor
häxax - häcksax
baxpegel - backspegel
Denna reform skulle även utplåna särskrivningar med orden innehållande 'cks'.
-
hans lindquist
- Medlem
Radikal reform:
1906 års stavningsreform - slutförd först 1950 då Svenska Akademins Ordlista slutgiltigt accepterade nystavningens alla detaljer - ansågs på sin tid nära nog samhällsupplösande. Stor akademisk förtrytelse vållade dessutom det faktum att en "simpel" folkskollärare - Fritjuv Berg - var inkopplad på projektet.
Idag står det helt uppenbart att reformen var otillräcklig. Rättsstavningen måste rationaliseras vidare i effektivitetens namn.
Ordet "råtta" ska självklart stavas R8, "sjuk" 7K och "feminin" 5inin.
Visst kan världen förbättras.
Med glad spåkvårdande hälsning
Hasse L
Idag står det helt uppenbart att reformen var otillräcklig. Rättsstavningen måste rationaliseras vidare i effektivitetens namn.
Ordet "råtta" ska självklart stavas R8, "sjuk" 7K och "feminin" 5inin.
Visst kan världen förbättras.
Med glad spåkvårdande hälsning
Hasse L
Senast redigerad av 1 hans lindquist, redigerad totalt 4 gånger.
- Dûrion Annûndil
- Medlem
Om man uttalar kex med tje-ljud eller inte beror på om man tycker att det är ett svenskt ord eller inte.
Om det räknas som ett svenskt ord borde det naturligtvis uttalas efter svenska uttalsregler. K före mjuk vokal uttalas med tje-ljud.
Om det däremot fortfarande skall betraktas som ett låneord från engelskan (vilket det ju ursprungligen är) "cakes" som har fått försvenskad stavning, så är det helt i sin ordning att uttala det med k-ljud i början, precis som i originalspråket.
Personligen tycker jag det är gammalt nog i svenskan vid det här laget för att betraktas som ett fullvärdigt svenskt ord.
Om det räknas som ett svenskt ord borde det naturligtvis uttalas efter svenska uttalsregler. K före mjuk vokal uttalas med tje-ljud.
Om det däremot fortfarande skall betraktas som ett låneord från engelskan (vilket det ju ursprungligen är) "cakes" som har fått försvenskad stavning, så är det helt i sin ordning att uttala det med k-ljud i början, precis som i originalspråket.
Personligen tycker jag det är gammalt nog i svenskan vid det här laget för att betraktas som ett fullvärdigt svenskt ord.
I modern engelska, men inte på den tid då lånet av ordet gjordes. (Typ i slutet av 1700-talet, tror jag) Faktum är att i början skrevs det ofta "cakes" eller "kakes". Sedan försvenskades stavningen alltmer. Se SAOB:jj skrev:Det finns också en dialektal skilnad. I vässverige säger man me tj och i öst och norr med k.
På tyska heter det väl också Keks, eller hur? På engleska heter kex inte cake utan biscuit...
http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.pht ... 34646.html
Tyskan har också lånat ordet från engelskan.
För övrigt är den eventuella dialektala skillnaden nog rätt otydlig i bästa fall. Jag är västkustbo och säger förvisso ordet med tje-ljud, men jag känner mig i minoritet i min bekantskapskrets där det snarare är vanligast att man använder k-ljudet. Många av dessa är också infödda västkustbor.
Re: Stavningsreformen
Amma/dia på annat sätt än taxar?Widde skrev:otax-amma
Amma som inte tar ut betalning enligt någon förutbestämd taxa?
Nötkreatur som luktar fisk? Bläää!Widde skrev:lax-kor
Häxor som växer på fält?Widde skrev:häx-ax
Spannmål med vårta på näsan?
- KättarAngus
- Medlem
Då blir jag genast nyfiken på hur pass gamla orden kö och kör (den sjungande varianten) är.Engan skrev:Japp, och återigen rör det sig om låneord. Inga svenska ord uttalas med k före mjuk vokal. Och personligen tycker jag nog att ord som funnits i svenskan i över 300 år nog borde räknas som, och uttalas som, svenska ord.
LOL @ Figaro för def. av otax-amma.
/Angus
Kö lånades in i slutet av 1700-talet (rätta mig gärna om någon känner till tidigare belägg) och stavades länge queue även på svenska. Någon gång i mitten av 1800-talet började det bli vanligt att använda den försvenskade stavningen kö. Det var dessutom först då ordet fick den betydelse som är vanligast idag, innan dess användes det mest med betydelsen "militär eftertrupp" (motsats till "tät") eller "biljardkö".
Med andra ord är det ett ord som först på senare tid fått en mjuk vokal, innan uttalades det snarare något i stil med "ku".
Kör är förstås äldre, finns belagt åtminstone från 1300-talet. Men då hette det "chor" och var dels ett utpräglat låneord, dels både stavades och uttalades det med hård vokal. På 1700-talet började man (influerad av franskt manér) stava det choeur eller cheur. På 1800-talet började man ibland stava det chör, och i början av 1900-talet kom stavningen kör. Med andra ord har även detta ord under sin (betydligt längre) karriär i svenskan först på senare tid haft mjuk vokal.
Kör är förstås ett ord där uttalsreglerna förmodligen aldrig kommer att slå igenom eftersom det redan finns ett svenskt ord "kör" som uttalas med tje-ljud. Om inte det ordet blir ovanligt eller trängs undan av något annat, förstås. Kanske blir det (hemska tanke) inne att säga att man "drajvar" någon gång runt 2020, runt 2080 är det bara gamla gubbar som säger att de "kör" bil (alla andra "drajvar perso-heli") och om folk fortfarande tycker det är kul att sjunga tillsammans kanske man runt 2100 börjar säga att man sjunger i "tjör". Om man fortfarande pratar svenska, vilket jag hoppas och tror.
Med andra ord är det ett ord som först på senare tid fått en mjuk vokal, innan uttalades det snarare något i stil med "ku".
Kör är förstås äldre, finns belagt åtminstone från 1300-talet. Men då hette det "chor" och var dels ett utpräglat låneord, dels både stavades och uttalades det med hård vokal. På 1700-talet började man (influerad av franskt manér) stava det choeur eller cheur. På 1800-talet började man ibland stava det chör, och i början av 1900-talet kom stavningen kör. Med andra ord har även detta ord under sin (betydligt längre) karriär i svenskan först på senare tid haft mjuk vokal.
Kör är förstås ett ord där uttalsreglerna förmodligen aldrig kommer att slå igenom eftersom det redan finns ett svenskt ord "kör" som uttalas med tje-ljud. Om inte det ordet blir ovanligt eller trängs undan av något annat, förstås. Kanske blir det (hemska tanke) inne att säga att man "drajvar" någon gång runt 2020, runt 2080 är det bara gamla gubbar som säger att de "kör" bil (alla andra "drajvar perso-heli") och om folk fortfarande tycker det är kul att sjunga tillsammans kanske man runt 2100 börjar säga att man sjunger i "tjör". Om man fortfarande pratar svenska, vilket jag hoppas och tror.
- KättarAngus
- Medlem