Jag råkade på den här humorvideon och den påstår att en historisk minoritet av letter finns på Gotland.
Det är inte orimligt att en sådan skulle finnas med tanke på närheten mellan de två, men jag har aldrig hört talas om den.
Något forumet känner till?
https://www.youtube.com/watch?v=8yv--ZIFdFA
Letter på Gotland?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Letter på Gotland?
Det kom ju c:a 8 000 letter som båtflyktingar över Östersjön hösten 1944, de allra flesta till Gotland då det var allra närmast. Man kan notera i videon att ester som kom på samma vis och de flesta också de till Gotland är koncentrerade till Gotland. En del blev väl helt enkelt kvar där de blev väl emottagna.Gen. Jack Ripper skrev: ↑6 april 2026, 14:52Jag råkade på den här humorvideon och den påstår att en historisk minoritet av letter finns på Gotland.
Det är inte orimligt att en sådan skulle finnas med tanke på närheten mellan de två, men jag har aldrig hört talas om den.
-
Gen. Jack Ripper
- Medlem
Ja sant.von Adler skrev: ↑6 april 2026, 15:08Det kom ju c:a 8 000 letter som båtflyktingar över Östersjön hösten 1944, de allra flesta till Gotland då det var allra närmast. Man kan notera i videon att ester som kom på samma vis och de flesta också de till Gotland är koncentrerade till Gotland. En del blev väl helt enkelt kvar där de blev väl emottagna.Gen. Jack Ripper skrev: ↑6 april 2026, 14:52Jag råkade på den här humorvideon och den påstår att en historisk minoritet av letter finns på Gotland.
Annars är det intressant hur lite kontakt det verkar ha varit över Östersjön (utöver Hansan då) genom åren. Man tänker att det borde skett fler kulturella och affärsmässiga kontakter som hade gjort avtryck.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Nja men jag kände en lett som sa att deras släkt var från Gotland? Alltså de bodde i Lettland. Så det verkar förekommit nått utbyte.
(Innan VK2 alltså)
Sonderling
(Innan VK2 alltså)
Sonderling
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Det har ju varit stora kontakter över Östersjön, som resulterade i en stor svensk minoritet i Finland, en stor finsk minoritet i Sverige (skogsfinnarna/svedjefinnarna) innan de stora grupperna kom för jobb i industrin efter andra världskriget. Sen har du den svensktalande minoriteten i Estland, som nästan mannagrant flydde över Östersjön 1944.Gen. Jack Ripper skrev: ↑16 april 2026, 12:20Ja sant.von Adler skrev: ↑6 april 2026, 15:08Det kom ju c:a 8 000 letter som båtflyktingar över Östersjön hösten 1944, de allra flesta till Gotland då det var allra närmast. Man kan notera i videon att ester som kom på samma vis och de flesta också de till Gotland är koncentrerade till Gotland. En del blev väl helt enkelt kvar där de blev väl emottagna.Gen. Jack Ripper skrev: ↑6 april 2026, 14:52Jag råkade på den här humorvideon och den påstår att en historisk minoritet av letter finns på Gotland.
Annars är det intressant hur lite kontakt det verkar ha varit över Östersjön (utöver Hansan då) genom åren. Man tänker att det borde skett fler kulturella och affärsmässiga kontakter som hade gjort avtryck.
De tyska minoriteterna i Estland och Lettland som kommit dit som präster, handelsmän, riddare och soldater som en del av den tyska orderns erövringar flydde även de 1944.
Sen har vi rätt mycket plattyska namn i Sverige - borgare, handelsmän och legoknektsofficerare som flyttade till Sverige strax innan och under stormaktstiden. På samma vis flyttade det svenskar till Tyskland regelbundet. De akademiska och akademiska banden mellan Sverige och Tyskland var starka, och tyska var dxet vanligaste andraspråket i svenska skolan fram till 1945, då engelska gick om.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Med tanke på som har skrivits tidigare, hade det förekommit flyttningar från Lettland till Gotland, så borde det iallafall har på verkat efternamnen på Gotland. Många lettiska efternamn slutar med -dis eller -tis och då borde iallafall vissa gotlänningars efternamn sluta med denna suffix eller stavelse.
Det var längesen som jag läste om namn och ortnamn så minnet kan ha sviktat.
Stefan
Det var längesen som jag läste om namn och ortnamn så minnet kan ha sviktat.
Stefan
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Men det är väl i så fall tvärtom, det jag nämnde var en arbetskamrat som heter Gotlandis i efternamn.
Detta för att hans förfäder flyttade från Gotland till Lettland.
Hade de flyttat tvärtom borde de väl hetat Lettlandsson?
Sonderling
Detta för att hans förfäder flyttade från Gotland till Lettland.
Hade de flyttat tvärtom borde de väl hetat Lettlandsson?
Sonderling