Quiz: Rysslands historia
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Rysslands historia
Så hette han och Varjag härskar.
Tack Stellan. En brilliant flygare i 1:a VK och senare konstruktör......
Men - efter ett par haverier med dödsoffer, upptäcktes det att han i verkligheten var en ''Folkets Fiende''
Sabotör, obstruktör - ja landsförrädare....
Lyckligtvis var ''organen'' honom på spåren - och klorna slog till om honom den 1:a april 1938. Men sabotören vägrade tydligen skriva under bekännelseakterna som förelades honom......så man applicerade ''fransk brottning'' -
Han överlevde inte brottningsmatcherna utan avled i fängelset någon/några (?) månader senare.....
Vem var han?, Varjag
Sabotör, obstruktör - ja landsförrädare....
Lyckligtvis var ''organen'' honom på spåren - och klorna slog till om honom den 1:a april 1938. Men sabotören vägrade tydligen skriva under bekännelseakterna som förelades honom......så man applicerade ''fransk brottning'' -
Han överlevde inte brottningsmatcherna utan avled i fängelset någon/några (?) månader senare.....
Vem var han?, Varjag
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Konstantin Alexejewitsch Kalinin...
Hans K
Hans K
han - och ingen annan! sveahk's tur trotsa ''organen'' - Varjagsveahk skrev:Konstantin Alexejewitsch Kalinin...
Hans K
- sveahk
Jag tackar!
För alla krig har det också funnits frivilliga från alla herrans länder som varit beredda att offra sina liv för den s.k. goda sakens skull, naturligtvis också för det goda äventyret och de hoppeligen goda finansiella utsikterna...Här ser vi just en grupp krigare som på grund av en eller flera av ovanstående anledningar beslutat våga lyckan och livet...
Var och när är vi, och varifrån kommer de frivilliga?
Hans K
För alla krig har det också funnits frivilliga från alla herrans länder som varit beredda att offra sina liv för den s.k. goda sakens skull, naturligtvis också för det goda äventyret och de hoppeligen goda finansiella utsikterna...Här ser vi just en grupp krigare som på grund av en eller flera av ovanstående anledningar beslutat våga lyckan och livet...
Var och när är vi, och varifrån kommer de frivilliga?
Hans K
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Jag känner mig rätt säker på att det handlar om grekiska frihetskriget från det Osmanska riket på 1820-talet där Ryssland deltog. De frivilliga bör vara förelöpare till det stora ryska ingripandet. Eftersom jag inte känner igen tavlan är jag dock inte helt säker och kan inte ge någon exakt plats och tid. Ledtråd eller avfärdande av mitt svar? 
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Jag tror på senare tidsperiod. 1870-tal och att albaner eller greker går i rysk tjänst t ex mot turkarna.
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Efter att ha funderat ett tag till tror jag att vi båda har fel, Stellan ligger dock bättre till än jag.
Tror nu att det är grekiska frivilliga på Krim under Krimkriget som ska ha deltagit i Sevastopols belägring 1854-55, på rysk sida.
Tror nu att det är grekiska frivilliga på Krim under Krimkriget som ska ha deltagit i Sevastopols belägring 1854-55, på rysk sida.
- sveahk
Just detliljen skrev:Efter att ha funderat ett tag till tror jag att vi båda har fel, Stellan ligger dock bättre till än jag.
Liljens kamp!
Hans K
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Då kör vi vidare!
Var befinner vi oss nedan, när och vad skedde här vid den sökta tiden?
Var befinner vi oss nedan, när och vad skedde här vid den sökta tiden?
- sveahk
Husch-husch...tyska Reichswehr skickar i all hemlighet sina piloter och piloter-to-be till Ryssland...mellan 1925-1933 finns här en tysk Fliegerschule och Erprobungsstätte - och vi befinner oss i Lipezk...
Hans K
Hans K
-
liljen
- Medlem
- Kontakt:
Helt rätt, Hans K!
Då flyger du vidare igen. Varsågod!
Då flyger du vidare igen. Varsågod!
- sveahk
Då kör vi vidare...
Helt enkelt - när och var...?
Hans K
Helt enkelt - när och var...?
Hans K
Alexander I tågar in i Paris 1814, i spetsen för ryska armén?, Varjag
- sveahk
Bättre kan man inte beskriva detvarjag skrev:Alexander I tågar in i Paris 1814, i spetsen för ryska armén?, Varjag
...och varjag tågar vidare.
Hans K