Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Re: Quiz: Afrikas och Mellanösterns historia
Helvete. Jag som tänkte svara Algeriet men sen bläddrade jag ner och såg ditt inlägg Sveahk! 
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
...han hade en mångsidig religiös bakgrund - hans far var jude som konverterat till kristendomen. Han föddes kristen - konverterade till islam
- men konverterade sedan tillbaka till kristendomen - och fick minsann påvens välsignelse att han välkomnades tillbaka i det katolska samfundet och att hans irrfärd med Profeten - förlåtits
Han var österrikare.....
Han var österrikare.....
Jag tar den!

Denne man gav en stormakt och andra angripare på nöten och grundade ett land, vem?

Denne man gav en stormakt och andra angripare på nöten och grundade ett land, vem?
Gentlemen may talk of the age of chivalry, but remember the ploughmen, poachers and pickpockets whom they lead. It is with these sad instruments that your great warriors and kings have been doing their murderous work in the world.
Ledtrådar:
Stormakten mannen och hans armé besegrade i strid visade sig vara mäktigare än dem, därför så kom han överens om att stormakten ändå fick upprätta ett protektorat över landet!
Hans land var (är) rätt litet.
Stormakten mannen och hans armé besegrade i strid visade sig vara mäktigare än dem, därför så kom han överens om att stormakten ändå fick upprätta ett protektorat över landet!
Hans land var (är) rätt litet.
Ursäkta - Men är det inte Morgan Freeman på bilden?
Skämt åsido, jag går bet på frågan. Stormakt som får däng leder osökt tankarna till Italien och kanske Eritrea ("litet land", men vem gubben är har jag ingen aning om), men det stämmer nog inte riktigt så jag behöver nog fler ledtrådar. 
Tänk längre söderut.Amund skrev:Ursäkta - Men är det inte Morgan Freeman på bilden?Skämt åsido, jag går bet på frågan. Stormakt som får däng leder osökt tankarna till Italien och kanske Eritrea ("litet land", men vem gubben är har jag ingen aning om), men det stämmer nog inte riktigt så jag behöver nog fler ledtrådar.
Stormakten är Storbritannien.
Kung Moshweshewe I - grundade Lesotho, Varjag
Din stavning är mer uttalsmässig än rättstavad Sesotho men du får rätt. Det rör sig om Kung Moshoeshoe I (1786-1870), kung över de flesta Basotho i södra Afrika. Hans folk (Sothofolket i nuvarande Free State / Lesotho) blev först angripna av Shaka av Zuluerna, och senare av trekboer som invaderade söderifrån. Detta stärkte sammanhållningen bland Sothofolket och Moshoeshoe kunde förena de flesta av stammarna för att segra över boerna. Han slog även brittiska styrkor i slaget vid Kolonyama 1851, och även en till brittisk styrka 1851 vilket var mycket pinsamt för kolonialmakten. Moshoeshoes basothokrigare använde hästar, och han introducerade kanoner och skjutvapen till landet.varjag skrev:Kung Moshweshwe I - grundade Lesotho, Varjag
Ett till krig med Oranjefristatsboerna (där han förvisso segrade igen), gjorde dock att han tvivlade på hans militärmakt och vädjade till drottning Victoria att skapa ett brittiskt protektorat över hans konungadöme. Resultatet blev grundandet av protektoratet Basutoland. Britterna gav dock inte Basutoland någon extra bra behandling trots att det hade anslutit sig rätt frivilligt. Efter Moshoeshoes död så avskaffade man monarkins makt och gav bort halva landet till Oranjefristaten, bytade huvudstad och började styra området som en koloni i mängden vilket ledde till uppror och inbördeskrig. Sen självständigheten 1966 heter landet Lesotho, en fattig men lugn och säker demokratisk stat i Drakensbergen i södra Afrika som fortfarande har konstitutionell monarki.
Varjag tar frågan.
Senast redigerad av 1 Giancarlo, redigerad totalt 20 gånger.
Tack Giancarlo - med ursäkt för min knackiga stavning av afrikanska namn
Min enda kontakt med Lesotho var att jag en gång skickade dit en - spinnrock. Som kom fram i bitar. Trots otroligt påkostat emballage.....
Nästa, en herre som många lärde sig frukta.....vem var han? Varjag
Nästa, en herre som många lärde sig frukta.....vem var han? Varjag
- Bilagor
-
- hade långa armar.jpg (74.87 KiB) Visad 2326 gånger
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Zvi Zamir - Mossads chef 1968-1974, alltså var det han som satte igång sökandet efter palestinensiska terrorister efter Geiselnahme-affären i München 1972
Javisst - Zvi.....Gideons Svärd hugger var, när och hur det vill.....Bara en, obetald räkning från München - jag hoppas Jamal Al-Gashey, trots sin fru och fyra barn - fortfarande sover dåligt! Och att svärdet också rör vid honom - innan han kan dö med ett leende på läpparna.....
sveahk pekar ut nästa ''target'', Varjag
sveahk pekar ut nästa ''target'', Varjag
- sveahk
Tack varjag - ett otal sömnlösa människor med eller utan dåligt samvete befolkar med säkerhet vår jord
Men sömnlösheten är tydligen en alltför ringa grund att upphöra med vansinnes otyg...
Här kommer en som kanske till slut sov ganska gott - på väg att underteckna viktiga papper, Vem var det? Hans K
Här kommer en som kanske till slut sov ganska gott - på väg att underteckna viktiga papper, Vem var det? Hans K
- sveahk
Han ledde ett stolt folk - som även sedermera i otaliga fejder hävdade och hävdar sin självständighet...
Hans K
Hans K
....ejiafrika = Mellanöstern....Har det med franskt järnvägsbyggande och kurder i dom trakterna att skaffa???