De okända, kanske någon som visste det redan.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

De okända, kanske någon som visste det redan.

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 oktober 2003, 21:37

Jag läste en gång i Illusterad Vetenskap om att en fransman som har hållit på med att forska fram ovanliga tillfällen inom djurvärlden. Gubben var nog över 80 år när jag läste om det för några år sedan och frågan är om han fortfarande är i livet.
Mammut: Lokalbefolkningen i Sibirien hävdar att mammuten inte är utrotat, utan att de har sett spår efter djuret. De säger också att djuret är väldig skygg.
Sabeltandade tigrar: Det var en tysk för några år sedan som vandrade i Anderna med en inföding. De kom fram till en grotta och plötsligt hörde man en vrål inne i grottan. Infödingen blev rädd o stack, tysken stod på pass en bit bort och efter en timme så kom en stor katt ut med långa snabeltänder.

En historiskt dilemma löste av Carl-Johan Gadd som är docent i Ekonomisk Historia på Göteborg Universitet, han hävdar att Sverige inte var så efterbliven som tidigare undersökningar hade mer eller mindre påvisat.

#FORTSÄTTNING#
Senast redigerad av 1 Stefan Lundgren, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Re: De okända, kanske någon som visste det redan.

Inlägg av Wolfblitzer » 17 oktober 2003, 22:03

Stefan Lundgren skrev:snabeltänder.
HAH! Du anar inte hur mycket jag skrattar åt det där!

Men det där låter ju inte riktigt klokt, folk som vill bli kända bara tror jag

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 17 oktober 2003, 22:11

Stefan, det heter sabeltänder, inte snabeltänder. Kan du utveckla delen om Gadd?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Ender Wiggin
Medlem

Inlägg av Ender Wiggin » 17 oktober 2003, 23:22

Tja Löwenhamn, det är faktiskt i Illustrerad Vetenskap uppgifterna lär ha stått, så det är inte helt otänkbart att det faktiskt handlar om snabeltänder. Den tidskriften är knappast känd för källkritik eller faktakoll... :wink:

Men jag håller nog med Wolfblitzer, det låter fantastiskt roligt med snabeltänder, undrar hur man tuggar med sådana? :lol: Eller fångar man sitt byte med dem? :lol:

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 oktober 2003, 17:23

Ja, jag upptäckte det själv sen, men jag skrev det lite på skoj.

Bra med uppmärksamma personer......

Carl-Johan Gadd har skrivit många böcker, att han påstår att Sverige inte var så efterbliven står i hans biografi i "Jordbrukets historia" som han var med o skrev. Jag antar att det är följande påstående:

* Den s k för agrara revolutionen slog igenom i början på 1800-talet, det är också uppenbart att den tidigare "Storskiftet" under mitten av 1700-talet hade nån inverkan på att avkastningen på jordbruket blev bättre. Dessutom kom bättre plogar tillhanda hos vanliga bönder.

Det sabeltandade kattdjuret som jag nämnde om kan man tycka vad man vill med. I "Illusterad Vetenskap" har jag sett alla möjliga historiska synvinklar som man inte visste om tidigare. En annan artikel, tror det om ni vill, men att det springer kattdjur som lejon, leoparder, pumor och lite andra kattdjur runtom på de brittiska öarna. Det är på de stora hedarna Exmoor och Dartmoor som det har förekommit mer eller mindre obekräftiga uppgifter om att folk hade sett kattdjur(t o m tagit kort). Det är ju ingen hemlighet att det var folk som hade dessa kattdjur som husdjur och att många släpptes fria i början på 1970-talet. Det påstår också att en helt ny kattras springer runt i Guatemala. :lol:

Nu spårade tråden ut lite grann, men man finner lite historia om man exempelvis titta i släkttavlor, speciellt i det gamla Olands härad i Uppland. Där släkttavlor innehåller uppgifter från de olika tingsmöterna under 1600-talet.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 22 oktober 2003, 17:44

Tunneln under den Engelska kanalen var en fluga redan på 1700-talet eller på 1800-talet, har för mig att jag har sett nån bild på det att det var hel massa vagnar som kördes i tunneln.
:lol:
Stefan

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 22 oktober 2003, 18:05

Napoleon lär ha haft planer på en sån tunnel. Har jag hört. Betrakta mig som lika trovärdig som Illustrerad vetenskap :lol:

Användarvisningsbild
jb
Medlem

Inlägg av jb » 26 oktober 2003, 03:02

Teodric skrev:Napoleon lär ha haft planer på en sån tunnel. Har jag hört. Betrakta mig som lika trovärdig som Illustrerad vetenskap :lol:
Hallucinerad vetenskap kanske? :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 oktober 2003, 21:07

JB

Han menar nog Illustrerad Vetenskap. :lol:

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2003, 18:26

Jag vet inte om jag inbillar mig nu. *skämt*

Men har för mig att det var en ovanlig glupsk varg som härjade runt i trakterna av Falköping under 1820-talet. Vargen gick in för att göra livet osäkert för människorna och de bedrev jakt på den "hemska" vargen. Om det lyckades eller inte vet jag inte, men jag tror att vargen blev stjuten.

