Se där.
Jag kanske också ska påpeka att förekomsten av "finnar" i historiskt material brukar utnyttjas av samiska nationalister som vill hävda att samer förr bebott hela Skandinavien ända ner till Skåne. De bortser då alltså ifrån att "finne" inte nödvändigtvis syftar på en etnisk grupp, utan på människor med ett visst näringsfång.
Myter om Samer
- Olof Trätälja
- Utsparkad
Nej inte i fallet med Finnskogarna, det namnet kommer istället från finnar som på statens inrådan i ganska sen tid flyttade från Finland. Minns inte omständigheterna exakt, om det var någon gränsförändring i Finland samtidigt. I Bergslagen behövdes de i varje fall för att bryta ny jord och framställa träkol till bergsbruket. Det var främst svedjebönder har jag för mig.Hexmaster skrev:Minsann! Liksom i de berömda finnskogarna..?Djinghis Khan skrev:t.ex. invånarna i inre Smålands skogsland som gett namn åt Finnveden, vilket alltså betyder ungefär "jägarskogen"
Att spekulera i varifrån samerna kom ter sig ganska meningslöst, men att de utseendemässigt inte hade gemensamma drag med de andra folken som bodde runt polcirkeln i Asien, Nordamerika och Grönland är det nog ingen som förfäktar.
Studerar man tex Borg-Mesch och hans enorma fotoproduktion kring Kiruna och samer eller går till Ernst Manker så ser man att kring sekelskiftet 1900 så var det mycket stor skillnad mellan samer och "storsvenskar" om uttrycket ursäktas.
Hur mycket det berodde på arv respektive miljö skall emellertid vara osagt, åtminstone av mig. Samerna hade alls inte samma kost, de drabbades i högre grad av bristsjukdomar, koppor etc och var utsatta för rök och partiklar - det senare betydelselöst för kroppslängd och utseende men påverkade hälsa och livslängd.
Några gamla bilder kan vi leta fram i alla fall:

Tyvärr hittade jag inga bra bilder av Borg-Mesch, utan låna böckerna på biblioteket och bilda er en uppfattning om frågan.
Jag är själv intresserad av samisk historia och min B-uppsats i historia skrev jag under demografiska databasen och Peter Sköld just om samer i Enontekis församling på 1700-talet. Mitt arbete gick ut på att försöka hitta skillnader i dödsorsaker mellan samer och bönder i samma område (vilket det fanns). Jag ser nu att det arbetet fortgick och utvecklades och att det nu finns hela böcker i ämnet.
Vänliga hälsningar
Stefan
Studerar man tex Borg-Mesch och hans enorma fotoproduktion kring Kiruna och samer eller går till Ernst Manker så ser man att kring sekelskiftet 1900 så var det mycket stor skillnad mellan samer och "storsvenskar" om uttrycket ursäktas.
Hur mycket det berodde på arv respektive miljö skall emellertid vara osagt, åtminstone av mig. Samerna hade alls inte samma kost, de drabbades i högre grad av bristsjukdomar, koppor etc och var utsatta för rök och partiklar - det senare betydelselöst för kroppslängd och utseende men påverkade hälsa och livslängd.
Några gamla bilder kan vi leta fram i alla fall:

Tyvärr hittade jag inga bra bilder av Borg-Mesch, utan låna böckerna på biblioteket och bilda er en uppfattning om frågan.
Jag är själv intresserad av samisk historia och min B-uppsats i historia skrev jag under demografiska databasen och Peter Sköld just om samer i Enontekis församling på 1700-talet. Mitt arbete gick ut på att försöka hitta skillnader i dödsorsaker mellan samer och bönder i samma område (vilket det fanns). Jag ser nu att det arbetet fortgick och utvecklades och att det nu finns hela böcker i ämnet.
Vänliga hälsningar
Stefan
Ahh..! Intressant påpekande.Djinghis Khan skrev:Jag kanske också ska påpeka att förekomsten av "finnar" i historiskt material brukar utnyttjas av samiska nationalister som vill hävda att samer förr bebott hela Skandinavien ända ner till Skåne.
Tack även till hr Trätälja, har hört det där för länge sen men blev lite osäker nu. Aldrig fel att dubbelkolla.