Allmänbildning
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Gutekrigaren
- Medlem
Klockan klämtar för dig av Hemingway, lämpligen efter Och solen har sin gång dock.
War Junkie av Jon Steele. Inte så känd men otroligt bra och lärorik för de senaste 15 årens historia.
Vredens druvor av John Steinbeck.
Mina drömmars stad (och de efterföljande fyra böckerna i serien) av Per-Anders Fogelström.
Utvandrar-eposet nämnde någon, helt klart. Jag läste alla fyra på en och en halv vecka (också lov) med Millencolins då sprillans Life on a Plate i högtalarna.
Sången om den röda rubinen av Agnar Mykle. Århundradets rabalder i Norge (innehåller en del sex och det gillar inte torskpuritanerna där) och rätt bra i övrigt.
Jack av Ulf Lundell. Saknaden är visserligen bättre, liksom Friheten, men boken är en klassiker.
I Martin Beck-deckarna av Sjöwall/Wahlöö lär man sig massor om Sverige 1965-1975, oerhört bra skrivet och förutom det spännande.
Jägarna på Karinhall av Carl-Henning Wijkmark är också en svensk klassiker.
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov får förstås inte glömmas heller, en mystisk och fantastisk bok.
Skogsliv vid Walden av Henry David Thoreau, glöm inte den.
Sist och slutligen får man nog kalla Vita tänder av Zadie Smith för en klassiker, i alla fall blivande.
Mvh Petter
War Junkie av Jon Steele. Inte så känd men otroligt bra och lärorik för de senaste 15 årens historia.
Vredens druvor av John Steinbeck.
Mina drömmars stad (och de efterföljande fyra böckerna i serien) av Per-Anders Fogelström.
Utvandrar-eposet nämnde någon, helt klart. Jag läste alla fyra på en och en halv vecka (också lov) med Millencolins då sprillans Life on a Plate i högtalarna.
Sången om den röda rubinen av Agnar Mykle. Århundradets rabalder i Norge (innehåller en del sex och det gillar inte torskpuritanerna där) och rätt bra i övrigt.
Jack av Ulf Lundell. Saknaden är visserligen bättre, liksom Friheten, men boken är en klassiker.
I Martin Beck-deckarna av Sjöwall/Wahlöö lär man sig massor om Sverige 1965-1975, oerhört bra skrivet och förutom det spännande.
Jägarna på Karinhall av Carl-Henning Wijkmark är också en svensk klassiker.
Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov får förstås inte glömmas heller, en mystisk och fantastisk bok.
Skogsliv vid Walden av Henry David Thoreau, glöm inte den.
Sist och slutligen får man nog kalla Vita tänder av Zadie Smith för en klassiker, i alla fall blivande.
Mvh Petter
- Halifírien
- Medlem
Rolig tråd. Känner viss ångest över alla som jag inte läst än (eller nästan värre, läst några kapitel och sedan tröttnat). En tanke som slog mig är att allmännbildning är något som förändras över tiden. Pratar vi nutida allmännbildning så har ju den ett något annorlunda innehåll än den klassika västerländska allmännbildningen a la engelsk Public School eller svensk läroverkstradition.
Vill alltså slå ett slag för de antika berättelserna och myterna - de är en del av vårt kulturarv och om man exempelvis sin Livius, sin Herodotes och sin Cicero så får man i allmännhet ut mycket mer av äldre texter, speciellt anglosaxiska sådana.
Några senare klassiker är ju förstås Shakespeares olika dramer, Carl Michael Bellman och Oscar Wilde (Doiran Grays porträtt).
Ska vi ta några personliga favoriter som man kan pressa in i kategorín allmännbildning så måste jag nämna Jerome K Jeromes "Tre män i en båt", Joseph Condrad "Mörkrets hjärta" och H.P. Lovecrafts Cthulhu-cykel.
Vill alltså slå ett slag för de antika berättelserna och myterna - de är en del av vårt kulturarv och om man exempelvis sin Livius, sin Herodotes och sin Cicero så får man i allmännhet ut mycket mer av äldre texter, speciellt anglosaxiska sådana.
Några senare klassiker är ju förstås Shakespeares olika dramer, Carl Michael Bellman och Oscar Wilde (Doiran Grays porträtt).
Ska vi ta några personliga favoriter som man kan pressa in i kategorín allmännbildning så måste jag nämna Jerome K Jeromes "Tre män i en båt", Joseph Condrad "Mörkrets hjärta" och H.P. Lovecrafts Cthulhu-cykel.
- Usquebaugh
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
Över huvud taget bör dessa böcker ses närmare på:
http://observer.guardian.co.uk/review/s ... 37,00.html
/A
http://observer.guardian.co.uk/review/s ... 37,00.html
/A
- CJBackfire
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
-
Der Teufel
- Utsparkad
Några böcker för den som vill förstå vårat 1900-tal:
Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler, avslöjande om kommunismen 50 år innan murens fall, eller läs ännu hellre hans självbiografier Pil i det blå och Den osynliga skriften,
De nakna och de döda av Norman Mailer, jänkarna mot japsarna,
Vår man i Havanna av Graham Greene, kallakrigsfars på Cuba,
Och slutligen lite svenska moderna klassiker för den som tycker Strindberg är för tung på semestern:
Gentlemen av Klas Östergren,
Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi.
Natt klockan tolv på dagen av Arthur Koestler, avslöjande om kommunismen 50 år innan murens fall, eller läs ännu hellre hans självbiografier Pil i det blå och Den osynliga skriften,
De nakna och de döda av Norman Mailer, jänkarna mot japsarna,
Vår man i Havanna av Graham Greene, kallakrigsfars på Cuba,
Och slutligen lite svenska moderna klassiker för den som tycker Strindberg är för tung på semestern:
Gentlemen av Klas Östergren,
Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi.
Några böcker från min bokhylla som är lite allmänbildande på olika sätt.
Skönlitteratur:
Klassiker:
Skönlitteratur:
- Fjodor Dostojevskij, Brott och Straff
Robert Pirsig, Zen och konsten att sköta en motorcykel
Dan Brown, Da Vinci-koden
Bruce Chatwin, Drömspår
Franz Kafka, Förvandlingen
Julian Barnes, En världshistoria i 10 1/2 japitel
V S Naipaul, Bortom tron
Albert Camus, Främlingen
P C Jersild, Den femtionde frälsaren