Kaffe

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Re: Kaffe

Inlägg av predator » 24 augusti 2008, 19:00

Jag till hör ju dom som bara dricker kaffe när jag jobbar eller haft magskjukt barn. Men då blir det ca 8 inna kl 9 om man börjar kl 7. Fast på jobbet så har vi skenta plastkoppar och dom tar ju inte mycke

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 26 augusti 2008, 19:37

Var på Willys och handlade igår, provade att köpa Willys eget kaffe,, har aldrig druckit det förut, det är ju en billigare kaffevariant.. Men smaken är förhoppningsvis lika.. För jag blev paff i går när jag stog vid kaffehyllan,, de har ju höjt Kaffet med flera Kronor, kaffet jag annars dricker (Lindvalls), har ju blivit superdyr nu.. SÅ det var därför det blev Willys eget Kaffe. :oops:

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 26 augusti 2008, 20:58

Personligen ser jag den svenska kaffe- (eller konditori-)kulturen sakta men säkert disintegreras.
Alltmer skräp i form av det amerikanska Waynes Coffee eller italienska Cappuchino/Latte-tramset börjar förstöra vår gamla kaffekultur.
Här nere i Skåne funkar i stort sett bara Zoegas (längre upp i Sverige blir det märket värdelöst i och med den annorlunda vattenkvalitén), liksom de sorter som föredras längre upp i Sverige antagligen inte skulle fungera här nere. Möjligen så funkar Arvid Nordquists kaffe (före detta Classic) också rätt hyfsat men då måste det vara den mest mörkrostade varianten.
Kaffe ska serveras svart - annars är det defintivt inte kaffe längre (kaffegräde har åtminstone vissa gamla svenska anor, men mjölk i kaffe borde vara FÖRBJUDET), utan något provinsialistiskt flams.
Senast redigerad av 2 Glenn Lauritz Andersson, redigerad totalt 27 gång.
Med vänlig hälsning
Glenn Gustaf Lauritz Andersson, författare

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 26 augusti 2008, 22:52

Glenn Lauritz Andersson skrev:Hät nere i Skåne funkar i stort sett bara Zoegas (längre upp i Sverige blir det märket värdelöst i och med den annorlunda vattenkvalitén), liksom de sorter som föredras längre upp i Sverige antagligen inte skulle fungera här nere.
BINGO!

Det är så många som snackar bönor hittan och dittan utan att tala om vilket vatten dom använder.

Där jag bodde innan var vattnet så mjukt att det nästan rann rakt igenom dricksglasen. Hos mina släktingar i Skåne är vattnet däremot så hårt att man får knacka det ur kranen. Det Zoega Skånerost som är så himmelskt gott där nere smakar på andra ställen, redan som nybryggt, som 16 timmar gammalt väghakskaffe. :?

Hur vattnet ska vara beskaffat för att Löfbergs Lila ska gå att dricka har jag aldrig klurat ut...

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 augusti 2008, 08:29

Ja du, Figaro, det är du inte ensam om att försöka lista ut. :P
Andra mysterium att gräva i, är varför det är så svårt att få gott kaffe utomlands (nu menar jag alltså vanligt bryggkaffe, inte espresso eller liknande). Jag jobbar i Danmark och har också bott ett år i England, och i bägge länderna är det helt omöjligt att få en god kopp kaffe - avskyvärt.

Vad gäller Zoegas, så verkar många här nere använda den sorten bara av ren automatik - den blir lätt besk med mycket garvsyra och är faktiskt inte särskilt fyllig. Jag har hemska minnen från den gröna Skånerost i arbetsplatsernas fikarum.
Den bästa Zoegas är absolut den röda - Mollbergs blandning - åtminstone för den skåning som gillar ett fylligt mörkrostat kaffe. Jag har till dags dato inte smakat något bättre kaffe, och det är himmelskt.
Med vänlig hälsning

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 27 augusti 2008, 08:58

En annan fråga. E det någon som har vättigt kaffe på jobbet eller e det som jag. komme ur en maskin och smakar där efter men det e det ända som finns och då blir de det som får gå?

