Filmtråden

Skriv svar
Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem

Re: Filmtråden

Inlägg av Mackan L » 27 december 2024, 20:02

Quadrophenia (1979)
https://www.imdb.com/title/tt0079766/

Trailer:

Quadrophenia is a 1979 British drama film, based on the Who's 1973 rock opera of the same name. It was directed by Franc Roddam in his feature directing debut. Unlike the adaptation of Tommy, Quadrophenia is not a musical film, and the band does not appear live in the film.

The film, set in London in 1964, depicts a period of emotional turmoil in the life of Jimmy Cooper (Phil Daniels), a young Mod who escapes from his dead-end job as a postroom boy by dancing, partying, taking amphetamines, riding his scooter and brawling with Rockers.
https://en.wikipedia.org/wiki/Quadrophenia_(film)

Filmen visades på TV härom natten och det blev en slumptitt. Vår protagonist försöker komma ifrån sitt tråkiga vardagsliv genom att hänga med sina modskompisar. Problem uppstår när han inte kan acceptera att det roliga livet som mod måste samexistera med den tråkiga vardagen. Filmen var en fin inblick i mods-kulturen och var värd en titt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 30 december 2024, 13:44

Överraskande bra filmer är trevligt.
Jag har motsatsen. Förra årtusendet var jag på tjänsteresa och hamnade på ett trist hotellrum. Inget att göra så jag slog på TV. "Snuten i Saigon" gick och jag suckande gick för att borsta tänderna. Under tandborsten såg jag en scen där en av snutarna (Mp) far till Khe Sahn med en C 123 och inte en 130. Där började jag titta intreserat på filmen.
Tänker man på en sån MÖP detalj då är nog gatubilderna i Saigon också korrekta. De kan jag inte vanligtvis bedömma.

Max fem på forumet förstår vad jag säger.
Då titeln var en dålig kopia på 'Snuten i Hollywood' (istället för 'Beverly Hills cop') så hittar jag inte trailern.

MVH

Hans

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 31 december 2024, 11:02

Bild

Igår vankades det tysk film igen. Lola springer (Lola rennt) dök upp som rekommendation på IMDB och ska tydligen gälla för att vara någon sorts 90-talsklassiker. Betyget är också rätt högt: 7,6/10. Betygen kan ofta vara missvisande hos nya filmer på grund av hype och eventuella fejkrecensioner, men när en film från 1998 har 7,6 i betyg kan det väl inte vara helt off. Så resonerade jag åtminstone.

Filmen handlar om Lola, en ung tjej. Hennes pojkvän har precis gjort en knarkaffär och fått 100 000 D-mark som nu ska vidare till "bossen". Men killen råkar slarva bort pengarna i tunnelbanan. Gråtande ringer han till Lola och säger att bossen kommer att mörda honom om han inte får fram pengarna inom 20 minuter. Lola kommer på en idé och börjar springa så fort hon kan för att hinna genomföra den.

Filmen är gjord i en väldigt speciell stil som påminner om en musikvideo. Det är många hackiga klipp och kreativa kameravinklar och mycket technomusik. Stundvis dyker även lite tecknat upp. Filmen är uppdelad i tre delar som visar lika många alternativa scenarier till hur Lola löser sitt problem på 20 minuter. Sådana experimentella filmer var rätt populära runt år 2000 vill jag minnas, och somliga var helt okej. Problemet här är att det bara är flashig yta och noll substans. Filmen är så upptagen med att vara cool och experimentell att den inte lägger någon vikt vid sådant som handlingen och rollpersonerna. Handlingen är stundvis löjlig, och rollpersonerna är inte ett dugg trovärdiga. Filmen kan kanske på sin höjd anses vara "häftig", men den är definitivt inte bra.

Betyg: en sketen currywurst av fem.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 31 december 2024, 14:45

Håller med om att "Lola rennt" är en jäktig film, med lite för mycket experiment - även om dagens actionfilmer, i mångt och mycket är ännu mer kortsnittade med en fasligt snabb och otrolig handlingsbasis.

Ger den ändå gärna en tvåa currywurst!

Det här med att spränga filmhandlingen vid en viss tidpunkt i två eller flera möjliga handlingslinjer är intressant, har ett par andra regissörer också gjort - som polacken Kieslowski i "Ödets nyck", (Przypadek, 1987):

Huvudpersonen skall resa till Warszawa och går till järnvägsstationen. Från och med nu utspelar sig tre olika versioner beroende på om han hinner med tåget eller inte. I den första versionen lyckas han och inleder en karriär som kommunistisk funktionär och politiker i Warszawa. I den andra versionen hamnar han i konflikt med en järnvägspolis på stationen och inleder en karriär som oppositionsaktivist. I den tredje versionen missar han tåget men träffar en studiekamrat som han blir förälskad i och gifter sig med. Och så blir hans liv helt privat och långt borta från politiken.

