Frågan var snarare huruvida man trodde att så var fallet.Djinghis Khan skrev:Nej, till Baltikum nådde det aldrig.
/DK M
mvh/ Daniel
Det blev fel vid färgläggningen skulle jag tro, det är inte jag som har gjort kartan utan hittade den på nätet. Konstigt nog lade jag inte märke till att östra USA var rödfärgat...hasseman skrev:Först vill jag Komentera Ereyks karta över Brittiska imperiet, enligt din karta är västra USA fortfarande 1920 en del av det av imperiet? Blev inte USA självständigt redan 1776?
Även Java verkar vara rödfärgat alltså Brittiskt 1920?
Det ligger nog nånting i det.hasseman skrev:Först vill jag Komentera Ereyks karta över Brittiska imperiet, enligt din karta är västra USA fortfarande 1920 en del av det av imperiet? Blev inte USA självständigt redan 1776?
Även Java verkar vara rödfärgat alltså Brittiskt 1920?
En annan fundering angående stora imperier så funderar jag på Sovjet och länder med Sovjettrogna regimer?
Åren efter Maos seger i Kina så var väll Stalins/Sovjets inflytande där rätt stort. Sovjet, Östeuropa, Kina, Mongoliet, Nordkorea, Nordvietnam? Stalin hade ju även stort inflytande över väststaternas kommunistpartier.
Kan man inte kalla Stalins inflytelse område runt 1950 för världshistoriens störst imperium?