öknamn
öknamn
Hello
I krigsfilmer om vietnamkriget kallar amerikanska soldater sina motståndare för "Charlies" och "gooks". Har för mig att "Charlies" kommer ifrån VC (Viet Cong) men är som sagt inte säker. Någon som vet vart uttrycket "gooks" kommer ifrån?
I krigsfilmer från WWII kallas tyskarna för bl a krauts, fritz(?). Någon som vet vad tyskarna kallade sina motståndare?
tackar på förhand
I krigsfilmer om vietnamkriget kallar amerikanska soldater sina motståndare för "Charlies" och "gooks". Har för mig att "Charlies" kommer ifrån VC (Viet Cong) men är som sagt inte säker. Någon som vet vart uttrycket "gooks" kommer ifrån?
I krigsfilmer från WWII kallas tyskarna för bl a krauts, fritz(?). Någon som vet vad tyskarna kallade sina motståndare?
tackar på förhand
Re: öknamn
Charley/Charlie är ett äldre ord än så. Möjligen kommer det efter den fiktive kinesiske detektiven Charlie Chan som skapades av den amerikanske deckarförfattaren Earl Derr Biggers (1884-1933). Det används om (öst-)asiater över huvud taget. Det är även en ännu äldre beteckning på nattvakter, efter den engelske kungen Karl (Charles) I (1625-49) som reformerade vaktssystemet i London (och används även om ett sådant spetsigt skägg som samme kung bar ...).Roy Batty skrev:Har för mig att "Charlies" kommer ifrån VC (Viet Cong) men är som sagt inte säker. Någon som vet vart uttrycket "gooks" kommer ifrån?
Gook är av oklart ursprung. Används om gul- eller brunhyade. Det används också om "kladd", "gegga" eller "skit", möjligen av goo som betyder ungefär samma sak. Det svenska slangordet "guck"/"gucka" är väl en motsvarighet, vilket jag hoppas att vi inte använder om människor från andra världsdelar ...
Har för mig att engelsmännen kallades Tommies, ryssarna kallades väl bl.a. för 'bolsjeviker'... amerikanerna... Yankees?Roy Batty skrev:Hello
tackar på förhand
/Patrik
Tommy, eller Tommy Atkins, är ett engelskt namn som används om brittiska soldater. Det har understundom även använts av tyskar och fransmän. Bakgrunden till namnet finns på denna sida. Man kan tillägga att ordet tommy också kan betyda "byfåne" ...staraya.cjb.net skrev:Har för mig att engelsmännen kallades Tommies,
- Djinghis Khan
- Medlem
Gook lär ha använts först av amerikanska trupper på Filippinerna kring förra sekelskiftet, där goo-goo är ngt på tagalaog (som jag inte kommer ihåg). En annan mer trolig förklaring är att det härrör från korea-kriget, där koreaner gick omkring och frågade amerikanarna "Mi-Guk?" (Amerikan?). Korea heter f.ö. Han-guk på deras språk, så det lät som de sa "gook".
/DK M
/DK M
Ryssarna kallas väl oftast för Ivan, i alla fall om man vill vara någotsånär "neutral". Under wwII kallades de nog ofta för bolsjeviker av tyskarna ja.
Tyskarna själva kallas gärna för fritz (vanligt namn), det stämmer. Eller krauts (dvs surkål). Fransmännen kallar tyskar för boche, bocher. I öststater kan tyskar kallas för schwab, schwaber (egentligen inte alls speciellt nedsättande, schwabien är ett landskap i tyskland, många utlandstyskar kommer därifrån).
Fransmän kallas gärna för grodor, grodätare, inte minst av britter.
Tyskarna själva kallas gärna för fritz (vanligt namn), det stämmer. Eller krauts (dvs surkål). Fransmännen kallar tyskar för boche, bocher. I öststater kan tyskar kallas för schwab, schwaber (egentligen inte alls speciellt nedsättande, schwabien är ett landskap i tyskland, många utlandstyskar kommer därifrån).
Fransmän kallas gärna för grodor, grodätare, inte minst av britter.
Roy Batty skrev: I krigsfilmer från WWII kallas tyskarna för bl a krauts, fritz(?). Någon som vet vad tyskarna kallade sina motståndare?
Amerikaner kallades oftast för amis av tyskarna. Andra öknamn var New york-judar, kofösare och dylikt.staraya.cjb.net skrev:Har för mig att engelsmännen kallades Tommies, ryssarna kallades väl bl.a. för 'bolsjeviker'... amerikanerna... Yankees?
Ryssarna kallades oftast mongoler, mongo och sånt som ansplear på att de är asiater.
Engelsmän kallades väl krämare och kväkare.
Schwalbe. Britter och fransmän. Tja, de hade mycket kontakter med varandra, och många krig med varandra; ett slags hatkärlek tror jag.
Vilhelm erövraren; därefter var överklassen i princip normander/fransmän under ett par sekel. kriget 1296 där bägge länderna trotsade påven var för sig, hundraåriga kriget, de långa napoleonkrigen - jag har säkert missat ett halvdussin konflikter.
Men också täta kontakter mellan varven, smuggling mellan länderna som pågick mitt under brinnade krig.
....................
Vad kallade sovjetsoldaterna tyskarna?
Frits om de kallades någotsånär godmodigt, fascister med hat i tonen, eller hitlerister.
(schwaber är nog mest ett polskt uttryck).
Vilhelm erövraren; därefter var överklassen i princip normander/fransmän under ett par sekel. kriget 1296 där bägge länderna trotsade påven var för sig, hundraåriga kriget, de långa napoleonkrigen - jag har säkert missat ett halvdussin konflikter.
Men också täta kontakter mellan varven, smuggling mellan länderna som pågick mitt under brinnade krig.
....................
Frits om de kallades någotsånär godmodigt, fascister med hat i tonen, eller hitlerister.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Även serber använder uttrycket schwaber fast då främst om österrikare. Schwaben är fö. en region i Bayern.Stefan skrev:
Tyskaorden alias Marcus Karlsson
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem