Störst imperium

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 23 augusti 2003, 01:02

Djinghis Khan skrev:Nej, till Baltikum nådde det aldrig.

/DK M
Frågan var snarare huruvida man trodde att så var fallet.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 augusti 2003, 01:03

OBS! Kartan är fel på några ställen: De Ryska staterna ska vara betecknade som vasallstater (alltså inte direktstyrda) och gränsen i mellanöstern ska gå vid Bagdad och Eufrat. Vidare ska den norra gränsen vid Ryssland vara mer vidsträckt, medan Georgien ska vara fritt

/DK M
Senast redigerad av 1 Djinghis Khan, redigerad totalt 23 gånger.

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 23 augusti 2003, 01:03

Djinghis: Tack, men jag hittade faktiskt en karta från mongolriket :)

/Erik, alias Ereyk

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 23 augusti 2003, 01:04

D. Löwenhamn skrev:
Djinghis Khan skrev:Nej, till Baltikum nådde det aldrig.

/DK M
Frågan var snarare huruvida man trodde att så var fallet.

mvh/ Daniel
Har jag aldrig hört, har du?

/DK M

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 23 augusti 2003, 01:08

Jag har för mig att jag sett det i en "Why we fight"-film från andra världskriget. Kanske inte det bästa underlaget att basera något på...

mvh/ Daniel

hasseman
Medlem

Inlägg av hasseman » 27 augusti 2003, 00:24

Först vill jag Komentera Ereyks karta över Brittiska imperiet, enligt din karta är västra USA fortfarande 1920 en del av det av imperiet? Blev inte USA självständigt redan 1776?
Även Java verkar vara rödfärgat alltså Brittiskt 1920?

En annan fundering angående stora imperier så funderar jag på Sovjet och länder med Sovjettrogna regimer?
Åren efter Maos seger i Kina så var väll Stalins/Sovjets inflytande där rätt stort. Sovjet, Östeuropa, Kina, Mongoliet, Nordkorea, Nordvietnam? Stalin hade ju även stort inflytande över väststaternas kommunistpartier.
Kan man inte kalla Stalins inflytelse område runt 1950 för världshistoriens störst imperium?

Ereyk
Utsparkad
Kontakt:

Inlägg av Ereyk » 27 augusti 2003, 01:39

hasseman skrev:Först vill jag Komentera Ereyks karta över Brittiska imperiet, enligt din karta är västra USA fortfarande 1920 en del av det av imperiet? Blev inte USA självständigt redan 1776?
Det blev fel vid färgläggningen skulle jag tro, det är inte jag som har gjort kartan utan hittade den på nätet. Konstigt nog lade jag inte märke till att östra USA var rödfärgat... :oops:
Man gör sina misstag ibland.

/Erik, alias Ereyk

Besuchov
Medlem

Inlägg av Besuchov » 27 augusti 2003, 16:54

hasseman skrev:Först vill jag Komentera Ereyks karta över Brittiska imperiet, enligt din karta är västra USA fortfarande 1920 en del av det av imperiet? Blev inte USA självständigt redan 1776?

En annan fundering angående stora imperier så funderar jag på Sovjet och länder med Sovjettrogna regimer?
Åren efter Maos seger i Kina så var väll Stalins/Sovjets inflytande där rätt stort. Sovjet, Östeuropa, Kina, Mongoliet, Nordkorea, Nordvietnam? Stalin hade ju även stort inflytande över väststaternas kommunistpartier.
Kan man inte kalla Stalins inflytelse område runt 1950 för världshistoriens störst imperium?
Det ligger nog nånting i det.

Det är lite intressant det där, vad man väljer att färga på kartan. Visst bestod var många av de områden vi idag anser tillhörde det romerska imperiet av lydstater och allierade? Hur självständig var Herodes egentligen och skulle hans rike målas rött(eller vilken färg man nu väljer) på en samtida karta?

Om man 100 år i framtiden skriver om USA:s uppgång som världens starkaste makt, vilka områden blir då blåa på kartan från 2003?

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 29 augusti 2003, 18:35

Spanien glöms alltid bort i dessa sammanhang. Spanien 1560 eller 1580 var ungefärligen jämförligt med Storbritannien 1900. År 1560 ingick även de österrikiska besittningarna i Europa och 1580 ingick hela det portugisiska kolonialväldet genom en union. Bara att välja område. 2/3 av Västeuropa och halva världen blir spanskt gul.

I synnerhet som spanska kronan hade en betydligt mer direkt kontroll över spanska Amerika och Karibien än var Storbritannen hade över sina aytonoma nybyggarstater (Kanada, Nya Zeeland, Australien & Kapkolonin). Förvisso var stora områden obeodd djungel, men är lika jämförbara som brittiska Imperiets öken i Australien och tundra i Kanada.

Samma kan ju sägas om Rysslands stora koloni: Sibirien.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 2 september 2003, 20:59

Flyttade diskussionen om USA:s kolonier till en egen tråd.

Skriv svar