Intressant val av namnInnocentius VIII (1484-1492) var den förste påve sedan 900-talet som öppet erkände sina barn
Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
Re: Om Heliga Stolen, Katolska Kyrkan och påven
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det skämtas en del om detta på sociala medier, första gången som en brittisk kung träffar en amerikansk monark ...
Den gemensamma bönen i Sixtinska kapellet är inte lika populärt i alla läger. Kyle Paisley, son till Ian Paisley - grundare av nordirländska Democratic Union Party, pastor i evangelikala Reformed fundamentalist Free Presbyterian Church of Ulster och anti-katolsk agitator- kräver att Kung Charles abdikerar om han ber tillsammans med påven.
https://www.bbc.com/news/articles/cgql9k59v7do
Det gäller att logistiken fungerar. Vid besöket i S:t Pauli utanför murarna bar drottningen vitt. Till den ekumeniska bönen i Vatikanen med påven hade hon bytt till svart.
Den gemensamma bönen i Sixtinska kapellet är inte lika populärt i alla läger. Kyle Paisley, son till Ian Paisley - grundare av nordirländska Democratic Union Party, pastor i evangelikala Reformed fundamentalist Free Presbyterian Church of Ulster och anti-katolsk agitator- kräver att Kung Charles abdikerar om han ber tillsammans med påven.
https://www.bbc.com/news/articles/cgql9k59v7do
Det gäller att logistiken fungerar. Vid besöket i S:t Pauli utanför murarna bar drottningen vitt. Till den ekumeniska bönen i Vatikanen med påven hade hon bytt till svart.
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det var på tiden.
Ger oss anledning att säga några ord om Katolska kyrkans inställning till olika politiska ideologier.
Katolska kyrkan har hela tiden tagit avstånd från såväl kommunismen som nazismen. Det står än idag i katekesen. Jag tror man riskerar exkommunicering om man engagerar sig sådana rörelser, men tidvis och på sina håll i Latinamerika har prästerna sett mellan fingrarna.
När det gäller olika fascistiska rörelser har kyrkan haft en mer pragmatisk inställning, i Italien men framför allt i Spanien. I det sistnämnda landet hade ju kyrkan och Franco en gemensam fiende. I Italien var det mer komplext.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
(Min fetstil)Patrik Öbrink skrev: ↑26 oktober 2025, 20:29
Ger oss anledning att säga några ord om Katolska kyrkans inställning till olika politiska ideologier.
Katolska kyrkan har hela tiden tagit avstånd från såväl kommunismen som nazismen. Det står än idag i katekesen. Jag tror man riskerar exkommunicering om man engagerar sig sådana rörelser, men tidvis och på sina håll i Latinamerika har prästerna sett mellan fingrarna.
När det gäller olika fascistiska rörelser har kyrkan haft en mer pragmatisk inställning, i Italien men framför allt i Spanien. I det sistnämnda landet hade ju kyrkan och Franco en gemensam fiende. I Italien var det mer komplext.
Jag vill inte börja en debatt här, bara ge plats för lite mer objektivitet!
Kommunismen säkert men att "Katolska kyrkan hela tiden tagit avstånd från nazismen“ - det är en utsago som för mig så inte stämmer. Det har skrivits mycket om Pius XII och hans tystnad vad beträffar Holocaust och nazisternas brott innan och under krigsåren - och hur katolska kyrkan efter kriget hjälpte naziförbrytare att fly, bl.a. till Sydamerika.
Ett av de många bidragen till Katolska Kyrkans ställning under nazitiden kommer här -
Ett schweizisk bidrag som publicerades så sent som i januari 2025 - för enkelhetens skull översatt av AI till svenska:
Varför förhöll sig Pius XII tyst om nazisternas brott?
För fem år sedan öppnade Vatikanen arkiven om den omstridde världskrigspåven Pius XII. Vad visar handlingarna om hans motiv?
Varför tog påven Pius XII inte tydligare ställning mot förintelsen av judarna under andra världskriget? Denna fråga står i centrum för kontroversen kring världskrigspåven. Under lång tid förblev påvens motiv okända, eftersom dokumenten från Pius XII:s ämbetsperiod var sekretessbelagda i 80 år.
