Moderna namn
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jo, det begreppet har jag också stött på.Gutekrigaren skrev: Y-namnen har jag hört benämnas "förbrytarnamn" pga att många brottslingar kommer från svåra förhållanden där just dessa namn var vanliga.
Ibland så hör man ju också Y-namn användas i lite lustig form över saker som är skumma eller småkriminella; som barn fick jag höra att man skulle hålla sig undan en viss fritidsgård eftersom där hängde "Tuffe Tony och Rolige Ronny" eller så kunde man säga; "Har du köpt den där bilen hos Fräcke Freddy?" om någon köpt en bil av en riktigt skum bilhandlare.
Men det är väl nog ett ganska smalt språkbruk i Göteborgsområdet.
Loquisha, Kayesha, Shaniqua, Davon, DeShawn och så vidare. Latoya Jackson och Shaquille O'Neal är kända exempel. Namnen kan kanske sägas användas i något slags etnicitetskonstruerande syfte. Arabiska och afrikanska namn förekommer också men de är inte påhittade som dessa.Hexmaster skrev:Vad är det?D. Löwenhamn skrev:I USA så finns ju fenomenet "ebonic names".
mvh/ Daniel
-
pandersson2
- Medlem
Y-Namn är riktigt intressant. Min mor, som arbetat som socialsekreterare, har sagt att bland sina klienter var barn med Y-namn överrepresenterade. Hennes förklaring var att det oftast var barn till gamla raggare o dyl, som gav sina barn amerikansk-engelsk-klingande namn, då den kulturen var den rådande när de var unga.
Kan tänka mig att man om tjugo år kommer säga samma om de barn som idag heter Liam, Noel, Brian m m. Tillhör förmodligen samma socialgrupp som Y-barnens föräldrar.
//EMS
Kan tänka mig att man om tjugo år kommer säga samma om de barn som idag heter Liam, Noel, Brian m m. Tillhör förmodligen samma socialgrupp som Y-barnens föräldrar.
//EMS
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Här kommer jag med min version om moderna namn.
Jag har för mig att nya namn måste godkännas först innan det nyfödda barnet få anta sitt namn, när jag gick en kurs om ort- och personnamn för ett par år sedan så tog läraren upp tio namn som har blivit vanliga under 2000-talet. Vi fick ge våra egna funderingar först, sedan sa läraren hur det beslutades. Det var någon som ville döpa sitt barn till Kaninen, det är bra med nya namntyper;; alternativt att äldre namn åter blir populära.....Men inte vilka namn som helst får barn döpas till, som exempelvis Kaninen.......Vi sade på kursen också att stackars den unge som får namnet Kaninen att dennes moder ropar; "Kaninen, kom in o ät". Låter nästan brutalt kan jag själv påstå.
De som föddes på 1940-talet fick oftast namn som Torsten, Birger, Ulla och Kerstin; alla namnen utan den sistnämnda känner jag till att dessa namn inte har lyckas komma igen. Kerstin däremot vet jag att det var en del tjejer som föddes i början av 1980-talet blev döpta till det.
Jag kanske har glömt bort det, men Y-namnen trodde jag först att det var de namn som började på denna bokstav och inte de som slutar med denna bokstav. Möjligen om det kan räknas som en nygammalt kunskap, de engelska namnen blev populära under 1950- och 60-talet. Kom på att musiken och idrotten hade en viss inverkan på dopnamn då, Agneta Fältskog(en i ABBA) födde en dotter som fick namnet Linda och "visp" så skulle ett flertal flickor heta Linda. Jag kan inte komma på några fotbollsspelare i dagsläget som hette "Glenn" under 1960-talet i England(samma period som de berömda "Glennarna" i IFK Göteborg föddes). Billy är också ett namn som kom ifrån de brittiska öarna, Liverpool hade en spelare under 1950-talet som hette Billy Liddell. Anledningen att jag drog upp fotbollen var ju att engelsk fotboll började intressera Sverige under slutet av 1950-talet och då lät dessa namnen ganska så intressanta.
Åter till moderna namn; det var någon som ville döpa sin unge till Koranen också.
Det låter också lite märkligt.
