Nästa självständiga stat?

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 15 december 2005, 20:11

Oj, nu hade det kommit många nya inlägg. När det gäller Nordirland tror jag det kan bli ett självständigt land av ungefär samma skäl som Kosovo lär bli det. Anslutning till Irland respektive Albanien är säkert vad många katolska nordirländare respektive kosovoalbaner vill. Dock tror jag inte Storbritannien accepterar det när det gäller Nordirland och jag kan inte tänka mig att Serbien låter Kosovo bli en del av Albanien. När det gäller Gibraltar var det mer en spekulation. Men om jag förstått det rätt, är det faktiskt ganska "spänt" mellan Spanien och Storbritannien i fråga om Gibraltar.

Jag är mera tveksam till att exempelvis Tibet skulle bryta sig loss från Kina, speciellt nu när Kina blir allt starkare ekonomiskt. De missade nog sin chans när kommunismen föll i Östeuropa...

/a81

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 15 december 2005, 20:20

a81 skrev:
Jag är mera tveksam till att exempelvis Tibet skulle bryta sig loss från Kina, speciellt nu när Kina blir allt starkare ekonomiskt. De missade nog sin chans när kommunismen föll i Östeuropa...

/a81
Frågan är vad som händer när den till namnet kommunistiska diktaturen i Kina faller. Tyvärr tror jag inte att det blir särskilt fredligt i området.

Taiwan är väl en stark kandidat att bli även till namnet ett självständigt land. Frågan är dock vad Kina gör då...

/CvD

pandersson2
Medlem

Inlägg av pandersson2 » 15 december 2005, 21:33

Ett land som ju i praktiken är självständigt är Trans-Dnjestrs som ju enbart saknar officiellt erkännande från omvärlden. När Moldavien kommer längre fram i förhandlingarna med EU kan man förvänta sig att områdets status kommer att aktualiseras.

Tjetjenien har väl erkänts som självständigt av några länder innan den senaste ryska invasionen, eller bedrager mitt minne mig?

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 15 december 2005, 22:33

a81 skrev:...När det gäller Nordirland tror jag det kan bli ett självständigt land av ungefär samma skäl som Kosovo lär bli det. Anslutning till Irland respektive Albanien är säkert vad många katolska nordirländare respektive kosovoalbaner vill. Dock tror jag inte Storbritannien accepterar det när det gäller Nordirland och jag kan inte tänka mig att Serbien låter Kosovo bli en del av Albanien...
Storbritanniens linje har sedan 70-talet varit att demokrati ska råda; röstar en majoritet för Nordirlands inlemmande i Irland så kommer så att ske.
Inte i dagens fall. Men när Kina väl blir demokratiskt så kommer förmodligen flera regioner att kräva frihet; Tibet lär nog bli det med tanke på omvärldens engagemang.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 17 december 2005, 10:37

Frågan är väl ändå om man kan driva det så långt som till folkomröstning, man kanske istället gör en kompromiss och låter Nordirland bli en självständig stat. Jag vet för lite om brittisk politik för säga någonting säkert om detta, men sett från ett svenskt perspektiv brukar folkomröstningar bara ske när politikerna så vill...

/a81

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 17 december 2005, 10:39

a81 skrev:Frågan är väl ändå om man kan driva det så långt som till folkomröstning, man kanske istället gör en kompromiss och låter Nordirland bli en självständig stat. Jag vet för lite om brittisk politik för säga någonting säkert om detta, men sett från ett svenskt perspektiv brukar folkomröstningar bara ske när politikerna så vill...

/a81
Jag tror att folkomröstningarna är beslutande i England, till skillnad mot Sverige.
Jag vet att det sedan Thatchers tid varit ledordet; demokratin får råda.

Och katolikerna blir snart i majoritet gentemot protestanterna, så är det klart.

Johan Matsson
Medlem

Re: Nästa självständiga stat?

Inlägg av Johan Matsson » 19 december 2005, 11:23

hasseman skrev:Amerika
Quebec, dom har väll haft 2 folkomröstningar om självständighet men vad skulle hända med Canada om Quebec bröt sej ut?

