Musik under 1940-talet

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 13 november 2006, 16:37

Om ni vill veta eller läsa mera beroende på hur ni vill göra.

http://www.sr.se/cgi-bin/p4/programsido ... gramID=490

Ibland blir det olika temor; om två veckor är det telefoner:
Ett utmärkt alternativ är Glenn Miller: Pennsylvania 6-5000 .

Brukar har ett par låtar från 40-talet.

Stefan

Användarvisningsbild
sabo
Medlem

Inlägg av sabo » 14 november 2006, 01:08

Jrgen skrev:'Hit' kommer faktiskt från fornnordiskans 'hitta'
Ha! Det visste jag inte. Roligt!
Online Etymology Dictionary (nerskuren) skrev: O.E. hyttan "come upon, meet with," from O.N. hitta "to light upon, meet with," from P.Gmc. *khitjanan. Meaning shifted in late O.E. period to "strike," via "to reach with a blow or missile," and replaced O.E. slean in this sense.

Noun meaning "successful play, song, person," etc. first recorded 1811, from verb meaning "to hit the mark, succeed" (c.1400).

Original sense survives in phrases such as hit it off (1780) and hit on (1970s). To hit the nail on the head (1574) is from archery. Hit the road "leave" is from 1873; to hit (someone) up "request something" is from 1917. Hit and run is 1899 as a baseball play, 1924 as a driver failing to stop at a crash he caused. To not know what hit (one) is from 1923.

Peter G
Medlem

Re:

Inlägg av Peter G » 25 januari 2012, 22:02

Donkeyman skrev:
Fubbik skrev:Här är en tredje snajdare.

För en gammal dansmusiker från swingepoken (In the mood) bär det emot att se någon likhet med Rock around the clock. Rockepoken tog ju död på swingmusiken. Det var nog mer melodiöst på den gamla goda tiden. Nej usch, nu blev man sentimental.
Men vad f*****n. Sätt dig och lyssna på prylarna 50 år efteråt. Och visst är "In the Mood" ren och skär Rock'n Roll. Fast med storband i stället för rockband. Spelat 10 år innan någon hade hört talas om Rock'n Roll. Dessutom svänger det våldsamt.

Inte undra på att undertecknad ÄLSKAR både swing, tradjazz OCH Rock'n Roll. Och tycker att räddningen av Danspalatset National är ett mirakel, varken mer eller mindre. Det som varit dött och begravet i 40 år står plötsligt upp som levande igen. Man kan bli religiös för mindre.
In the mood har ju faktiskt ett riff precis som rockmusik, så helt fel är det ju inte.
Sedan har ju många storband spelat den rhythm'n'blues som senare blev rock'n'roll.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Musik under 1940-talet

Inlägg av Stefan Lundgren » 1 mars 2012, 07:01

Har för mig att det har blivit rockversioner av tidigare hits, men jag kan inte komma på några och för att senarelägga rubriknamnet lite grann så har Sven Ingvars gjort om sina tidigare hits till rockversioner. Dom började som rockband förresten.

Stefan

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 mars 2012, 12:30

Några ord om ''As time goes by'' ur filmen Casablanca med Bogart & Bergman

Som har blivit en sentida klassiker för nostalgi. Men skrevs redan 1931 av Herman Hupfeld. Men bara nådde kort berömdhet i filmen från 1942. Och glömdes lika fort. Helt enkelt för att Casablanca var en vanlig amerikansk B-film
i den ''kända krigspropagandakategorin''.
Sen - ja lååångt senare - blev Casablanca en kultfilm och As Time goes by - nådde ny kultstatus sex decennier senare i TV-programmet med samma namn.

Inget är nytt under solen, Varjag

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 1 mars 2012, 13:26

varjag skrev:Några ord om ''As time goes by'' ur filmen Casablanca med Bogart & Bergman

Som har blivit en sentida klassiker för nostalgi. Men skrevs redan 1931 av Herman Hupfeld. Men bara nådde kort berömdhet i filmen från 1942. Och glömdes lika fort. Helt enkelt för att Casablanca var en vanlig amerikansk B-film
i den ''kända krigspropagandakategorin''.
Sen - ja lååångt senare - blev Casablanca en kultfilm och As Time goes by - nådde ny kultstatus sex decennier senare i TV-programmet med samma namn.

Inget är nytt under solen, Varjag
Nja, B-film...? Casablanca blev nominerad för åtta Oscars, därav fick den tre - bästa film, bästa regi och bästa screenplay. Oavsett vad man tycker om filmer som får Oscar-gubben - en B-film ser för mig annorlunda ut i receptionen...

Hans K

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 7 mars 2012, 05:03

Har inte tid att skriva så mycket, någon annan kan fylla i.

Björlingkvartetten och senare Jussi Björling är den största svenska sångaren någonsin, anser jag. Har jag mer tid senare kan jag fylla på annars hänvisar jag till nätet, finns mycketatt läsa, även internationellt förstås.

Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 7 mars 2012, 05:22

Jussi, född i Borlänge, Dalarna, finns museum där också och

Oskar Lindberg också internationellt känd, född i Gagnef, Dalarna han med, gjorde saker på 30-talet men också 40-talet.

"En gammal fäbodpsalm från Dalarna", 1936, är tyvärr något sönderspelad på begravningar ungefär som "Gracias a la vida" av Violeta Parra.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 7 mars 2012, 12:26

Ett kortvarigt - men intensivt musikfenomen, kom med filmen Den Tredje Mannen 1949. Dramats bov var
Harrry Lime (Orson Welles) och musiken hette ''The Harry Lime Theme'' och spelades på cittra, av den österrikiske
cittraspelaren Anton Karas.
Tricket i filmen var - att musiken bara spelades under de korta sekunder/minuter - då Orson Welles syntes på vita duken. Vilket inte var många - mest förblir han en skuggfigur.

http://www.youtube.com/watch?v=Qb-fpQ59 ... re=related

Den nästan glömda cittran blev poppis - och alla skulle lära sig spela instrumentet :)
Hysterin varade väl i något år - sen glömdes alltsammans för nya sensationer.

Varjag

Skriv svar