Stefan
Jag har för mig att nya namn måste godkännas först innan det nyfödda barnet få anta sitt namn, när jag gick en kurs om ort- och personnamn för ett par år sedan så tog läraren upp tio namn som har blivit vanliga under 2000-talet. Vi fick ge våra egna funderingar först, sedan sa läraren hur det beslutades. Det var någon som ville döpa sitt barn till Kaninen, det är bra med nya namntyper;; alternativt att äldre namn åter blir populära.....Men inte vilka namn som helst får barn döpas till, som exempelvis Kaninen.......Vi sade på kursen också att stackars den unge som får namnet Kaninen att dennes moder ropar; "Kaninen, kom in o ät". Låter nästan brutalt kan jag själv påstå.
De som föddes på 1940-talet fick oftast namn som Torsten, Birger, Ulla och Kerstin; alla namnen utan den sistnämnda känner jag till att dessa namn inte har lyckas komma igen. Kerstin däremot vet jag att det var en del tjejer som föddes i början av 1980-talet blev döpta till det.
Jag kanske har glömt bort det, men Y-namnen trodde jag först att det var de namn som började på denna bokstav och inte de som slutar med denna bokstav. Möjligen om det kan räknas som en nygammalt kunskap, de engelska namnen blev populära under 1950- och 60-talet. Kom på att musiken och idrotten hade en viss inverkan på dopnamn då, Agneta Fältskog(en i ABBA) födde en dotter som fick namnet Linda och "visp" så skulle ett flertal flickor heta Linda. Jag kan inte komma på några fotbollsspelare i dagsläget som hette "Glenn" under 1960-talet i England(samma period som de berömda "Glennarna" i IFK Göteborg föddes). Billy är också ett namn som kom ifrån de brittiska öarna, Liverpool hade en spelare under 1950-talet som hette Billy Liddell. Anledningen att jag drog upp fotbollen var ju att engelsk fotboll började intressera Sverige under slutet av 1950-talet och då lät dessa namnen ganska så intressanta.
Åter till moderna namn; det var någon som ville döpa sin unge till Koranen också.
Det låter också lite märkligt.
Stefan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nu måste vi nog skilja på namngivning och dop. Dopet är inte en namngivnings-ceromini. Prästen säger inte "Jag döper dig till NN i faderns..." utan han säger "Jag döper dig, NN, i....) Det är en viktig skillnad. Sedan har ju förvisso kyrkan genom åren varit mynidgheten som har godkänt barns namn, men inte genom sopet utan genom kyrkobokföringen.
Är det således skattemyndigheten som har hand om barns namn idag? Skulle antalet smeknamn, en inrättning jag tycker är förfärlig, minska om man fick döpa sina barn till kaninen, tro?
Jag läste i "Stilblommor och grodor", tror jag boken hette, de mest befängda namnförslag på barn, Bland annat namnet Göta Kanal, på en flicka vars far hade ett hängivet intresse. Även skall runt 1900-talet en stackars tös ha döpts till "Sverige och norge förenade Josefina", det sista på prästens inrådan. Vad av detta som är skrönor låter jag vara osagt.
Är det således skattemyndigheten som har hand om barns namn idag? Skulle antalet smeknamn, en inrättning jag tycker är förfärlig, minska om man fick döpa sina barn till kaninen, tro?
Jag läste i "Stilblommor och grodor", tror jag boken hette, de mest befängda namnförslag på barn, Bland annat namnet Göta Kanal, på en flicka vars far hade ett hängivet intresse. Även skall runt 1900-talet en stackars tös ha döpts till "Sverige och norge förenade Josefina", det sista på prästens inrådan. Vad av detta som är skrönor låter jag vara osagt.
Re: Moderna namn
Man brukar säga att gamla namn kommer tillbaka, men jag vet inte om det stämmer generellt sett. Så här såg "namntoppen" ut 2009:Martin Lundvall skrev:Vad man ger för namn till barn brukar vara en modefluga, Bilbo, Gandalf och andra stolliga namn har väl blivit populära efter Sagan om Ringen filmerna. Namn går i vågor och namn som mina föräldrar tycker är gammelmodiga kommer nu tillbaka och är betraktas som moderna.
