Quiz: Rysslands historia
- Niedzwiadek
- Medlem
Re: Quiz: Rysslands historia
Jag söker namnet på en av Stalins barndomsvänner och sedan även hantlangare. Han var av armeniskt ursprung och mest känd för sin fanatiska inställning våld samt störda personlighet. Han undkom straff efter att ha blivit arresterad av Ochranen genom att spela psyksjuk i ett par år. Hans största gärning är förmodligen att ha lett gruppen som rånade värdetransporten (250 000 rubel) på torget i Jerevan.
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Simon Kamo?
Har du läst "Den unge Stalin" månne?
Har du läst "Den unge Stalin" månne?
- Niedzwiadek
- Medlem
Simon Ter-Petrosian tror jag var hans egentliga namn men som du skriver så var han känd som Kamo.
Grävde ner mig i både "Den unge Stalin" och "Stalin, den röde tsaren och hans hov" för några veckor sedan. Tidigare har jag läst Isaac Deutschers biografi över Stalin men tycker mig inte minnas att Kamo nämndes där.
En annan uppseendeväckande handling var när han under inbördeskriget icensatte "vita kidnappningar" av röda nyrekryter för att se ifall deras lojalitet för den röda saken skulle vara stor nog att få dem att hålla tyst om sina kamrater och organisationen. En kväll när en annan av Stalins och Kamos gemensama kamrat var med så lyckades inte en av nyrekryterna hålla tyst. Kamo ska du ha rivit ut hans hjärta och hållit det i handen framför offret i någon sekund innan han tappade medvetandet. Den här kamraten ska vid dena åsyn ha själv tappat förståendet och var tvungen att vistas i över ett år på ett mentalhem.
Man kan ju lungt säga att denne Kamo var en personlighet utanför det vanliga. Hans arbete i Tjekan ska ha blivit kortvarigt då även de mest härdade tjekisterna tyckte att han var för sadistisk om det nu verkligen kan stämma.
Grävde ner mig i både "Den unge Stalin" och "Stalin, den röde tsaren och hans hov" för några veckor sedan. Tidigare har jag läst Isaac Deutschers biografi över Stalin men tycker mig inte minnas att Kamo nämndes där.
En annan uppseendeväckande handling var när han under inbördeskriget icensatte "vita kidnappningar" av röda nyrekryter för att se ifall deras lojalitet för den röda saken skulle vara stor nog att få dem att hålla tyst om sina kamrater och organisationen. En kväll när en annan av Stalins och Kamos gemensama kamrat var med så lyckades inte en av nyrekryterna hålla tyst. Kamo ska du ha rivit ut hans hjärta och hållit det i handen framför offret i någon sekund innan han tappade medvetandet. Den här kamraten ska vid dena åsyn ha själv tappat förståendet och var tvungen att vistas i över ett år på ett mentalhem.
Man kan ju lungt säga att denne Kamo var en personlighet utanför det vanliga. Hans arbete i Tjekan ska ha blivit kortvarigt då även de mest härdade tjekisterna tyckte att han var för sadistisk om det nu verkligen kan stämma.
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Antar att jag kör vidare då.
Vad är det här, var tillverkades den och vad är egentligen så speciellt med den här tingesten?
Vad är det här, var tillverkades den och vad är egentligen så speciellt med den här tingesten?
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Det där ser ut som en Stalinetz S-65, byggd i Tscheljabinsk i slutet av 30-talet, gärna använd av tyskarna under Barbarossa...Kan det tänkas vara det du avser??
Hans K
Hans K
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Det är korrekt, Hans!
S-65 lär även ha varit den första dieseltraktorn i världen som massproducerades. Det spottades ut ett antal sådana från fabriken i Tjeljabinsk fram till 1941.
Varsågod, frågan är din!
S-65 lär även ha varit den första dieseltraktorn i världen som massproducerades. Det spottades ut ett antal sådana från fabriken i Tjeljabinsk fram till 1941.
Varsågod, frågan är din!
- sveahk
Tack liljen!
Här kommer en inte helt lätt fråga...
En karta, vad kan talen tänkas innebära? Hans K
Här kommer en inte helt lätt fråga...
En karta, vad kan talen tänkas innebära? Hans K
något med deportationer och GULAG att skaffa?, Varjag
- sveahk
Nej, här är det frågan om brott där pengar spelar en stor roll - och straffet därför, och vem det träffade isynnerhet...
Hans K
Hans K
- sveahk
...och vi befinner oss faktiskt på sextio-talet...
Hans K
Hans K
- sveahk
Nö, den var nog för svår...Siffrorna på kartan visar antalet judar som 1963 anklagades och avrättades för s.k. ekonomiska brott i Sovjetunion. Mycket lösa anklagelser, och det drabbade en överproportionell mängd judar...internationella protester hjälpte även då föga - what's new... 
Frågan är fri!
Hans K
Frågan är fri!
Hans K
Denna borde vara lättare - vem? VarjagNö, den var nog för svår...
- Bilagor
-
- typisk läderkommissarie.jpg (20.23 KiB) Visad 172 gånger
.....handlar om sovjetregeringens inblandning i Kina och Kuomintang...... 
...han var ''i fickan'' på den kinesiske revolutionären Sun Yatsen - och vice versa
.....Varjag
...han var Komintern's agent i Kina 1923 till 1927....som många duktiga bolsjeviker - blev han anklagad för att vara ''folkfiende''
- 1949 och sändes till GULAG där han avled 1951 , Varjag