Psalmer
Amen!Blixten skrev:Frälsningsarmen har väl alltid tagit populära sånger och använt dem med egen text.
Vad beträffar den kända nordstatliga sången från inbördeskriget, till minne av en berömd slav-bekämpare som fick hänga för sin övertygelse, så finns här lite "debunking". Faktoider everywhere... Om det nu är sant.
http://en.wikipedia.org/wiki/John_Brown's_Body
Icke desto mindre är det ju melodin som är grejen, vare sig man lägger in John Brown, Halta Lotta, Karl den tolfte eller någon snapsvisa. På den punkten hänvisar Wikipedia-artikeln till melodin Brothers, will you meet me. Was ist das?The namesake for the song, it turns out, was Sergeant John Brown, a Scotsman, a member of the Second Battalion, Boston Light Infantry Volunteer Militia.
Melodin har ju använts till otaliga mer eller mindre rumsrena texter. Bland annat "Halta Lotta". En annan känd är "Glory, glory Man United". Plus massor av snapsvisor.
Mindre kända är dessa rader:
Gory, gory paratrooper......
The sergeant was the last to jump and first to hit the ground....
And he ain't gonna jump no more.
There was blood upon his breast, there was blood upon his chest, there was blood upon his xxx, there was blood upon the rest.
etc etc
Mindre kända är dessa rader:
Gory, gory paratrooper......
The sergeant was the last to jump and first to hit the ground....
And he ain't gonna jump no more.
There was blood upon his breast, there was blood upon his chest, there was blood upon his xxx, there was blood upon the rest.
etc etc
"Halta lottas krog" heter egentligen battlehymn of the republic och anses vara en av de förnämsta begravningspsalmerna i USA. Mer info
Många fina psalmer har förstörts av klåfingriga människor, det är bra att man sa ifrån med Fädernas kyrka(psalm 69 i g:a psalmboken),som är en av mina favoritpsalmer också. Men även den anrika Vår gud är oss en väldig borg. I Karlbergs slottskapell fanns den gamla psalmboken med dessa godingar med fram till alldeles nyligen.
Lite O/T men finns det någon svensk översättning av Lord Nelsons bön vid slaget vid trafalgar?
Många fina psalmer har förstörts av klåfingriga människor, det är bra att man sa ifrån med Fädernas kyrka(psalm 69 i g:a psalmboken),som är en av mina favoritpsalmer också. Men även den anrika Vår gud är oss en väldig borg. I Karlbergs slottskapell fanns den gamla psalmboken med dessa godingar med fram till alldeles nyligen.
Lite O/T men finns det någon svensk översättning av Lord Nelsons bön vid slaget vid trafalgar?
MAY THE GREAT GOD, whom I worship, grant to my country and for the benefit of Europe in general, a great and glorious victory: and may no misconduct, in anyone, tarnish it: and may humanity after victory be the predominant feature in the British Fleet.
For myself Individually, I commit my life to Him who made me and may His blessing light upon my endeavours for serving my Country faithfully. To Him I resign and the just cause which is entrusted to me to defend.
AMEN AMEN AMEN”
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu kommer jag inte på vad han heter, men han ligger iallafall begravd på kyrkogården som tillhör Östervåla kyrka i Uppland. Han bildade iallafall Augustakören som finns i USA och jag har för mig att han skrev någonting i psalmväg, men är inte säkert. Augustakören var iallafall och besökte hans grav för några år sedan vet jag.
Undrar om någon kan reda ut det där med mig.
Stefan
Undrar om någon kan reda ut det där med mig.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Re: Psalmer
Tack Blixten nu efter fyra år om jag inte har gjort det tidigare!!!
Nu har jag hittat filmen från helgmålsbönen 1986 när denna psalm sjöng. Känner igen tillvägagångssättet på filmerna!!!
Stefan
Nu har jag hittat filmen från helgmålsbönen 1986 när denna psalm sjöng. Känner igen tillvägagångssättet på filmerna!!!
Stefan