Konsttråden

Skriv svar
Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Re: Konsttråden

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 april 2026, 16:21

Andy Warhol har gjort sig känd med att han gjorde avtryck på Marilyn Monroe genom att kopiera hennes ansikte och sedan lägga till lite färger. Monroe har varit en objekt för Warhol och han var även verksam under hennes levnadstid.

Enligt konstkännare och ”wikin” så har Warhol blivit en slags förgrundsfigur inom den visuella konsten (visual art). Men Warhol var också lite konstig eller uppseendeväckande har jag hört, iallafall för sin tid.

Warhol var också manager för ett rockband; Velvet Underground.

Personligen känns det som hans verk sticker ut och han var uttryckande på nåt sätt. En formskapare som jag vill själv flytta fram är Damien Hirst och hans konstverk känns OK för mig.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 1 maj 2026, 18:34

Åtminstone några har sagt att Warhol var korkad. Hur det förhåller sig med det vet jag inte.

Här är en ny staty i London.

https://www.theguardian.com/artanddesig ... rloo-place

https://www.theguardian.com/artanddesig ... lace#img-2
Senast redigerad av 1 koroshiya, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Konstig konst vid konsten, eller vad gör ni i Klockrike?

Inlägg av Hans » 2 maj 2026, 07:30

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 2 maj 2026, 17:05

Beyeler. Ett privat museum utanför Basel med idéer. Why not? A bit on the west side, men inte undra på att de ofta har utbokat!

Om det är badkläder som önskas nästkommande lördag, vet ej, men vi är i Basel och har faktiskt tickets för just den Cézanne-utställningen. En lite nostalgisk tripp - min mor var konstnär, målade bättre än hon lagade mat för de tre barnen. Men hennes idol var Cézanne, hade säkert studerat bilderna i Beyeler i timmar - vi gör det lite fortare.

För - vi går också och ser en av de stora comics-berättarna, i Basels Cartoonsmuseum - Argentinaren José Munoz som i sina svartvita "historietas" visar konsten och världen ur ett politiskt och filosofiskt perspektiv. Enkla bilder, men vad för bilder! Som här i "Billie Holiday"
Billie Holiday.jpg

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 maj 2026, 17:13

Det finns de som inte betraktar serier som konst, jag tillhör inte den skaran.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 maj 2026, 18:43

Serier i konsten, det är lite hugget som stucket med denna genre och det finns de konstforskare att serier passar mer inom underhållningen än inom konsten. Förutom pratbubblor som förekommer inom reklam eller inför evanemang har vissa fall blivit betraktade som konst. Undertecknad körde i princip alltid med pratbubblor i teckningarna under unga år och min teckningslärare sade till mig att jag borde låta bli pratbubblorna eller ”språktexter” om ett betyg var att vänta.

Stefan

South End Court
Medlem

Inlägg av South End Court » 2 maj 2026, 19:27

Detta är befängt eftersom många skriver i sina målningar och Roy Lichtenstein kopierade i princip serierutor och blev hans målningar.

Förr i tiden innan konsthögskolorna upptäckte att serier och grafitti var coolt och hängde på, fanns det sådana inom kulturell elit och etablissemang som menade att serietecknare var serietecknare eftersom de inte kunde bli konstnärer. Serietecknarna kontrade och svarade att det var konstnärerna som var konstnärer bara för att de inte kunde bli serietecknare.

Det råder en viss uppfattning om att konsten och speciellt måleri är den högsta konstformen. Jag har ofta hört konstnärer berömma kreatörer inom andra områden som filmare och byggjobbare att de är konstnärer men vet inte om det. Allt är konst. Ja, det kanske det är för en konstnär men jag menar att andra områden har redan sin stolthet i sig, ibland med lång och dyr utbildning och vill helst förknippa sig med det. Inte konst.

I Comedians in Cars Getting Coffee med Jerry Seinfeld kommenterade han den 'högsta konstformen måleri' i jämförelse med hans bakgrund i standup, med -"Så du målade några blommor..."
Själv anser jag att stand up och drama är ren som kreation då det händer live och man kan göra det utan teknik, enbart en mikrofon i princip.

Ibland hängs serier som konst, som Galagos tecknare som hade utställningar på filmklubben HG5 ("Hälsingegatan 5) och äldre original säljs överallt på internet för dyra pengar precis som konst.

Inget ont om konst, bara en reflektion.

/South End Court
Senast redigerad av 1 South End Court, redigerad totalt 4 gånger.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 maj 2026, 20:02

En bra reflektion.

Bild
https://en.wikipedia.org/wiki/Whaam!

