Familj med längst makt?

Buffeln
Medlem

Inlägg av Buffeln » 11 juni 2003, 12:12

När jag skrev ett arbete om Koreakonflikten i våras läste jag på flera ställen att den dynasti som styrde riket Korea var den dynasti som styrt längst i historien... fram tills den japanska ockupationen 1905... fördjupade mig dock aldrig, så jag är osäker ;-)

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 11 juni 2003, 12:14

det är nog många som gör anspråk på titeln eftersom källorna ofta är ganska sagolika långt bak i tiden...

//Palle

Carolus XII
Medlem

Inlägg av Carolus XII » 11 juni 2003, 12:52

Man kan ju kolla i guiness rekord bok... det ska jag göra! :P

//Fredde

Användarvisningsbild
Prknus
Medlem

Inlägg av Prknus » 11 juni 2003, 15:35

Starkt jobbat av georgierna.

Etiopien är ett land som likt Georgien kristnades tidigt, redan på 400-talet. Man har sedan dess framgångsrikt lyckats hålla borta muslimska och kolonialeuropeiska invasionsförsök.
Haile Selassie, etiopiens sista kejsare, tillhörde en dynasti som etablerade sig på 1200-talet, men enligt legenden lär den ha härstammat hela vägen från Kung Solomon.

P.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 11 juni 2003, 16:29

Buffeln skrev:När jag skrev ett arbete om Koreakonflikten i våras läste jag på flera ställen att den dynasti som styrde riket Korea var den dynasti som styrt längst i historien... fram tills den japanska ockupationen 1905... fördjupade mig dock aldrig, så jag är osäker ;-)
Den s.k. Choson-dynastin (Yi) styrde från 1392-1910, vilket är mycket långt. Koreanerna hävdar av tradition att deras första, mytiska statsbildning var Ko Choson-riket, men det är väl lite som Japans kejsarätt och Blotsvens släktskap med Oden...

Användarvisningsbild
Gyllenewasen
Medlem

Inlägg av Gyllenewasen » 24 juni 2003, 11:33

Om japanska kejsarfamiljen.
Japp, det är samma ätt idag som besteg tronen på 600-talet.

Näst äldst idag är, om jag inte är ute och vimsar, det danska kungahuset Oldenburg som kom till makten 1448 och vars siste (ätten går enligt traditionen inte vidare på kvinnosidan) monark är sittande drottning Margarete II.

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 24 juni 2003, 12:03

Djinghis Khan skrev:
super_palle skrev:ok...tack.

men är det någon som vet hur länge japans kejsarfamilja har suttit vid makten?

//Palle
Enligt den japanska legenden som vi tidigare har varit inne på så blev Solgudinnan Amaterasus halvgudomlige son Jimmu den förste kejsaren ca 660 f.kr, sedan han stigit ner på Jorden. Enligt arkeologiska fynd från denna tid så finns det dock inga tecken på ngn som helst statsbildning, Japan beboddes då av folk från den primitiva s.k. Jomon-kulturen, som livnärde sig på jakt, fiske och kanske svedjebruk. Det är först på 600-talet e.kr som Japan verkligen blir ett kejsardöme, då en prins tar makten under en statskupp och formar Japan till en centraliserad stat efter kinesisk modell. Om dagens kejsarhus härstammar från honom vet jag inte. Japanerna håller dock på att Akihito är ättling från Amaterasu och Jimmu i 125:e generationen.

*imponerad* :D

Du är ju bara så kunnig - jag kan inte annat säga än att jag är enormt imponerad! *ler*
Keep up the good work!!!!!

:wink:

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 24 juni 2003, 17:00

Du är ju bara så kunnig - jag kan inte annat säga än att jag är enormt imponerad! *ler*

Var der där sarkastiskt?
Om japanska kejsarfamiljen.
Japp, det är samma ätt idag som besteg tronen på 600-talet
Frågan är om det går att bevisa

Användarvisningsbild
Perenna
Medlem

Inlägg av Perenna » 25 juni 2003, 00:16

Djinghis Khan skrev:

Var der där sarkastiskt?

8O Nej sannerligen inte!!!!!!!!!!!!!!

Du är inte van att få beröm du, eller hur?? *höjer på ögonbrynen*

Jag menar precis vad jag säger - jag är imponerad av att du är så påläst och kan så mycket om så mycket!!
Ta det för vad det är - beröm!

:)

Ps. Jag säger mycket sällan saker jag inte menar. Ds.

Panzerfaust
Utsparkad

familj med längst makt?

Inlägg av Panzerfaust » 22 juli 2003, 14:49

habsburg kanske?

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 22 juli 2003, 17:04

Gyllenewasen skrev:Om japanska kejsarfamiljen.
Japp, det är samma ätt idag som besteg tronen på 600-talet.

Näst äldst idag är, om jag inte är ute och vimsar, det danska kungahuset Oldenburg som kom till makten 1448 och vars siste (ätten går enligt traditionen inte vidare på kvinnosidan) monark är sittande drottning Margarete II.
Är du säker? Beror på hur man räknar. Både huset Oldenburg och japanska kejsarhuset har överlevt genom adopterade sidolinjer, i japans fall tror jag 2 gånger.

Den äldsta i rakt obruten led regerande familjen tror jag är kungahuset av Jordanien.
Panzerfaust skrev:habsburg kanske?
Habsburg är ju inte längre regenter. Av europeiska abikerade kungliga ätter, tror jag huset Wettin var äldst, alltså kungarna av Sachsen.

Huvudmannen tror jag idag är porrfilmsproducent i München.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 22 juli 2003, 20:34

Dan Koehl skrev: Den äldsta i rakt obruten led regerande familjen tror jag är kungahuset av Jordanien.
Fast de har bara regerat Jordanien sedan 1921. Dessförinnan styrde de väl inte över något självständigt rike, utan de var bara en familj som i kraft av släktskap med Muhammed gjorde anspråk på kaliftiteln från turkarna.

Användarvisningsbild
Dan Koehl
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Dan Koehl » 22 juli 2003, 21:37

Örjan skrev:
Dan Koehl skrev: Den äldsta i rakt obruten led regerande familjen tror jag är kungahuset av Jordanien.
Fast de har bara regerat Jordanien sedan 1921. Dessförinnan styrde de väl inte över något självständigt rike, utan de var bara en familj som i kraft av släktskap med Muhammed gjorde anspråk på kaliftiteln från turkarna.
Här har du kanske rätt. Men har du också hört om deras obrutna regentlängd, omväl det inte var över ett självständigt rike? vilken skulle vara världens äldsta? Strängen handlar ju inte om något rike utan familj med längst tid vid makten...

Skriv svar