Uppdateringar av min hemsida

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 15 mars 2005, 17:20

Ett otrevligt inlägg som inte tillförde något till tråden har tagits bort.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 15 mars 2005, 17:56

hangatyr skrev:återigen: det är upp till var och en att vara källkritisk.
anser jag.
Och jag tycker att det kan anses vara god stil att tala om när man publicerar falsk information som inte uppenbarligen är falsk information. Vad skulle t ex du anse om din morgontidning helt plötlsligt fyllde tidningen med osanningar utan att skriva det någonstans? Är det då fortfarande upp till dig att i varje artikel vara källkritisk?

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 16 mars 2005, 07:16

Johan Elisson skrev:
hangatyr skrev:återigen: det är upp till var och en att vara källkritisk.
anser jag.
Och jag tycker att det kan anses vara god stil att tala om när man publicerar falsk information som inte uppenbarligen är falsk information. Vad skulle t ex du anse om din morgontidning helt plötlsligt fyllde tidningen med osanningar utan att skriva det någonstans? Är det då fortfarande upp till dig att i varje artikel vara källkritisk?

/Johan
jag anser inte att en hemsida som behandlar fiktiva krigsfartyg kan jämföras med exempelvis DN på det sättet. ska man i förordet av historiska romaner tala om att det inte är en faktabok läsaren håller i handen? med ditt resonemang borde man det.
jag anser vidare att det ganska så uppenbart är falsk information på hemsidan.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 16 mars 2005, 12:12

hangatyr skrev:jag anser inte att en hemsida som behandlar fiktiva krigsfartyg kan jämföras med exempelvis DN på det sättet. ska man i förordet av historiska romaner tala om att det inte är en faktabok läsaren håller i handen? med ditt resonemang borde man det.
DN-exemplet var bara draget till sin spets. Tänk dig en nystartad tidning, t ex Stockholms eller Göteborgs Fria, som lägger upp osanna nyheter på sin hemsida. I en historisk roman är det för övrigt uppenbart att det är en bok som inte innehåller bara sanningar, eftersom det är just en roman.
Du ja. Jag ser det också. Men sidan är på engelska och därmed är sidans information tillgänglig för så gott som hela världen. Jag tvivlar på att en Sydafrikan eller en Hong Kong-bo tycker att det är uppenbart att sidan innehåller falsk information.

/Johan

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 16 mars 2005, 12:52

Johan Elisson skrev:
hangatyr skrev:jag anser inte att en hemsida som behandlar fiktiva krigsfartyg kan jämföras med exempelvis DN på det sättet. ska man i förordet av historiska romaner tala om att det inte är en faktabok läsaren håller i handen? med ditt resonemang borde man det.
DN-exemplet var bara draget till sin spets. Tänk dig en nystartad tidning, t ex Stockholms eller Göteborgs Fria, som lägger upp osanna nyheter på sin hemsida. I en historisk roman är det för övrigt uppenbart att det är en bok som inte innehåller bara sanningar, eftersom det är just en roman.
Du ja. Jag ser det också. Men sidan är på engelska och därmed är sidans information tillgänglig för så gott som hela världen. Jag tvivlar på att en Sydafrikan eller en Hong Kong-bo tycker att det är uppenbart att sidan innehåller falsk information.

/Johan
tja, då får du tycka det.

:)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 16 mars 2005, 15:14

Va i helv...!!?? 8O :o :x

Var har du Svenska Imperiets Ubåtsflotta??? Fan hörru, du får ta och skärpa till dig alltså! Svenska ubåtar är ju världsledande i t.o.m. i verkligheten, så jag tycker du borde ta och skriva ner något liknande som om ytfartygen om ubåtarna.

Det här duger inte! ;)

/Tomas

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 16 mars 2005, 21:18

Psilander skrev:2. Det är alltid kul att skoja lite med folks okunskap dvs jag skulle vilja se den lärare som går i fällan
Att skoja lite med folks okunskap?!?! Du sprider missinformation! Varken mer eller mindre! Om du skulle tala om för "okunnigt folk" att det är fantasier och påhitt så skulle det vara en helt annan sak, men nu så bidrar du bara till den enorma hög av dynga som serveras till folk på nätet.

