Myter om Samer

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 22 januari 2004, 19:27

Rubber Duck skrev:Djingis, det är en sak jag har funderat över: Varför är det inte politiskt korrekt att kalla samer för lappar? Och när övergick vi till att säga samer? Att samer kallar sig själva för samer betyder ju inte nödvändigtvis att vi andra behöver använda den beteckningen. Vi kallar ju till exempel inte finnar för soumer, eller tyskar för deutscher.
Nix, och på samiska heter ju svensk ruottelas :wink: ... Det har nog inget med politisk korrekthet att göra, det är ju bara det att samer kallats lappar i nedsättande syfte, det är väl ungefär som att säga "nigger" eller "08:a". Men angående ordet same, så kommer vi in på en annan myt - nämligen att "same" skulle betyda "människa" på samiska, vilket dock är fel. Människa/man heter Olbmus, medan Sábmelas helt enkelt är ett namn på etniciteten. Jag tror man i Svenskan började säga samer ganska sent; kanske först på 1970-talet.

/DK M

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 23 januari 2004, 17:39

Djinghis Khan skrev:Nåväl, för att återvända till huvudämnet, jag har kommit på två myter till:

* "En sameby är ett läger, ett sorts "indianläger" där kåtorna står i ring och med gubbar i kolt som spelar trolltrumma"

* "Samerna är hedningar som håller på med trolltrummor och offer"

- Tyvärr dog den samiska religionen ut i slutet av 1700-talet

/DK M
Är ni kristna nu?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 januari 2004, 18:02

Löwe skrev:
Djinghis Khan skrev:Nåväl, för att återvända till huvudämnet, jag har kommit på två myter till:

* "En sameby är ett läger, ett sorts "indianläger" där kåtorna står i ring och med gubbar i kolt som spelar trolltrumma"

* "Samerna är hedningar som håller på med trolltrummor och offer"

- Tyvärr dog den samiska religionen ut i slutet av 1700-talet

/DK M
Är ni kristna nu?
Min familj, som har samiskt, svenskt och vallonskt påbrå har varit kristna sedan jag vet inte hur länge, men personligen har jag övergett den kristna tron (fast min farfar och farmor var troende kristna inom pingströrelsen). När det gäller andra "riktiga" samer så tror jag att de flesta är lutheranska kristna eller sekulariserade

/DK M

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 23 januari 2004, 18:37

jofredes skrev:I stort sett alla svenskar har valoner i släkten inklusive mig, fast jag är av exakt medellängd.
Tippar att detta saknar vetenskaplig grund. Vallonernas genealogier är ganska väl utredda, och innefattar knappast 8 000 000 människor.
jofredes skrev:Det är den mattematiska multipliceringseffekten jag pratar om, i jag har i och för sig inte sett någon bekräftelse själv men enligt denna effekt är tex hälften av det svenska folket idag besläktade med Gustav II Adolf, ju längre tid det går desto mer blandas alla ihop med alla.
Samma här, tyvärr. De som härstammar fran Gustav II Adolf bör vara ett fatal. Hans dotter Christina var väl barnlös, och sonen Gustaf Gustafsson af Vasaborgs ättlingar är knappast 4 000 000 svenskar!

Den omnända mattematiska multipliceringseffekten är, om den ens existerar, förmodligen inte mycket att ha, mer ett önsketänkande.

myom
Medlem

multipliceringseffekten

Inlägg av myom » 26 januari 2004, 15:58

Dan Koehl skrev:
jofredes skrev: Den omnända mattematiska multipliceringseffekten är, om den ens existerar, förmodligen inte mycket att ha, mer ett önsketänkande.
Den existerar, men bara om:

- ingen dör barnlös
- alla ger upphov till 2 barn
- ingen in- eller utvandring sker och
- ingen inavel sker, dvs ingen av ens ättlingar i alla generationer får para sig med en annan - svårt eller omöjligt. I själva verket gör multipliceringseffekten att detta krav blir omöjligt att uppfylla utan att bryta mot sig själv - ju fler generationer, desto större chans att man parar sig med en mycket avlägsen släkting.

Ju tidigare någon av ovanstående händelser sker desto större effekt får det på multipliceringseffekten. Som några exempel på detta kan nämnas:

- Christina var barnlös
- Adelsfamiljer och kungahusen höll och håller ännu på att bara gifta sig med varandra, med inavel som följd. Dvs inte i ordets riktiga bemärkelse, nuförtiden är det säkert bra många generationers åtskillnad i släktskap, men i multipliceringseffekt-sammanhang.
- Både Sverige och Gustav IIs ätt har haft rejäl in- och utvandring.

osv, samma borde gälla för vallonerna. Jag tror (utan belägg f.n.) de höll sig ganska mycket till varandra, speciellt de första åren vilket påverkar *-effekten radikalt.

sapmi
Ny medlem

Inlägg av sapmi » 26 februari 2007, 02:59

* "Samer är asiater, en "mongolisk" folkgrupp med sneda, mörka ögon, svart hår osv."

Nej men den riktiga äkta om du ska leta har bevarat i Jokkmokkssamernas blod.

Nej det är inte bara samer som har renskötselrätt att idka rennäring. I norrbotten finns s.k koncessionsamebyar
dvs att du äger jordbruksmark då får du automatisk ha renar.