Pojkar
1 Lucas
2 Elias
3 Oscar
3 William
5 Hugo
6 Alexander
7 Oliver
8 Viktor
9 Erik
10 Axel
Flickor
1 Alice
2 Maja
3 Ella
4 Emma
5 Elsa
6 Alva
7 Julia
8 Linnea
9 Wilma
10 Ebba
Visst var en del av de här namnen relativt populära för omkring 100 år sedan, exempelvis Axel, Alice och Elsa, men det finns inte många klassiska svenska namn på listan. Erik är ett av få historiskt sett vanliga namn på listan. Maja, som en variant av Maria, har också varit vanligt. De flesta vanliga äldre svenska namnen verkar dock helt ha försvunnit.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
När jag besökte en badplats nyligen så hörde jag ifrån grannfilten att det var en liten gosse som hette niton eller nitton. Han kanske var runt 1-2 år gammal.
Stefan
Stefan
-
Camilla.dk
- Medlem
a81 skrev:Man brukar säga att gamla namn kommer tillbaka, men jag vet inte om det stämmer generellt sett. Så här såg "namntoppen" ut 2009:Martin Lundvall skrev:Vad man ger för namn till barn brukar vara en modefluga, Bilbo, Gandalf och andra stolliga namn har väl blivit populära efter Sagan om Ringen filmerna. Namn går i vågor och namn som mina föräldrar tycker är gammelmodiga kommer nu tillbaka och är betraktas som moderna.
Pojkar
1 Lucas
2 Elias
3 Oscar
3 William
5 Hugo
6 Alexander
7 Oliver
8 Viktor
9 Erik
10 Axel
Flickor
1 Alice
2 Maja
3 Ella
4 Emma
5 Elsa
6 Alva
7 Julia
8 Linnea
9 Wilma
10 Ebba
Visst var en del av de här namnen relativt populära för omkring 100 år sedan, exempelvis Axel, Alice och Elsa, men det finns inte många klassiska svenska namn på listan. Erik är ett av få historiskt sett vanliga namn på listan. Maja, som en variant av Maria, har också varit vanligt. De flesta vanliga äldre svenska namnen verkar dock helt ha försvunnit.
Sjovt at der er så stort sammenfald i de populæreste navne i Sverige og Danmark, i al fald blandt drengenavnene, begge lande har navne som Viktor, Oliver og William, der heller ikke har været specielt meget brugt tidligere i Danmark. Pigenavnene er mere traditionelle, kun Isabella er ikke et navn der har meget brugt i ældre tider.
De danske lister 2007, 2008, 2009:
2009 - pigenavne
1.Freja
2.Emma
3.Ida
4.Lærke
5.Caroline
6.Anna
7.Laura
8.Sofie
9.Isabella
10.Sarah
2009 - drengenavne
1.Lucas
2.Mikkel
3.Emil
4.William
5.Oliver
6.Magnus
7.Victor
8.Noah
9.Frederik
10.Mathias
2008 - pigenavne:
1.Emma
2.Freja
3.Caroline
4.Ida
5.Sofie
6.Mathilde
7.Anna
8.Laura
9.Sara
10.Lærke
2008 - drengenavne
1.Lucas
2.Mikkel
3.William
4.Oliver
5.Noah
6.Emil
7.Sebastian
8.Magnus
9.Frederik
10.Victor
2007 - pigenavne
1.Mathilde
2.Emma
3.Laura
4.Freja
5.Sofie
6.Anna
7.Caroline
8.Ida
9.Sarah
10.Maja
2007 - drengenavne
1.Mikkel
2.Lucas
3.Mathias
4.Noah
5.William
6.Oliver
7.Mads
8.Magnus
9.Christian
10.Emil
Her er en liste med de 50 populæreste navne i de tre år: http://www.baby-navne.dk/populaere-navne/
Senast redigerad av 1 Camilla.dk, redigerad totalt 23 gånger.
Jag sökte på SCB Namnstatistik och det finns ingen (svensk man) som heter Niton eller Nitton, däremot finns det 3 män/pojkar som heter Nikon och 7 män/pojkar som heter Nipon. Kanske något sådant och kanske relaterat till faderns (eller moderns) intresse.(?)Stefan Lundgren skrev:När jag besökte en badplats nyligen så hörde jag ifrån grannfilten att det var en liten gosse som hette niton eller nitton. Han kanske var runt 1-2 år gammal.