Hederskompani i Indien?
Hederskompani i Indien?
Måste fråga följande: Min egen dotter är gudmor till en liten flicka vars far är från Kashmir i Indien. Har har tjänstgjort i indiska armén och berättat att Indien som arv från britterna har sex gurkha-regementen i sin armé. Nu när Putin var på besök i Indien så tyckte jag mig se att gurkha-soldater ingick i hederskompaniet. Såg jag rätt?
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Re: Hederskompani i Indien?
Tydligen hade Brittiska Indien sex stycken Ghurka-regementen i sin armé, och när Indien blev fritt kvarstod de i indisk tjänst. De flesta är av nepalesisk nationalitet (det finns en mindre grupp etniska ghurkas i norra Indien ocksp), men genom en överenskommelse mellan Indien, Storbritannien och Nepal från 1947 får nepaleser anmäla sig frivilliga i både Indiens och Storbritanniens ghurka-regementen.
Enligt överenskommelsen behöll britterna fyra ghurka-regementen och Indien fick sex. Indien har sedan dess ställt upp ett sjunde regemente, huvudsakligen för att ge positioner till de ghurkas som inte ville fortsätta i brittisk tjänst från de fyra regementen som britterna fick i överenskommelsen.
Enligt överenskommelsen behöll britterna fyra ghurka-regementen och Indien fick sex. Indien har sedan dess ställt upp ett sjunde regemente, huvudsakligen för att ge positioner till de ghurkas som inte ville fortsätta i brittisk tjänst från de fyra regementen som britterna fick i överenskommelsen.
Re: Hederskompani i Indien?
Javisst! I Indien är man ju stolt över dessa ghurka-soldater! von Adler kanske vet: Var det inte så att indiska ghurkas var de första som lyckades hejda japanerna i Burma år 1942?