Användarvisningsbild
Glenn Lauritz Andersson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Glenn Lauritz Andersson » 27 augusti 2008, 09:57

Jag vet inte vilken typ av arbetsplats du är på, predator, men de flesta arbetsplatser jag varit på har haft kaffe i en riktig bryggare, inte ur n maskin. Märk dock, att det inte nödvändigtvis behöver vara något positivt, om det innebär att kaffet står på en tänd bryggare i ett par timmar - knappast någon höjdare smakmässigt. Dessutom brukar inte arbetsplatserna direkt investera i det mest smakrika kaffet, snarare vad de kan köpa in billigast som storpack.
Fast om det hade varit från en automat på min arbetsplats, så hade jag nog föredragit choklad framför att välja kaffe.
Med vänlig hälsning

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 27 augusti 2008, 10:00

tonsjö heter stället. Jo jag håller med med detta ställe kär ur makin och tror det e löbergs lila eller något i den stilen och smakar skit. så nu kör jag i alla fall The. Men ibland har nöden ingen lag och då blir det skitkaffe men en massa mjölk för att det ska gå ner

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 27 augusti 2008, 17:11

Jag tycker bäst om det gamla hederliga Kokkaffet, jag kokar mitt kaffe... Men det har jag efter mina Morföräldrar, tänk när de fick en kaffebryggare, den åkte in ett hört och där stog den och samlade damm... :wink:

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 29 augusti 2008, 17:34

Hur många kilon eller kanske ton Kaffe dricker vi Svenskar varje år.. Sedan en liten länk till Gävles eget Kaffeföretag,, www.gevalia.se :wink:

Användarvisningsbild
Dezert
Medlem

Inlägg av Dezert » 13 oktober 2008, 10:00

Får väl bidra med lite perspektiv när det diskuteras vattentyp i förhållande till kaffekvalité; närmare bestämt betraktelsen att nescafé även löser sig i nollgradigt vatten. "Koffeinhalten framför allt" - för gott är det inte.. :wink:
I gröna kläder tenderar nämligen förekomsten av varmt vatten att vara begränsad.
/Lumpare

*edit* Lite kaffehistorier från FM hade kanske kunnat ge ytterligare guldkant åt tråden?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 13 oktober 2008, 10:41

Åh... I skyttevärnet ute i skogen, kallt och vått och blä, men så kom doften av kaffe.

:D

Egendomligt vad en sån detalj kan göra för trivseln. Långt mer än koffeinet, förrexten.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Pulverkaffe

Inlägg av Hans » 13 oktober 2008, 11:07

Jag är inte speciellt förtjust i Nestlé men när det gäller pulverkaffe finns det inget som i smaken slår Nescafé Espresso Instant Coffee - vill man ha lite svagare tillsätter man bara extra vatten.
Jag vet inte om den finns i Sverige men så här ser förpackningen ut:
http://www.dcimports.com/nesesin25bag.html

Jodå, när kylan och vätan har tagit bort livsandarna så gör en kaffe i den gröna vikkåsan underverk.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem

Inlägg av Anders Nyman » 13 oktober 2008, 17:40

Pulverkaffe dricker jag bara på jobbet. Annars så är jag inte så förtjust i just pulverkaffe. :wink:

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 4 november 2008, 16:02

Dezert skrev:Får väl bidra med lite perspektiv när det diskuteras vattentyp i förhållande till kaffekvalité; närmare bestämt betraktelsen att nescafé även löser sig i nollgradigt vatten. "Koffeinhalten framför allt" - för gott är det inte.. :wink:
I gröna kläder tenderar nämligen förekomsten av varmt vatten att vara begränsad.
/Lumpare

*edit* Lite kaffehistorier från FM hade kanske kunnat ge ytterligare guldkant åt tråden?
Har själv blandat i munnen, ingen hit, men man höll sig vaken. ;)

Skriv svar