Det påminner mig en artikel som "De bästa" hade för några år sedan. När en familj övernattade under en bar himmel i en nationalpark i USA. De visste inte att det var en varg som stod o bevakade dom under den täta buskaget tio meter bort. Plötsligt tog vargen tag i en av sönerna och släpade honom till skogen. Bettet tog i ansiktet och pojken fick nästan hela ansiktet uppfläktat. Föräldrarna tog pojken till kanoten och försökte paddla till läkarstationen. Pojken klarade sig tack vare en kirugiskt ingripande som slutade lyckligt. Vargen sköts senare och då fann man allehanda grejer i magen på vargen........Knappnålar, stenar, pappersbitar och osv, sedan dess har inte nationalparken haft problem med vargar.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 12 november 2003, 20:12

När jag gjorde min kulturanalys i Österunda på vårterminen 2002 så fick jag höra att det skulle finnas en massgrav ungefär mellan 50-100 meter från fyrvägskorsningen vid Brunsta by, ca 200 meter från Österunda kyrka. Graven skulle ligga inne i skogen nånstans.
Den härstammar ifrån någon av följande.

Peståret 1710
Svältåret 1773
Rödsotepidemin 1810

Stefan

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 14 november 2003, 15:32

Mammuten är kanske resultatet av sovjetiska genetiska experiment som man valt att hålla tyst om, eller ett väldigt desperat försök att locka turister.

Jag såg på ett annat program att vissa av folken i Sibirien har väldigt svårt att skilja dröm och verklighet, så gåtan kan vara löst.

Och att det levde lejon i Storbritannien på romartiden är ganska känt. På medeltida vapen finns bilder på lejon, men knappast på gorillor, giraffer och elefanter.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 14 november 2003, 15:47

Von Bing skrev:Mammuten är kanske resultatet av sovjetiska genetiska experiment som man valt att hålla tyst om, eller ett väldigt desperat försök att locka turister.

Jag såg på ett annat program att vissa av folken i Sibirien har väldigt svårt att skilja dröm och verklighet, så gåtan kan vara löst.

Och att det levde lejon i Storbritannien på romartiden är ganska känt. På medeltida vapen finns bilder på lejon, men knappast på gorillor, giraffer och elefanter.
Du verkar ju inte helt allvarlig, så det kanske inte är så stor vits att argumentera med dig.. men inte tusan fanns det några lejon på brittiska öarna på romartiden om de inte eventuellt fraktades dit för något extra häftigt evenemang vid Londiniums gladiatorarena (och i så fall blev ju vistelsen rätt kort :-))?

Just heraldiska vapen är ju ett utmärkt exempel på att medeltidens folk hade jäkligt dålig koll på hur lejon verkligen såg ut.. vilket inte är så konstigt med tanke på att vid det laget hade lejonen varit helt försvunna från Europa i minst tusen år. Och nej, inga gorillor i vapnen, men däremot är leoparder rätt vanliga (och ännu mer olika hur de ser ut i verkligheten). Heraldik har rätt lite med zoologi att göra. :-)

Användarvisningsbild
Von Bing
Medlem
Ort: Riket där man lät Doktor Snuggles lära barn att knarka

Inlägg av Von Bing » 14 november 2003, 16:08

Medeltida heraldiska lejon såg dåliga ut eftersom det var en dekadensperiod för konsten och man ritade barnsligt. Men lejon var kända och jag har hört rykten om att lejon levde i England, om det nu är sant.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 14 november 2003, 16:36

Tänkte mer på sådana detaljer som att heraldiska lejon nästan alltid har två svansar.. vilket inte har med "barnslig tecknarstil" att göra utan mer med att man inte tyckte det var särskilt viktigt eller relevant att heraldiska djur såg ut som sina motsvarigheter i verkligheten. Viktigare att de såg snofsiga ut eller att man kunde klämma in lite extra symbolik i dem.

Lejon har aldrig varit "infödda" på brittiska öarna, det kan jag nästan garantera dig. Hittar du några seriösa referenser (alltså inte Weekly World News eller En ding ding värld) som säger nåt annat blir jag djupt förvånad. (Och intresserad, naturligtvis, så leta gärna)

Däremot kan det ju från och med romartiden tidvis sprungit omkring ett och annat förrymt lejon (som hållits som husdjur eller för gladiatorspel, zoologiska trädgårdar eller liknande) som slutligen svultit, skjutits eller infångats igen. Tillräckligt många för att bilda en livskraftig stam lär de aldrig varit.

1970, när det förbjöds att hålla stora katter (och en rad andra djur) som husdjur, var det många som släppte sina kelgrisar fria hellre än att avliva dem. Så rent teoretiskt skulle det kunna finnas ett par vilda lejon även nu. Tvivlar dock lite på det. Det verkar troligare att det i så fall rör sig om pumor eller liknande, som skulle ha betydligt lättare att anpassa sig till klimatet och livsbetingelserna. En puma är rätt så lätt att förväxla med en lejonhona om man är nervös (vilket man väl lär vara om man stöter på ett stort kattdjur i en engelsk skog).

Skriv svar