Efter Pingstdagens mässa i Pantheon i Rom "regnar" det ner rosenblad från öppningen i kupolen. Det är tänkt att symbolisera den Helige Andes ankomst på den första Pingstdagen år 33 och genomförs av brandmän från Rom. Den Helige Ande kom ner i form av ett regn av eldslågor (en symbol för visdom), röd som bloddropparna från Kristi kors som gav människorna försoning för alla synder, och nådde apostlarna och förvandlade dem från bara män till skickliga talare av alla språk.
Traditionen har gamla anor och första gången detta skedde var den 13 maj år 609, då påven Bonifatius IV helgade det gamla templet till jungfru Maria och alla martyr och den därmed blev en kyrka. I samband med att templet blev kyrka sägs det att tjugoåtta vagnslaster med reliker från Roms katakomber fraktades till Pantheon och placerades i högaltaret.
Ritualen med rosenregnet föll sedermera ur i bruk och återgivandes inte förrän 1995.
Från renässansen blev Pantheon också en gravkyrka och där vilar bl.a. Rafael, Annibale Carracci, Arcangelo Corelli och Baldassare Peruzzi liksom ett par italienska kungar av huset Savojen - Viktor Emanuel II och Umberto I. Istituto nazionale per la guardia d'onore alle reali tombe del Pantheon, ett italienskt paramilitärt kompani med över 4000 medlemmar, organiserar honnörsvakt framför de kungliga gravarna.
Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
-
Patrik Öbrink
- Medlem
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Påven Leo, som redan har Petri nycklar, har nu fått Chicagos nycklar.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Men kanske var det roligare att få en helt ny Ferrari ...
.
.
Behöver han redovisa i självdeklarationen?
Är det inte lite bortkastat att ge en typisk brudmagnet till en påve, de kunde gett den till en vanlig hedning, som t.ex. Hans.
För att vara lite allvarlig, hur gör de med alla saker han får? En normal statschef får en hyfsad bunt någorlunda trevliga presenter under sin mandatperiod. Och påven minst lika många.
MVH
Hans
Är det inte lite bortkastat att ge en typisk brudmagnet till en påve, de kunde gett den till en vanlig hedning, som t.ex. Hans.
För att vara lite allvarlig, hur gör de med alla saker han får? En normal statschef får en hyfsad bunt någorlunda trevliga presenter under sin mandatperiod. Och påven minst lika många.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det ger nog bättre PR för Ferrari att ge en bil till påven än till en hedning som kommer att besudla den.Hans skrev: ↑29 maj 2026, 18:45Behöver han redovisa i självdeklarationen?
MVH
Hans
Formellt är det heller inte påven personligen som får gåvorna utan Heliga Stolen, som har olika enheter som hanterar dem.
Många av gåvorna hamnar hos Floreria Apostolica, ett stort lager/hanteringssystem för möbler, dekorationer och just gåvor); där kan de återanvändas till evenemang, audienser eller i andra officiella sammanhang. En del gåvor visas upp och andra säljs i en särskild butik.
https://www.omnesmag.com/en/news/floreria-vaticana/
En del tar Vatikanmuseerna hand om.
Många gåvor, särskilt från privatpersoner, säljs diskret eller auktioneras ut. Pengarna går till välgörenhet, främst via Elemosineria Apostolica (påvliga allmoseämbetet) eller Caritas, kyrkans hjälporganisation. En Harley Davidson såldes t.ex. för över 340 000 euro, som gick till Caritas i Rom, och en specialbyggd Lamborghini auktionerades ut för närmare en miljon euro.
https://www.elemosineria.va
Mat och förbrukningsvaror delas ut till behövande eller används internt. Levande djur tas om hand av zoo.
Diplomatiska gåvor från statschefer hanteras ofta mer formellt och undantas ibland från försäljning för att undvika problem.
Säg inte det, om de filmar hur jag besudlar ökar försäljningen rejält.
Tack för svaret, finns det något om religion du inte känner till? Och finns det någon sammanställning av vad som föräras påven eller stolen årligen?
Vore intressant att jämföra med typ en valfri statsminister i kalla norden eller någon chef för i runda slängar 50 stater på andra sidan lite vatten.
MVH
Hans
Tack för svaret, finns det något om religion du inte känner till? Och finns det någon sammanställning av vad som föräras påven eller stolen årligen?
Vore intressant att jämföra med typ en valfri statsminister i kalla norden eller någon chef för i runda slängar 50 stater på andra sidan lite vatten.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag kan inte så mycket om Frälsningsarmén.Hans skrev: ↑29 maj 2026, 19:41Säg inte det, om de filmar hur jag besudlar ökar försäljningen rejält.
Vore intressanta att jämföra med typ en valfri statsminister i kalla norden eller någon chef för i runda slängar 50 stater på andra sidan lite vatten.
MVH
Hans
Det finns ingen sådan sammanställning, men du kan nog utgå från att det är betydligt fler än vad andra statsöverhuvuden får.
Enligt uppgift har påven Leo tagit emot minst hundra diplomatiska besök hittills under sitt pontifikat. Vid de möten jag sett bilder från har påven fått minst tre-fyra gåvor. De apostoliska resorna i Turkiet, Libyen och delar av Afrika liksom besöket i Monaco resulterade nog också i en del presenter. Lägg därtill alla hundratals privata audienser. Borgmästaren i Chicago gav tre gåvor förutom nycklarna. Så det rör sig om tusentals gåvor bara vid dessa mer officiella möten. Antagligen betydligt fler från privatpersoner.
Jag jobbar undercover för just då Frälsningsarmén, hur kan du avslöja mig sådär? Jag som jobbat en livstid på att få min falska identitet trovärdig. Fast nu kan jag bryta den när jummah, eller var det sabbaten börjat.
Tack igen.
MVH
Hans
Tack igen.
MVH
Hans