Mörka sidor i Sveriges historia

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 28 juli 2005, 23:57

von Holmens efterlysning är berättigad, och självklart har det förekommit mörka dåd i Sveriges historia. Stefan berörde Gustav II Adolfs härjningar i Skåne, vilka av Wilhelm Moberg kallades "ett svenskt Song My". Läs "Otrons artiklar" från 1973.

Ben följer den postmoderne relativistens väg, och vill ifrågasätta vår värdering av vad som är onda handlingar, om det är så i sig själv eller om det beror på vår värdering av det hela. Jag vill då fråga Ben, om denna värderelativism gäller samtliga begångna illdåd i historien, eller om vissa illdåd kan anses undantagna från det postmoderna snömoset?
Senast redigerad av 1 Widsith, redigerad totalt 29 gånger.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 29 juli 2005, 00:17

Widsith, du är medveten om att sidan du länkar till i mångt och mycket innehåller ren och skär historieförfalskning även om just Mobergs kapitel är hyfsat korrekt?

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 juli 2005, 04:43

Sundsvallstrejken under våren 1879 verkar vara den första allvarligaste händelse hos arbetarklassen. Det angav iallafall Anders Norberg i sin artikel i Historisk tidskrift 1978. Det var lågkonjunktur under denna tid i Sverige och det var i samband med reducering av lönen som gjorde att arbetarna på en del sågverk i Sundsvallsdistriktet strejkade med en omfattande emigration som följd. Hos socknar som Alnö och Skön som hade en helt obetydelselös utvandring innan fick därmed en omfattande sådana efter maj 1879.

Det är iallafall ett bidrag som jag har nu.

Stefan

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 29 juli 2005, 08:31

Kapten_Gars skrev:Widsith, du är medveten om att sidan du länkar till i mångt och mycket innehåller ren och skär historieförfalskning även om just Mobergs kapitel är hyfsat korrekt?
Attans, det har du rätt i. Då gör jag så här istället. Se ovan.

Skriv svar