Quiz: Rysslands historia
Re: Quiz: Rysslands historia
Är det Isaac Asimov? Mannen som skrev Jag, robot.
Jättebra Jokke! Visst är det den ryske juden Isaak Ozimov, vars pappa hade vettet lämna Kommunistparadiset 1923, när den unge Isaak var bara tre år gammal.Jokke skrev:Är det Isaac Asimov? Mannen som skrev Jag, robot.
Som Isaac Asimov - i rymd och science-fictionvärlden torde han inte kräva någon närmare presentation!
http://en.wikipedia.org/wiki/Isaac_Asimov
Jokke serverar nästa, Varjag
Tackar. Här har vi Christer Fuglesang som sitter bredvid.... ja vem?
Valentina Tereshkova?, Varjag
Visst är det Tereshkova, som blev den första kvinnan i rymden.
Varjag flyger vidare.
Varjag flyger vidare.
Tackar Jokke.
Moder Ryssland - var ju alltid angeläget övertala medborgare som förförts av Kapitalismens Sirensånger - att återvända till Sovjetunionen.....
Vid sådana seanser, använde sovjetregimen en - - vars uppgift var att övertyga om att Moder Ryssland kunde överse med sådana ''tillfälliga förvillelser'' och åter sluta de villfarna i sin famn......
Men här - ett par som - Vilka är de tre officerarna? När och var hände det?, Varjag
Moder Ryssland - var ju alltid angeläget övertala medborgare som förförts av Kapitalismens Sirensånger - att återvända till Sovjetunionen.....
Vid sådana seanser, använde sovjetregimen en - - vars uppgift var att övertyga om att Moder Ryssland kunde överse med sådana ''tillfälliga förvillelser'' och åter sluta de villfarna i sin famn......
Men här - ett par som - Vilka är de tre officerarna? När och var hände det?, Varjag
Var det inte dessa två piloter som kraschade en Pe-2 i Österrike efter kriget och en av dem hoppade sedan av? Efter kraschen alltså.
Men namnen...
Men namnen...
Inte illa alls! - dom ''överskjöt landningen'' och hamnade utanför banan med en Tu-2. Kraschen, var en olycka - avhoppningen var allvar.... dom två på frågans bild. En tredje besättningsmedlem, en sergeant - lät sig bums övertalas att åka hem........Lasse Odrup skrev:Var det inte dessa två piloter som kraschade en Pe-2 i Österrike efter kriget och en av dem hoppade sedan av? Efter kraschen alltså.
Men namnen...
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Kan det ha varit i oktober 1948, när Peter Pirogov and Anatoly Barsov landade i Linz med sin Tu-2:a - Barsov återvände senare till paradiset...men en tredje besättningsmedlem känner jag inte till...
Hans K
Hans K
Och det, var det fullständiga svaret vi sökte.....sveahk skrev:Kan det ha varit i oktober 1948, när Peter Pirogov and Anatoly Barsov landade i Linz med sin Tu-2:a - Barsov återvände senare till paradiset...men en tredje besättningsmedlem känner jag inte till...
Hans K
http://home.earthlink.net/~highjack/escape.htm
''Övertalaren'', var ingen mindre än flyggeneralen Vladimir Kurasov, som inte hade några svårigheter övertyga akterskytten - en sergeant - att återvända till Sovjetparadiset, han hade ju faktiskt ''åkt baklänges'''in i Kapitalisthelvetet!
http://www.generals.dk/general/Kurasov/ ... Union.html
sveahk svarar för nästa övertalning, Varjag
- sveahk
Tack varjag - övertalad
...
Fyra bilder som visar två händelser och två personer som en gång i tiden fick en materiell gemensam nämnare - vad?...forts.
Fyra bilder som visar två händelser och två personer som en gång i tiden fick en materiell gemensam nämnare - vad?...forts.
- sveahk
Hans K
Oktoberrevolutionen, Pariskommunen, Marat och Frunze var alla sovjetiska slagskepp.
Tänk att jag kom före Varjag i en sjöfråga
- sveahk
Lasse Odrup skrev:Oktoberrevolutionen, Pariskommunen, Marat och Frunze var alla sovjetiska slagskepp.
Lasse har ordet!
Hans K
Tackar. Jag riktigt pöser av stolthet
Ny fråga. Vad har dessa båda herrar för gemensam nämnare?
Ny fråga. Vad har dessa båda herrar för gemensam nämnare?
- Bilagor
-
- I Moskva.jpg (25.53 KiB) Visad 3009 gånger
-
- Mot Moskva.jpg (57.81 KiB) Visad 3009 gånger