Men det var semlan/orna som var kronan på verket... Hade han inte ätit semlan så hade han inte dött. Eller?
Nåja, han gillade semlor iallafall. Och han åt en innan han dog.
Semlor=kulturhistoria!
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Enligt SAOB får man reda på själva definitionsbeteckningen av ordet semla. Jag tänker dra några exemplen eftersom det är lite för långt för publicera här.
Ett citat av Bolali undrar jag om det är riktigt.
Stefan
Det verkar vara olika stavelser genom åren och detta är inget undantag. Det är så med många moderna ord att dessa har haft en del olika stavelser.förr äv.
SIMLA
,
ORDKLASS: sbst.1,
GENUS: r. l. f.; best. -an; pl. -or (Syr. 38: 11 (öv. 1536) osv.) ( (†) -er Upp. 18: 13 (NT 1526), SUNDELIUS NorrköpMinne 78 (i handl. fr. 1560)).
FORMVARIANTER: ( sembla (ze-) 1526 – c. 1755. semla 1536 osv. simbla c. 1645–1753. simla 1664–1889. sämbla 1555–1577. sämla 1611–1682, 1889. zemmel 1559–60)
ETYMOLOGI: [ fsv. sembla, sämbla; liksom fd. simlæ, symlæ (d. simle) o. fvn. simili, n., similia, f., fint vetemjöl (nor. semmel, ä. nyisl. símylja, fint mjöl), av mlt. semel, semele, semmel, semmele, simmele m. fl. former; jfr mnl. semel(e),zemel, kli, fint vetemjöl (holl. zemelen, kli), fht. sëmala, simula, fint mjöl, mht. sëmel(e), simel(e), t. semmel; av lat. simila, fint vetemjöl (i senlat. äv.: fint vetebröd), liksom gr. σεμίδαλις, fint vetemjöl, sannol. av orientaliskt urspr. (jfr assyr. samdu, fint mjöl).
Ett citat av Bolali undrar jag om det är riktigt.
Var semlorna rödaktiga under 1500-talet? Det har diskuteras om sylt tidigare i denna tråd och om det kunde vara detta.För the rödha blemmor som sättia sig på ansichtet, skal man tagha getemiölk halfftannat pund, ther til krummen vthaff twå eller tree semblor (osv.).
Detta citat är från 1901 och fr o m detta år så är det den nya stavelsen med detta ord. Jag försökte bara med en liten historik över semlor. Själva ordet semla fanns under 1500-talet, men det har varit olika stavelser.Det skulle bli semlor med mandelmassa inuti till middagen.
Stefan
-
Gutekrigaren
- Medlem
Nej, självfallet inte. Ovanstående citat verkar vara en huskur där ett och ett halvt pund getmjölk samt inkråmet från 2-3 semlor skall appliceras på röda blemmor.Stefan Lundgren skrev:Ett citat av Bolali undrar jag om det är riktigt.
Var semlorna rödaktiga under 1500-talet? Det har diskuteras om sylt tidigare i denna tråd och om det kunde vara detta.För the rödha blemmor som sättia sig på ansichtet, skal man tagha getemiölk halfftannat pund, ther til krummen vthaff twå eller tree semblor (osv.).
Stavelse och stavning är inte samma sak Stefan. Här ovan skriver du om stavning, inte stavelse.Stefan Lundgren skrev:Detta citat är från 1901 och fr o m detta år så är det den nya stavelsen med detta ord. Jag försökte bara med en liten historik över semlor. Själva ordet semla fanns under 1500-talet, men det har varit olika stavelser.Det skulle bli semlor med mandelmassa inuti till middagen.
Stefan
Mvh Petter
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: