lioness skrev:Det är väldigt intressant det du skriver
Jag har läst att bröderna Grimm var sagosamlare, men visste inte att sagorna förvanskats så mycket sedan de kom i deras händer.
Ja, bröderna Grims första utgåva av de sagor som de samlat in var i stort sett orginal - men i senare utgåvor ändrade de själva sagorna så att de blev mer barnvänliga. Det finns ganska mycket litteratur på engelska om sagornas rötter - Maria Tatar har t.ex. givit ut
Grimm's Grimmest, med 1820 års versioner av sagorna.
lioness skrev:
Lustigt att den civiliserade människofamiljen i den ursprungliga sagan, blir till tre björnar i den nya versionen. Och käringen blir till en guldlockig flicka
Undrar om det finns något original till visan om Mors lilla Olle
Förlåt mig

, jag ser att jag inte ska skriva inlägg när jag är trött - brottsoffren är björnar även i orginalet, om än allt i deras liv och leverne är representativt för en civiliserad människofamilj. Då är vi åter till ursprungsfrågan - varför just tre björnar, och inte till exempel tre grisar (som ju förekommer i en annan känd saga)? Mysteriet kvarstår...
lioness skrev:I den gamla folktron hade björnen mänskliga egenskaper och kanske har björnen fått stå för det ädla, starka och "goda" som vi människor själva har velat tillskriva oss?

Inte alls omöjligt - björnen som en symbol för styrka finns det ju gott om exempel på.