Hasseman
Det är nyval i Kanada i Januari. Liberalerna har gjort bort sig och Bloc Quebec är nog rätt starka nu. Det är mycket de två som det handlar om i provinsen. Separatisterna går upp och ned med jämna mellanrum. Vi får väl se vad detta val leder till i slutändan. Men annars ser det mest ut som vanligt ändå.

Vad skulle hända med Kanada? Många tror, eller är rädda för, att resten av landet kommer att närma sig USA.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 december 2005, 11:30

Sist det var folkomröstning om Quebec skulle vara självständigt har jag för mig att en del engelsktalande provinser då gic ut med att dom skulle lämna Kanada och istället bli delstater i USA. Har för mig att British Columbia var en av dessa provinser.

/CvD

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 19 december 2005, 11:55

Ska man se rent krasst på det så vore det tämligen naturligt. Nästan alla kanadensare bor på gränsen till USA och deras ekonomiska band går till USA.

En sak jag undrar med Quebec; regionen ligger ju mitt nästan mitt i landet oavnför, The Great Lakes. Vid en utbrytning; skulle Labrador och områdena österut vara defragmenterade delar av Kanada? Verkar lite udda.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 december 2005, 12:02

Carolus skrev:Ska man se rent krasst på det så vore det tämligen naturligt. Nästan alla kanadensare bor på gränsen till USA och deras ekonomiska band går till
Däremot är alla kanadensare jag känner väldigt snabba med att tala om att dom inte är amerikaner utan kanadensare.

/CvD

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 19 december 2005, 13:03

CvD skrev:
Carolus skrev:Ska man se rent krasst på det så vore det tämligen naturligt. Nästan alla kanadensare bor på gränsen till USA och deras ekonomiska band går till
Däremot är alla kanadensare jag känner väldigt snabba med att tala om att dom inte är amerikaner utan kanadensare.

/CvD
Samma här, det brukar vara det bästa sättet att förolämpa en kanadensare, att kalla honom/henne för amerikan...

/Tryggve

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 19 december 2005, 16:20

tryggve skrev:
CvD skrev:

/CvD
Samma här, det brukar vara det bästa sättet att förolämpa en kanadensare, att kalla honom/henne för amerikan...

/Tryggve
Det omvända är också effektivt. Säg att man pratar med en amerikan som har lite svårt att hålla reda på Sverige och Schweiz eller Italien eller vad som (inte ovanligt), kontra med att kalla honom för kanadensare, eller börja medvetet att diskutera kanadensiska fråga. "So, how about Quebec?..."

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 19 december 2005, 16:52

tryggve skrev:Samma här, det brukar vara det bästa sättet att förolämpa en kanadensare, att kalla honom/henne för amerikan...
Jag kan intyga att det funkar. Allra bäst är att - som jag gjorde en gång - upplysa en franskspråkig kanadensare om att Quebec är "precis som USA, men dubbat på franska".

Detta rekommenderas endast i riktigt desperata lägen då det innebär en påtaglig risk att åka på en propp. :)

Henrik

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 19 december 2005, 22:38

Att kanadensiska provinser skulle bli amerikanska stater har jag mycket svårt att tänka mig. Det är rätt stor skillnad på länderna ändå. Större än det kanske verkar utifrån.
Om man får använda lite humor:

Canada and Mexico,
as the saying goes,
have a common
problem between them.

J.C.M. Ogelsby
Kanadensisk historiker

ur Quotable Canada - a National Treasury (1998)

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 20 december 2005, 12:07

hannberg skrev:Att kanadensiska provinser skulle bli amerikanska stater har jag mycket svårt att tänka mig. Det är rätt stor skillnad på länderna ändå. Större än det kanske verkar utifrån.
Om man får använda lite humor:

Canada and Mexico,
as the saying goes,
have a common
problem between them.

J.C.M. Ogelsby
Kanadensisk historiker

ur Quotable Canada - a National Treasury (1998)
Är inte det hela ett klassiskt lillebrorskomplex?
Egentligen vill de vara lika rika och välmående som amerikanerna, men för sin egen självbevarelsedrift så försöker de främja sig ifrån USA?

Skriv svar