Konsttråden

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13574
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Konsttråden

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2026 11:52

Utifrån min bokhylla när det gäller konsten så har jag ”Konsten i fokus”, Stokstads stora konstbok, ”Svensk konst och visuell kultur i Sverige” i två band och kopior från ”Signums svenska kulturhistoria” (långt ifrån hela detta verk på flera volymer). Om man utgår ifrån kyrkokonsten så har jag en del kyrkobeskrivningar också.

När det gäller järnvägar med inklusive industribanor så har jag många fler böcker om järnvägar än vad jag har om konsten faktiskt. Även engelska fotbollsböcker är fler än jag har om konst.

När det gäller konstalster så har jag en tavla med Söderarms fyr som jag gjorde själv i sexan;

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... r.html?m=1

Sedan har jag också en tavla med fjällandskap som jag också gjorde under skoltiden. Sedan två löpsedlar om Sirius, dels när de vann division 1 (Norra) 2013 och dels när de gick upp i Allsvenskan 2016.

Hoppas att jag är fortfarande behörig för att delta i Konsttråden.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33742
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 29 maj 2026 12:52

Patrik Öbrink skrev:
29 maj 2026 09:51
...
(Livets träd, Chagall, reproduktion)
...
Va, har du inte Chagall i original?

Minnen är alltid trevliga att ha på väggarna, har ganska många.

Och som sagt, den gamla tanten över sängen, jag tyckte det när jag började begripa vad tavlan förställde. Det tycker jag inte idag.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33742
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 29 maj 2026 12:56

Stefan Lundgren skrev:
29 maj 2026 11:52
...

Hoppas att jag är fortfarande behörig för att delta i Konsttråden.

Stefan
Finns inga formella behörighetskrav.

Men det är alltid trevligt om man visar och skriver tydligt.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13574
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Konsttråden

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2026 13:04

Sedan har jag fått en rysk? tavla föreställande en vargflock som jagar en hästsläde, men den är inte upphängd ännu (tavlan fanns hos min farmor tidigare).

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33742
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 29 maj 2026 17:52

Som sagt, du får gärna visa.

Alfred Kowalski? Eller?

F.ö. polsk.

Bild

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 13574
Blev medlem: 11 aug 2003 17:15
Ort: Uppland

Re: Konsttråden

Inlägg av Stefan Lundgren » 29 maj 2026 18:29

Man kan säga sådär!

Betraktar man tavlan framifrån så kommer vargflocken från vänster och håller på att omringa hästsläden som verkar vara på toppen av en höjd. Själva landskapet är vintrig och kusken verkar vara beredd på att piska den varg som kommer i närheten av släden.

Tavlan påminner mig om det klassiska loppet i Alaska och det händer att vargar blanda sig i;

https://en.wikipedia.org/wiki/Iditarod_ ... d_Dog_Race

Det händer att ekipagen blir jagade av vargflockar och jag kan inte låta bli att tänka på dessa två episoder.

Det hände att någon ringde på hos farmor som ville titta lite närmare på tavlan, inte så ofta, men det hände. Den där tavlan gjorde tidigt intryck på mig.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33742
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 30 maj 2026 12:34


Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2553
Blev medlem: 20 okt 2013 22:55
Ort: Gävle

Re: Konsttråden

Inlägg av Patrik Öbrink » 13 jun 2026 06:18

David Hockney, mest kända för sina målningar av badbassänger i Los Angeles, har gått bort. När hans målning Portrait of an Artist (Pool with Two Figures) såldes för 90,3 miljoner dollar år 2018 var det då det dyraste konstverket någonsin av en levande konstnär, men om jag minns rätt slogs rekordet redan efter ett halvår (en skulptur av Jeff Koons om jag inte missminner mig). Jag såg verk av Hockney på Göteborgs konstmuseum för ett antal år sedan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33742
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 13 jun 2026 10:11

Roligt för honom att han hann slå igenom i sin livstid, det är det väl ganska få förunnat.

Bra att hustrun beordrade mig häromsistens: viewtopic.php?f=37&t=50017&hilit=hektiska

https://www.fondationlouisvuitton.fr/en ... hockney-25

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 33742
Blev medlem: 11 jul 2002 11:52
Ort: Utrikes

Re: Konsttråden

Inlägg av Hans » 15 jun 2026 15:51

Min kusin är på besök med sin dotter. Och jag fick i retur en tavla gjord av min salig farfar och förärad till min lika saliga mormor. Förutom att vara framstående byggnadsarkeolog vill jag påstå att han inte var oduglig på att måla. Gillar hur han fångade ljuset.

MVH

Hans
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.