Filmen blev färdig 1981 men det dröjde innan den kunde visas i Polen...

Och, Kurosawas klassiker naturligtvis: "Rashomon" från 1950, där Wiki skriver:
"Handlingen cirkulerar kring ett mord och hur dess händelseförlopp uppfattats helt olika av fyra olika vittnen (inklusive offret själv via spiritistiskt medium). Frågan handlingen ställer är, hur man egentligen kan skilja sant från falskt eller om det ens är möjligt."

För mig en TunaTemaki med en bättre Sake!

Hans K

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 31 december 2024, 15:03

Jag såg Lola rennt när den var ganska ny och minns den som lite häftig men ja, ytlig…?

Är det månne ett exempel på film som innehåller en del intressanta grepp i sin tid, men som 25 år senare ter sig som ganska platt när andra filmer har använt greppen och dessutom gjort det bättre?

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 31 december 2024, 15:10

Tack för tipset om Ödets nyck. Har inte tagit mig igenom Kieslowskis Dekalog än, men de två delar jag har sett än så länge imponerar. Han är en filmmakare värd många currywurstar (eller kielbasy).
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 19 januari 2025, 15:22

Såg nya alien filmen igår på Disney plus (och precis innan hade jag beställt den från Ginza).
Måste säga att jag inte heller tyckte den var nån höjdare. Nu är det flera filmer på raken som jag varit besviken på.
Och det är just detta att de liksom inte kommer igång. Att handlingen puttrar fram på tomgång? Som jag sagt förrut, precis när jag tror att nu kommer det bli åka av, så slackar allt av.

Men den får plus för att det var 70-tals estetik på all teknisk utrustning. Som i första filmen från 1979.

Men nu börjar jag undra om det är mig det är fel på. Man kanske blev MTV skadad?

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 5 februari 2025, 16:35

Den här blev jag nyfiken på. En modern stumfilm, eller i alla fall inget normalt snack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 6 februari 2025, 09:46

Den hade jag satt på min att-se-lista i december i den lokala bion...men missade tyvärr...!
IMG_2916.jpeg

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 februari 2025, 10:50

Hoppa över allt fram till 'Reception'. https://en.wikipedia.org/wiki/Flow_(2024_film)

Väl mottagen av publik och kritiker. Jag får skriva några rader när jag sett den.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 februari 2025, 00:01

Skall enligt plan bli i morgon, med hustruns dotter.

En av fördelarna med att vara gift är att man blir utsatt för oväntade saker. Jag pratar film nu.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boy_and_the_Heron

Trailern ger inte filmen rättvisa.

Men japansk Anime är väl inte vad jag brukar titta på. Förutom https://en.wikipedia.org/wiki/Girls_und_Panzer som jag har hört talas om.

Filmen var hursomhelst bra. Kända regissörer och annat krafs såsom skådespelare håller jag inte koll koll på sedan Ford och Wayne. Vi såg på japanska med engelsk textning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 10 februari 2025, 16:28

Någon i familjen har bra smak i animerade filmer! Hayao Miyazaki, the best of the best!
IMG_3105.jpeg

Har under årens lopp sett nästan eländigt många barnfilmer med alla barn, barnbarn och barnbarnsbarn - men de som blir, och gärna ses om, är de av Astrid Lindgren...och just Miyazaki!

Och för dig, gode vän, med flygintresse, är den här: Det blåser upp en vind (The Wind Rises). Absolut måste!

Filmen är en fiktionaliserad biografi om Jirō Horikoshi (1903–1982), som bland annat konstruerade de båda stridsflygplanen Mitsubishi A5M och dess efterföljare Mitsubishi A6M Zero. Båda flygplanen användes av Japanska imperiet under andra världskriget. (Svenska Wiki)

Hans K

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 10 februari 2025, 16:38

Bild

Såg den här filmen och tycker att den är rätt bra, även om historien om Henrik V är grovt förenklad

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 10 februari 2025, 16:47

Före cats inlägg. Taget. Animefilm är inte (heller) min starka sida men i filmen jag nämnde spelar Zero-huvar en liten biroll.

'Straume' eller då 'Flow' eller 'Flow, le chat qui n'avait plus peur de l'eau' är helt underbar. Jag rekommenderar den starkt. Jag tänker inte spoila och berätta för mycket. Dottern (22) och jag (63) var helt överens om att den mycket sevärd. Och huskatten (forumkatten cats) bör definitivt se den.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 10 februari 2025, 19:52

Om vi pratar anime på ett historiskt forum vill jag slå ett slag för

Det är ingen solskenshistoria men väldigt fin.

Gjord av Miyazakis kompanjon Isao Takahata.

Skriv svar