Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Re: Quiz: Latinamerikas & Nordamerikas historia
Charles Nesbitt Wilson, U.S. kongressman och stor 'krigare' och påhejare för Afghans 'mujahideen' i kampen mot sovjeterna i Afghanistan. Som bekant 'närde han en orm vid sin barm' - afghanerna fick talibanerna...och dom förefaller idag vara på framgångsrik marsch TILLBAKA till Kabul för att göra slut på sådana dumheter som flickskolor!
Varjag
Varjag
Korrekt Varjag. Wilson är också flottist, US Naval Academy graduate. Rekommenderar boken Charlie Wilson's war. Frågan till Dig.
Engelska Flottan kapitulerar!!!!!
Tack unmo...(vi tycks vara de enda som intresserar oss för denna tråden
)
Ett sjöslag; och det är sällan man läst om att Engelska Flottan kapitulerar
Men en hel brittisk eskader 'strök flagg' inför en fiende....i sötvatten.....
När och var inträffade denna exempellösa 'skandal' i Royal Navy's historia? Bonus för namnet på den flaggstrykande eskaderchefen.....Varjag
Ett sjöslag; och det är sällan man läst om att Engelska Flottan kapitulerar
Men en hel brittisk eskader 'strök flagg' inför en fiende....i sötvatten.....
När och var inträffade denna exempellösa 'skandal' i Royal Navy's historia? Bonus för namnet på den flaggstrykande eskaderchefen.....Varjag
Det skall erkännas att med hjälp av lite "googling" tror jag att jag har funnit svaret; 1813 i Lake Eire, eskaderchef Captain Robert Heriot Barclay, R.N.
Absolut unmo, Captain Barclay's befordringsgång (oavsett de objektiva förutsättningarna..) fick tvärstopp. Och landkommendering - vilket var = svältdöden i nödens England....din fråga, Varjagunmo300 skrev:Det skall erkännas att med hjälp av lite "googling" tror jag att jag har funnit svaret; 1813 i Lake Eire, eskaderchef Captain Robert Heriot Barclay, R.N.
Tack för frågan Varjag. Håller mig till färgstarka personligheter när det gäller frågor. Vad heter soldaten nedan som stred under tre olika flaggor under sitt liv vilket tog slut i Vietnam. Två namn efterfrågas, hemlandets och det amerikanska.
Lauri Törni/Larry Thorne
Korrekt. Frågan till bultn.
Vem är denna beryktade man?
Hans namn är "synonymt" med denne mans namn:
Med hjälp av lite forskning tror jag har kommit på svaret. Benedict Arnold.
Alldeles riktigt. Såväl "Benedict Arnold" som "Quisling" används i betydelsen "förrädare".
Din fråga.
Din fråga.
Vem sa följande: It is well that war is so terrible -- lest we should grow too fond of it.
Här är personen bakom uttlandet.
Robert E. Leeunmo300 skrev:Här är personen bakom uttlandet.