Hur skall en utlänning som knappt hört talas om Sverige kunna veta om "informationen" är sann eller inte? Är det lika roligt om någon annan skulle skoja med din okunskap? Om du skulle råka kolla in någon sida om något annat lands flotta, och det senare skulle visa sig att det är bluff och båg alltihop? Jättekul, eller hur?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 16 mars 2005, 21:35

Jag har en uppsättning kinesiska ordspråk som jag kan tatuera på er för billiga priser. Fina gamla ordspråk, betyder diverse kloka saker, exakt vad kan jag inte säga på rak arm men det ger sig, som jag brukar säga.

*Host*

Klart, ibland kommer nån och klagar över att jag tatuerat in "aprumpa" på dem, eller vad det nu är, men då säger jag bara, "Jamendefattaladu! Ser jag ut som en kines, eller?" och så är det klart. Busenkelt. Källkritik, det är det enda som duger. Nån som vill bli tatuerad?

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 17 mars 2005, 07:49

suck.
slappna av lite nu, allihopa. menar ni på fulalste allvar att ni blir upprörda av att han inte talar om att hans fantasifartyg inte är riktiga?
ja kära nån, någon kanske tror att sverige har kolonier på Madagaskar. So what?

Andreas Lärka
Tidigare medlem
Kontakt:

Inlägg av Andreas Lärka » 17 mars 2005, 11:30

hangatyr skrev:ja kära nån, någon kanske tror att sverige har kolonier på Madagaskar. So what?
Vad skall jag nu säga? Jag har absolut inte något emot att någon leker och bygger upp en fantasivärld. "Good for him" som jänkarna säger. Så länge som han gör det klart för läsarna att det handlar om fantasi!

Jag som webmaster får många frågor av de mest underliga slag om Finland och de finska pansartrupperna osv. Gång efter gång får jag rätta till missuppfattningar och gång efter gång får jag svara på samma frågor.
Det räcker med att vem som helst, på vilken sida som helst, pratar strunt för att jag skall få förklara att "a) Joo, han har faktiskt fel" och "b) Nää, det gick inte till så..."

Jag är inte intresserad varken av den riktiga eller påhittade svenska flottans historia, men kanske det finns någon som är? Kanske det är någon som nu måste jobba skjortan av sig för att förklara att det folket läser på sida ifråga är bluff? Detta enbart för att lek-sidans webmaster inte har talat om det...

So what, indeed...

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 18 mars 2005, 13:22

1. Den etiska debatten är intressant, jag tycker det finns nog med hintar om att det är fejk och att skämta lite med nån är väl ok. Jag vet att några av är lite sura eftersom ni gått på bluffen.

2. Den är skriven på engelska eftersom jag tycker det hör till artighet på internet när man skapar sidor att skapar de så så många som möjligt kan ta del av dem.

3. Ubåtarna, programmet är huvudsakligen gjort för slagskepp och kryssare från 1900-1950, att simulera ubåtar något knepigare efterosm man måste göra dem i nioll läge dvs med fribordet precis vid vatten ytan och dykdjup mm måste beräknas vid sidan av. Jag har några på lut hemma som jag inte hunnit illustrera.

4. Rollspel har jag provat rätt mycket men jag tycker både den artisiska och intellektuella utmaningen i det här är roligare, speciellt att göra olika takltiska modeller för deras uppträdande och sedan diskutera dem.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 18 mars 2005, 14:20

Det är ju inget större problem för en insatt att det är fejk. Åtminstone inte en svensk, men frågan är hur det är för personer utomlands.

Dock så har de flesta ”what if” sidor jag har kryssat runt på haft en ”disclaimer”, mest för att det väl är god sed på nätet. Jag är alltid lite försiktig med det jag hittar på hemsidor, så jag brukar alltid kolla igen.

Kan väl inte säga att jag tycker det är ”historieförfalskning”, men jag upplever nog en sida som mer seriös om man är noga med att det man presenterar är ”what if”..

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 18 mars 2005, 17:41

Jag v'äntar med spänning på ubåtarna. :)

Skriv svar