Djinghis Khan skrev:Örjan skrev:
En av hundra levande födslar slutade med barnsängsdöd. Du har själv konstaterat att kvinnor ofta födde tio barn, detta innebär i så fall att andelen kvinnor som dog i barnsäng skulle ha kunnat vara så högt som ett två-siffrigt procenttal.
Men det syns ändå inte i död- och begravningslängderna. Det kan ju kanske vara så att man i tidigare studier utgått från förhållandena i städerna, eller i något annat land där barnsängsdöden skulle ha varit vanligare.
thelioness skrev:Jag har ingen statistik men efter ca 20 års släktforskning åt alla möjliga håll har jag hittat två förmödrar som dött i barnsäng.
Håller helt med om att antalet som dog i barnsäng måste vara överdrivet. Kanske var det vanligt i städerna, men inte på landet, där de flesta av mina släktingar bodde. Av de många hundra kvinnor vi hittat i vår släktforskning, är det bara några få som dog i samband med förlossningar. Jag hittar nu egentligen bara ett fall:
Stina Jansdotter, född 28 januari 1761 i Pjantbo, Norrbärke, Dalarna, död 27 mars 1801 på samma ort av
barnsbörd. Stina Jansdotter var gift med kolaren Erik Andersson (1751-1826) och hade fött sonen Erik Ersson 24 mars 1801.
Ett annat mera tveksamt fall är:
Susanna Witte, död 7 juli 1645 i Svenarum, Småland. Hon var gift med Per Stålhammar (ca 1612-1701) som senare blev överste för Smålands kavalleriregemente. Susanna Witte hade 5 juni 1645 fött sonen Kasper, som senare blev överstelöjtnant. Jag läste i en bok att hon dog i sviterna av förlossningen, men om datumen stämmer skulle hon ha dött först en månad efter förlossningen.
Säkert finns det flera exempel och om jag räknar grovt kanske det finns ett dödsfall i barnsäng per 100 kvinnor. Om kvinnorna i snitt fick t ex sju barn, borde dödligheten per förlossning ligga någonstans mellan 0,1 och 0,2 procent. I alla fall på landsbygden verkar alltså dödligheten ha varit ganska låg.
Kan det vara så att dödligheten i barnsäng var relativt låg pga att man ändå bodde ganska rymligt på den svenska landsbygden, att kvinnor inte var så unga när de fick sitt första barn (ofta i 25-30 årsåldern), att man hade bra barnmorskor, osv? Dessutom bör väl det kalla klimatet minskat riskerna för infektioner?