Acceptans för homosexualitet genom historien.

jofredes
Medlem

Acceptans för homosexualitet genom historien.

Inlägg av jofredes » 15 oktober 2003, 16:49

På tråden om "Perversa romerska kejsare kom det fram en del intressant info". Där skrivs att till skillnad från vad som påstås, så var homosexualitet inte var speciellt accepterat bland romarna. Nu undrar jag om det är nått so har gällt lika över hela romerska historien eller endast under olika delar, man kan t.ex mistänka större fientlighet under den tidigare bonderepubliken och under kristnandet.
När det gäller grekerna så är väl ändå uppfattningen att dessa var mer positivt intsällda till homosexualitet.
I den judiska och muslimska har ma haft en negativ inställning, det samma i Indien och Kina, och bland Azteker och Inkas.
Jag har läst att det har varit mer accepterat hos vissa mesoindianska folk och hos Japaner, men hur var det med Kelterna.

Slutligen undrar jag hur den moderna homosexuella historieforskningen har påverkat dessa uppfattningar, har det skett nån form av historieförfalskning här?

de Bateur
Utsparkad

Re: Acceptans för homosexualitet genom historien.

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 17:17

Vad jag vet är Grekland den enda kulturen där det funnits en allmän acceptans. Sen har det existerat homosexuella subkulturer av olika skäl i många samhällen men det är ju en annan sak. Det är väl detta senare som homosexuella historiker utnyttjat för att framställa homosexualitet som normalt beteende.

Samtidigt får man inse att den strikta heterosexuella normen är ganska sen i utvecklingshistorien. I kulturer på en från vår synpunkt mindre utvecklad nivå har man inte alltid ens klart för sig sambandet mellan sexualitet och graviditet.

de Bateur
Utsparkad

Re: Acceptans för homosexualitet genom historien.

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 17:22

Dvs när en kvinna blir gravid tror man hon är intagen av en ande el dyl. Detta påverkar såklart uppfattningen om sexualitetens syfte och innebörd.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 15 oktober 2003, 17:22

Definitionen på en homosexuell skiljer sig också i olika kulturer. I indianska kulturer är det vanligt att det är bara den som blir "penetrerad" som anses vara homosexuell. Den homosexuelle har där en väldigt låg status medan den som penetrerar anses vara helt normal.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 15 oktober 2003, 17:31

I Mcay, Hill, Buckler; "A history of world societies". Står det att homosexualitet var relativt accepterat under den tidiga medeltiden, men att under det krisartade 1300-talet började man förfölja homosexuella, hur stort underlag finns det för såna påståenden.

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 15 oktober 2003, 17:34

Och en sak till, så kan det väl ses lite som en definitionsfråga hur homosexuella grekerna egentligen var, eftersom man t.ex inte hade anala samlag utan snarare hade samlag mellan låren,enligt vad jag har läst.

de Bateur
Utsparkad

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 17:43

Det finns en runsslinga som tolkats som en nidskrift mot en homosexuell person. Tolkningen är osäker men har anförts av både Åke Ohlmarks och Sven Stolpe:

RÄND I RUMPAN RUSKIG BÖG

Användarvisningsbild
Olof Ekström
Medlem

Inlägg av Olof Ekström » 15 oktober 2003, 17:44

Hur var det med Egypten vad gäller homosexualitet? Jag minns - med viss avsmak, faktiskt, och jag räknar mig nog inte som känslig - Fjärran nätter, som jag adrig läste ut just därför, av Norman Mailer (är det väl?), som gör stor sak av homosexualitet och använder det som statusmarkering (den underlägsne spelar "kvinnorollen"). Fullt medveten om att Mailer inte precis är att betrakta som en orginalkälla, finns det någon grund för det han skriver om?

de Bateur
Utsparkad

Inlägg av de Bateur » 15 oktober 2003, 18:03

Teodric skrev:Hur var det med Egypten vad gäller homosexualitet? Jag minns - med viss avsmak, faktiskt, och jag räknar mig nog inte som känslig - Fjärran nätter, som jag adrig läste ut just därför, av Norman Mailer (är det väl?), som gör stor sak av homosexualitet och använder det som statusmarkering (den underlägsne spelar "kvinnorollen"). Fullt medveten om att Mailer inte precis är att betrakta som en orginalkälla, finns det någon grund för det han skriver om?
Vet ej, men de egyptiska syskonäktenskapen tyder på motsatsen, dvs en sexuell kultur med starkt inriktning på fortplantningsfunktionen.

Mailer är ett bra exempel på författare som tolkar andras beteende utifrån sina personliga preferenser. Har inte läst Fjärran nätter men hans sexualsyn visar sig tydligt i Patrioten och Hårda killar dansar inte. Usch.

Användarvisningsbild
Widde
Medlem

Inlägg av Widde » 16 oktober 2003, 07:59

Örjan skrev:Definitionen på en homosexuell skiljer sig också i olika kulturer. I indianska kulturer är det vanligt att det är bara den som blir "penetrerad" som anses vara homosexuell. Den homosexuelle har där en väldigt låg status medan den som penetrerar anses vara helt normal.
Paulo Roberto sade också något liknande i något tv-program, att i Italien var det den som blev "tog emot" som var homo, medan här i Sverige enligt honom var det tvärtom. Den som "gav" var helt normal.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 16 oktober 2003, 09:30

Hej!

Widde skrev:
Paulo Roberto sade också något liknande i något tv-program
Jaså, jamen dåså... :lol:

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 16 oktober 2003, 15:14

Teodric skrev:Hur var det med Egypten vad gäller homosexualitet? Jag minns - med viss avsmak, faktiskt, och jag räknar mig nog inte som känslig - Fjärran nätter, som jag adrig läste ut just därför, av Norman Mailer (är det väl?), som gör stor sak av homosexualitet och använder det som statusmarkering (den underlägsne spelar "kvinnorollen"). Fullt medveten om att Mailer inte precis är att betrakta som en orginalkälla, finns det någon grund för det han skriver om?
Så vitt jag vet var homosexualiteten inte utbredd i det gamla Egypten

/DK M

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 16 oktober 2003, 20:03

Man bör väl också skilja på det som vi betraktar som homosexuella handlingar, och det som sedan 1800-talet anses vara den "homosexuella individen". Sodomi, djursex, onani och annat har ansetts vara "onormala handlingar", som fördömts olika hårt under olika perioder, men fram till 1800-talet så ansågs det att folk som utförde homosexuella handlingar mycket väl kunde skärpa sig om de bara gick hem till frugan och tog sig en funderare. Det ansågs inte sjukligt på det sättet som det till viss del görs nu för tiden, eller som att handlingarna tydde på någon specifik sexuell läggning.

Användarvisningsbild
Kynes
Medlem

Inlägg av Kynes » 16 oktober 2003, 20:08

Jag har hört ordet flera gånger men aldrig snappat upp vad sodomi betyder skulle någon kunna upplysa mig?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 16 oktober 2003, 20:17

Kynes skrev:Jag har hört ordet flera gånger men aldrig snappat upp vad sodomi betyder skulle någon kunna upplysa mig?
Mycket luddigt begrepp som använts om alla sexuella handlingar som ansetts vara "mot naturen". Ordet kommer av stadsnamnet Sodom (Sodom och Gomorra i Bibeln). Oftast har det antagligen använts om helt vanlig (utövad) homosexualitet.

Skriv svar