En bra konstnär låter sig inspireras av samtiden, ibland. Lichtenstein och Banksy tycker jag utan kunskap i ämnet är bra exempel.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 maj 2026, 21:11

Om man tillägger till det förra inlägget som jag skrev så är jag nog mittemellan konst och serier. Personligen har jag aldrig tänkt på att konst och serier är samma sak och det gäller även att jag har aldrig tänkt konst är konst eller serier är serier. Men jag känner till att det finns de som är inom den akademiska konsten aldrig betraktar serier som konst eller inte har den där tankegången.

Jag håller med det som ”South End Court” skrev och har för säkerhets skull tittat i både ”Konsten i focus” från 1976 eller ”Konst och visuell kultur i Sverige 1809-2000” från 2007. Det nämns ingenting om just serier i båda verken, men däremot serigrafi (silk screen) som är en tryckmetod (görs inte serierna med denna metod förresten?). Kruxet är att serierna inte betraktas som konst av dem som håller på med konst. Även om det finns någonting som kallats för seriekonst;

https://www.seriekonst.se/

Däremot betraktas de kyrkomålningar eller de medeltida kalkmålningarna i kyrkorna som konst även om de har s k för språkbanden med kalkmålningarna. Språkbanden kan betraktas som pratbubblor även om dessa inte betraktas som det. Språkbanden ser ut som den information som flygplanen hade efter sig även om det förekommer mindre idag än för exempelvis för 30-40 år sedan. Med språkbanden kommer jag alltid tänka på Yellow Kid som är världens första kommersiella seriefigur och som föreställer en liten pojke i en nattskjorta, han pratar genom de texter som finns på nattskjortan. Jag har själv skrivit om Yellow Kid;

https://okandahandelser.blogspot.com/20 ... d.html?m=0

Jag har frågat min faster om hon betraktar tecknade serier som konst eftersom hon har varit denna genre länge. Men än har jag inte fått svar.

Stefan

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 maj 2026, 22:00

Vad om Thomas Kinkade?
Thomas Kinkade.png
Är det konst? Provocerande är det inte, men en rogivande bild med sol bakom moln.

På något vis passar bilden in i någon sorts modern sekt, bara Jesus vinkande från dörren är väl vad som saknas. Noterbart är också att Kinkade var en aktiv kristen och alla hans barn har Christian i sina namn. Det där läste jag faktiskt först efter det att jag kände att det är en något religiös bild.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 2 maj 2026, 23:26

Kinkade är postorderkonst. Konstens svar på ”Mack Bolan - grossist i våld”, Harlequin och annan kiosklitteratur. Man kunde kanske till och med prenumerera på Kinkades tavlor?

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 2 maj 2026, 23:42

Vilket får mig att också fundera över författarskap. I mitt tycke är det konst... eller kan åtminstone vara.

Läser vidare om Kinkade - en kritiker nämnde Hans och Greta, och när jag tittade på bilden jag laddade upp funderade jag också över om kanske inte knäckehäxan bor där.

Och jo, när jag googlar på subscription så verkar det som att det fanns sådant.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 maj 2026, 09:30

När svenskar började åka till Spanien så kom de inte sällan hem med en tavla av en gråtande flicka/kvinna förutom ransonen (+). Källa: Ett antal svenska hem och filmen Sällskapsresan.
Mitt första besök i Spanien var efter det jag blev far.
AI skrev:The Spanish "Weeping Woman" is La Llorona, a central figure in Mexican and Latin American folklore who roams waterways at night, crying for her children. Her story is a mix of Indigenous beliefs and Spanish colonial influences.As a popular cultural icon often associated with Day of the Dead, depictions of La Llorona are commonly sold to tourists as cheap, mass-produced reproductions.
Min fetstil.

Hittar inget bra exempel men ni har sett, ansiktet på en gråtande flicka/kvinna. Inget som jag har eller vill ha.

Däremot skulle jag inte tacka nej till någon här https://www.thearticle.com/picassos-weeping-women men mer av ekonomiska skäl än kärlek till konst.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 3 maj 2026, 15:40

Frågade min faster som har varit med i konstvärlden och hon tycker att frågan är svår att besvara, om tecknade serier kan vara konst eller dylikt.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 maj 2026, 16:09

Den är väl i högsta grad enkel att besvara, ja.

Bild
The influence of comic pop art and cartoon pop art on contemporary art is undeniable, with these genres evolving from their humble origins into powerful conduits for self-expression, social commentary, and cross-cultural dialogue.
https://hamiltonselway.com/comic-cartoo ... t-artists/

MVH

Hans

Skriv svar