Det sitter en dåre på tronen.
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Det sitter en dåre på tronen.
https://www.svd.se/a/WvOB4k/trumps-tull ... -pa-tronen
Nej jag har inte läst artikeln för den är bakom betalvägg men väl ingressen. Och har tidigare haft funderingar att starta en tråd i samma ämne.
Hur har man gjort tidigare när det suttit en dåre vid makten?
För länge sedan såg jag en film om den galen kung George i England. Mest levde han i sin egen värld och nån annan skötte beslutet som jag minns det.
Oftast brukar det väl vara en grå eminens som egentligen bestämmer som Göran Persson som fanns vid Erik den fjortondes sida. Åtminstone enligt en bra bok jag läst om Karin Månsdotter för 30 år sedan.
Så hur har det sett ut historiskt? Finns det några lärdomar man kan dra?
Sonderling
Nej jag har inte läst artikeln för den är bakom betalvägg men väl ingressen. Och har tidigare haft funderingar att starta en tråd i samma ämne.
Hur har man gjort tidigare när det suttit en dåre vid makten?
För länge sedan såg jag en film om den galen kung George i England. Mest levde han i sin egen värld och nån annan skötte beslutet som jag minns det.
Oftast brukar det väl vara en grå eminens som egentligen bestämmer som Göran Persson som fanns vid Erik den fjortondes sida. Åtminstone enligt en bra bok jag läst om Karin Månsdotter för 30 år sedan.
Så hur har det sett ut historiskt? Finns det några lärdomar man kan dra?
Sonderling
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Det sitter en dåre på tronen.
I Sverige har vi ju en tradition att avsätta kungar. Senast var ju Gustav IV Adolf. Detta är ju en möjlighet i USA också även om de väl ännu aldrig gjort det?
Den danske konge Christian d. 7, f. 1749, d. 1808.
Christian 7. led fra sine unge år af skizofreni, og det blev værre med årene. Han var ukoncentreret, nervøst anlagt og præget af et hidsigt temperament, som udviklede sig til ondskabsfuldheder og voldshandlinger. (nat.mus.).
På grund af kongens mentale tilstand blev alle regeringsbeslutninger i hans tid som konge foretaget af de rådgivere, der stod ham nærmest. Enkedronning Juliane Marie og arveprins Frederik blev sammen med arveprinsens lærer Høegh-Guldberg de reelle magthavere, og dette holdt indtil 1784, hvor kronprinsen (Frederik 6.) satte dem ud af spillet og selv overtog magten.
Christian 7. led fra sine unge år af skizofreni, og det blev værre med årene. Han var ukoncentreret, nervøst anlagt og præget af et hidsigt temperament, som udviklede sig til ondskabsfuldheder og voldshandlinger. (nat.mus.).
På grund af kongens mentale tilstand blev alle regeringsbeslutninger i hans tid som konge foretaget af de rådgivere, der stod ham nærmest. Enkedronning Juliane Marie og arveprins Frederik blev sammen med arveprinsens lærer Høegh-Guldberg de reelle magthavere, og dette holdt indtil 1784, hvor kronprinsen (Frederik 6.) satte dem ud af spillet og selv overtog magten.
Struensee miste livet också - som en effekt av Christians sjukdom, för utan den förmodar jag att han inte hade nått någon informell maktposition i Danmark-Norge.
Problemet med dagens exempel är väl att det är ett slags kombination av narcissism och bristande kompetens. Det finns flera andra makthavare som har haft den ena men inte den andra bristen. Problemet är nog betydligt större när båda de här pusselbitarna finns med.
Tänker att t.ex. Gustav Vasa hade liknande narcissistiska drag men var kompetent...
Tänker att t.ex. Gustav Vasa hade liknande narcissistiska drag men var kompetent...
-
Anders Ström
- Medlem
Kung Ludvig II i Bayern blev avsatt som förklarad sinnessjuk, en diagnos som en läkare ställde trots att han aldrig undersökt honom. Idag anses han främst ha varit romantiker som levt i en fantasivärld, men inte sinnessjuk. Han blev också kritiserad av sin samtid för sitt slöseri med dyrbara slottsbyggen, men idag tjänar bayerska staten enorma pengar på att visa hans slott för turister.