Om samer är korta, tillåt mej lé. Ärligt talat klart dom var korta på den tiden kring 1600-1800 talet var det ganska onormalt att någon var 170 cm lång. Men jag har bruntsvart hår och grå ögon med bruna fläckar. Men jag är 194 cm lång
Men mina förfäder kom ifrån Åsele, Fredrika lappskatteland, ja även Vapsten, Umbyns fjällsamebyar. Vars barn blev döpta i Umeå landsförsamling. Så dom torde ha varit mycket kortare än vad jag är. Det måste bero på kosten vi äter.

1,60 cm hör till den nordsamiska rasen bland män. Ju mer söder man kommer ju mer utunnas vårt blod.

I nordnorge går man i kolt jämt, det kvitta om det är högtidliga dagar. Alltså i Karasjok och Kautokeino är det ganska vanligt.

Men jag är inte så insatt i nordsamerna eftersom jag forskar på dom utdöda skogssamerna nolaskogs i ångermanland.

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: Myter om Samer

Inlägg av Blixten » 26 februari 2007, 07:54

Djinghis Khan skrev:Samerna är ett skandinaviskt urfolk, det är skillnad på urfolk och urbefolkning. Samerna är alltså inte för Sverige som indianerna är för Nordamerika, även om många samer (och en del övriga svenskar) vill se det så...
Vad är skillnaden?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 26 februari 2007, 20:56

Skillnaden är väl att det i begreppet "urbefolkning" kan sägas finnas ett anspråk på att ha varit den enda gruppen på platsen från början. Som indianerna var i Nordamerika. Men för samernas i Sverige del gäller det bara begränsade (låt vara vidsträckta) delar av landet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 26 februari 2007, 21:45

Tänk vilka gamla trådar man kan gräva upp...

Probstner gav ett bra svar ovan.

Problemet är att ifall man skulel påstå att samerna är "Sveriges urbefolkning" låter det som om hela nationalstaten Sverige, med nuvarande gränser, ursprungligen skulle varit bebott av samer och av samer allena - från Treriksröset i norr till Ystad i söder. Samt att svenskarna är ett folk som kommit utifrån och lagt beslag på landet, ungefär som den Amerikanska dubbelkontinenten koloniserades av européer från andra sidan Atlanten.

Gamle Moz
Ny medlem

Inlägg av Gamle Moz » 8 mars 2007, 00:20

Djinghis Khan skrev: Nix, och på samiska heter ju svensk ruottelas :wink: ... Det har nog inget med politisk korrekthet att göra, det är ju bara det att samer kallats lappar i nedsättande syfte, det är väl ungefär som att säga "nigger" eller "08:a"./DK M
Ordet lappar har väl egentligen aldrig använts i nedsättande syfte, möjligen lappjävlar etc, men det är ju en helt annan sak.
Landskapet Lappland heter ju för övrigt fortfarande just Lappland, det får man inte glömma...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 8 mars 2007, 11:42

Gamle Moz skrev: Ordet lappar har väl egentligen aldrig använts i nedsättande syfte, möjligen lappjävlar etc, men det är ju en helt annan sak.
Landskapet Lappland heter ju för övrigt fortfarande just Lappland, det får man inte glömma...
Det är svårt att avgöra hur begreppet "lappar" har kommit till, varför det kom att användas och i vilket syfte. Men det står klart att samerna sedan lång tid tillbaka upplevt det som nedsättande. Redan på1670-talet återger Johannes Schefferus i sin Lapponia hur samerna vänder sig mot beteckningen lapp/lappar

Baalzamon
Medlem

Inlägg av Baalzamon » 4 april 2007, 18:16

I norge kallade dom samerna för "finner" i stället för lappar, vilket återspeglas tex. i nordligaste fylket Finnmark. Men varför detta namn, misstog dom samerna för att vara finländare?

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 4 april 2007, 18:41

Finn/ finnar var den fornnordiska benämningen på folk som jagade, fiskade eller sysslade med fångst, och ordet betyder helt enkelt "en som finner" dvs. spårar vilt. Således kallades samer finnar (även i Sverige), liksom finnar och även nordiska folk som sysslade med jakt och fångst, t.ex. invånarna i inre Smålands skogsland som gett namn åt Finnveden, vilket alltså betyder ungefär "jägarskogen"

Baalzamon
Medlem

Inlägg av Baalzamon » 4 april 2007, 18:43

Aha, det är så det ligger till. Tackar ödmjukast!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 4 april 2007, 19:47

Djinghis Khan skrev:t.ex. invånarna i inre Smålands skogsland som gett namn åt Finnveden, vilket alltså betyder ungefär "jägarskogen"
Minsann! Liksom i de berömda finnskogarna..?

Blev lite nyfiken, och hittade den rejälaste etymologiska utläggning jag sett på någon kommunal hemsida - heder åt Finspångs kommun!
Svante Strandberg skrev:Man har tillskrivit finn(e) den ursprungliga innebörden "vandrare, nomad" eller "(spår)jägare", "(päls)jägare". Ordet har av gammalt brukats om både samer och finnar. I Finnveden, det urgamla namnet på ett av de länder som senare kom att bilda Småland, ingår enligt Otto von Friesen finn(e) i bemärkelsen "(päls)jägare".
http://www.finspong.se/1900/Forening/ar ... mntolk.htm

Skriv svar