Quiz: Kulturhistoria
- Ralf Palmgren
- Medlem
Jag ger rätt för "wrestling-spektakel"Antar att det är sånt här wrestling-spektakel som avses, men vem pinuppan är har jag ingen aning om.
Som ledtråd kan jag säga att han är ett av dagens stora namn inom Wrestling...
Bingo - Bra Jobbat!Belisarius skrev:Zed, du måste prata om Onsalas mest kända person - Lars Gathe, adlad Lars Gathenhielm a.k.a. Lasse i Gatan. Fick kaparbrev av Karl XII för att trakassera danskarna i Göteborgsområdet under Peder Tordenskiold (?). Han var främst redare (liksom sin far), med galjonen "Lilla jagaren" men senare också franskbyggda fregatten (?) "Le Compte de Mörner" (för att skilja den från den samtida galären "Greve Mörner" i Östersjöflottan), som senare erövrades av danskarna och sänktes efter en grundstötning på Hisingen. Dog 1718 i lungsot, 29 år gammal men kaperiverksamheten drevs vidare av hans fru.
Han hann dock inte fylla 29 och senaste rönen antyder att han dog av bentuberkulos.
Jag är också glad att du besparade mig en massa andra krystade ledtrådar
lite ytterligare läsning i ämnet från Hallands Nyheter bl.a.
http://www.gathenhielm.se/layout.asp?ID=11
Frågan Till Belisarius!
Kommenterar ur minnet:
Gathe fick kaparbrev mot Dansken. Hans fördel till sjöss var att han hade välseglande fartyg, snabba, mindre, och lättmanövrerade. Eldkraften var mindre, men han kunde positionera sig i lägen som motståndaren inte kunde ta.
Många fartyg tog han mao över redan i början.
Har för mig att han senare, med större erövrad flotta, gick så långt som till västra Engelska kanalen för ta fler fartyg och laster.
England o Danmark var lierade på den tiden.
När han dog så tog hans hustru, Ingela, över, stark kvinna, hon fortsatte hans värv under en lång tid, och var bättre ledare än vad Lars hade varit, hon var den han inte lyssnade på i sina senare år.
Dessutom var hon än mer, som ledande efter Gathes död intresserad av att uppbringa skepp med mycket värden i lasten, och lade ner kaperiet till slut för att bl.a. investera rikedomarna i nya fasta/ekonomiska projekt i bl.a Göteborg.
Gathe fick kaparbrev mot Dansken. Hans fördel till sjöss var att han hade välseglande fartyg, snabba, mindre, och lättmanövrerade. Eldkraften var mindre, men han kunde positionera sig i lägen som motståndaren inte kunde ta.
Många fartyg tog han mao över redan i början.
Har för mig att han senare, med större erövrad flotta, gick så långt som till västra Engelska kanalen för ta fler fartyg och laster.
England o Danmark var lierade på den tiden.
När han dog så tog hans hustru, Ingela, över, stark kvinna, hon fortsatte hans värv under en lång tid, och var bättre ledare än vad Lars hade varit, hon var den han inte lyssnade på i sina senare år.
Dessutom var hon än mer, som ledande efter Gathes död intresserad av att uppbringa skepp med mycket värden i lasten, och lade ner kaperiet till slut för att bl.a. investera rikedomarna i nya fasta/ekonomiska projekt i bl.a Göteborg.
- Belisarius
- Medlem
- Ralf Palmgren
- Medlem
1)
2)
John Cena är korrekt.Efter lite bild-Googlande bland svettiga karlar med lite kläderfick jag fram ett namn: John Cena. Duger?
2)
Antar att det är sånt här wrestling-spektakel som avses, men vem pinuppan är har jag ingen aning om.
Du har nu svarat rätt på båda delfrågorna. Din fråga HexmasterJag ger rätt för "wrestling-spektakel"eller Wrestling (WWE) men nu har du ju bara svarat på tvåan så nu borde någon lista ut vem "pinuppan" är också?
- Ralf Palmgren
- Medlem