Ja, mycket är ju tidsbundet också. Många toppolitiker ser t.ex. idag mycket utvilade och vältränade ut. För bara ett par decennier sedan var nog normen mer att jobba hårt. Men detta var ett sidospår...
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Kände inte till detta med den danske kungen. Det var intressant.
Försöker tänka på några mer moderna makthavare. Vi har förstås Hitler och Stalin och bägge var väl galna på sitt sätt men de hade väl endå förmågan att betee sig i statsmässiga sammanhang?
Hur det är med andra 1900-tals diktatorer vet jag inte.
Sonderling
Försöker tänka på några mer moderna makthavare. Vi har förstås Hitler och Stalin och bägge var väl galna på sitt sätt men de hade väl endå förmågan att betee sig i statsmässiga sammanhang?
Hur det är med andra 1900-tals diktatorer vet jag inte.
Sonderling
-
Patrik Öbrink
- Medlem
I Afrika har de väl haft sin beskärda del av dårar på tronen.
Jag tänker på en sådan som Macías Nguema i Ekvatorialguinea som förklarade sig själv Gud ("det unika miraklet"), lät förstöra alla privatägda båtar (trots att huvudstaden Malabo ligger på en ö utan fasta förbindelser), förbjöd fiske (det blev ju en konsekvens av det) och så småningom det mesta - allt "västerländskt", glasögon, utbildning, Kristendomen ("There is no other God than Macías") och en massa annat.
Han avsattes i en kupp av systersonen Teodoro Obiang Nguema Mbasogo, som väl fortfarande är president. Nguema avrättades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Francisco ... Das_Nguema
Jag tänker på en sådan som Macías Nguema i Ekvatorialguinea som förklarade sig själv Gud ("det unika miraklet"), lät förstöra alla privatägda båtar (trots att huvudstaden Malabo ligger på en ö utan fasta förbindelser), förbjöd fiske (det blev ju en konsekvens av det) och så småningom det mesta - allt "västerländskt", glasögon, utbildning, Kristendomen ("There is no other God than Macías") och en massa annat.
Han avsattes i en kupp av systersonen Teodoro Obiang Nguema Mbasogo, som väl fortfarande är president. Nguema avrättades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Francisco ... Das_Nguema
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Såg att Carl Bildt gjort vissa jämförelser med kejsar Nero. Men till skillnad från andra män så tänker jag aldrig på romarriket så jag kan inte avgöra om det stämmer eller inte.
Hur gick det för honom?
Sonderling
Hur gick det för honom?
Sonderling
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Nero valde att ta självmord istället för att bli mördas av motståndare.
- medundersåte
- Medlem
Trump är en folkvald president och sitter inte på någon tron. Svaret på vad man gör åt honom har vi ju redan fått: väljer honom en andra gång.
Kungar och andra makthavare som avsätts brukar ofta beskrivas som dårar av de som tar över makten. De behöver legitimera sitt eget handlande på ett moraliskt och juridiskt plan. Men det behöver inte vara sant, det kan röra sig om maktgalna människor som ljuger för att få igenom sin vilja. Och då har man ju inte blivit av med en dåre utan tvärtom fått en på halsen.
Frågan om vad man gör om en dåre har makten kan kompletteras med vad man gör för att förhindra att en dåre får makten.
Kungar och andra makthavare som avsätts brukar ofta beskrivas som dårar av de som tar över makten. De behöver legitimera sitt eget handlande på ett moraliskt och juridiskt plan. Men det behöver inte vara sant, det kan röra sig om maktgalna människor som ljuger för att få igenom sin vilja. Och då har man ju inte blivit av med en dåre utan tvärtom fått en på halsen.
Frågan om vad man gör om en dåre har makten kan kompletteras med vad man gör för att förhindra att en dåre får makten.
Trump är en folkvald president. Svårt att smälta för somliga
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Välkommen hit, 1946!
Att Trump är folkvald säger väl inget om hans förmåga att vara en bra president?
Att Trump är folkvald säger väl inget om hans förmåga att vara en bra president?