Det förändrades för fem år sedan. I mars 2020 öppnade Vatikanen sina arkiv. Sedan dess har forskare från hela världen granskat de 200 000 dokumenten: korrespondens med biskopar, präster, regeringar och administrativa handlingar från Vatikanen.
I de senare administrativa handlingarna gjorde den amerikanske forskaren David I. Kertzer, författare till boken «Der Papst, der schwieg» (Påven som tystade), en upptäckt: «Redan under de första veckorna fann vi avskrifter av hemliga samtal mellan påven och Philipp von Hessen, ett sändebud för Adolf Hitler.» Denne besökte Vatikanen i maj 1939, bara två månader efter att Eugenio Pacelli valts till påve. ”Det var en ganska stor chock att hitta dokumenten”, minns Kertzer.
Båda sidor framförde sina krav vid detta hemliga möte: Pius XII krävde att nazisterna skulle ge den katolska kyrkan i Tyskland större friheter, till exempel religionsundervisning, som nazisterna hade förbjudit. Och att propagandan mot den katolska kyrkan måste upphöra. Om katolikerna i Tyskland kunde utöva sin religion, menade påven, skulle de vara trogna.
Von Hessen förmedlade budskapet att Hitler inte tolererade någon inblandning i politiken, liksom offentliga uttalanden om rasfrågan från påvens sida. För att understryka detta krav tog von Hessen upp ett känsligt ämne: anklagelser mot katolska präster för sexuella övergrepp. ”Det har förekommit hundratals rättegångar mot präster”, förklarar Kertzer. Dokumenten visar nu tydligt att Hitler använde dem som påtryckningsmedel.
Efter ytterligare fyra hemliga möten var man överens: Påven tystade om nazisternas brott och köpte därmed att katolikerna inte systematiskt förföljdes. Pius XII höll sig till överenskommelsen, trots att han föraktade Hitler och hans ideologi.
Påven Pius XII förblev tyst, trots att han kände till nazisternas grymheter. Präster och biskopar från hela Europa rapporterade i sina brev till påven om förföljelsen av judar. I arkiven finns hundratals skrivelser från judar som bad påven om hjälp.
Men när SS marscherade in i Rom den 16 oktober 1943 och samlade ihop judarna, förblev påven först passiv. Han protesterade inte heller, som man länge trott, mot deportationerna hos nazistregimen. Först i ett andra steg tog påven emot judar som hade undkommit SS. 4000 judar räddades genom kyrkans asyl.
Den senaste forskningen visar hur Hitler drog en röd linje och Pius XII inte överskred den. Han säkrade därmed kyrkans fortbestånd. För historikern David I. Kertzer är det dock klart: «Hans tystnad medan sex miljoner judar mördades talar emot Pius XII som moralisk auktoritet.»
Detta inslag sändes i Schweiz i programmet "Sternstunde Religion", den 19 januari 2025.
Författare: Nicole Freudiger.
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Kyrkan, inklusive påven, har alltid tagit avstånd från nazismen som ideologi. Tystnad ska inte tolkas som motsatsen.
Man får ha i åtanke att påven sätter kyrkans och katolikernas väl och ve i första rummet. Som gammal diplomat var Pius XII väl medveten om vad som kunde hända om han riktade för skarp kritik - repressalier mot tyska katoliker, attacker mot kyrkor, kloster och skolor m.m. Det kunde till och med förvärrat situationen för judarna, vilket ju också skedde efter den holländska kyrkans protester 1942. Tuff kritik mot ett enskilt land kunde också ha tolkats som ett avsteg från Vatikanstatens neutralitet. Man får inte glömma att utgången av kriget inte var given och att då som påven prioritera långsiktiga diplomatiska förbindelser framför offentliga fördömanden var nog inte så dumt. Påvens ”tysta diplomati” med bl.a. räddningsarbete bakom kulisserna hade antagligen en större effekt än om påven ställt sig på barrikaderna och fördömt.
Läs gärna det Hubert Wolf skrivit i ämnet.
Man får ha i åtanke att påven sätter kyrkans och katolikernas väl och ve i första rummet. Som gammal diplomat var Pius XII väl medveten om vad som kunde hända om han riktade för skarp kritik - repressalier mot tyska katoliker, attacker mot kyrkor, kloster och skolor m.m. Det kunde till och med förvärrat situationen för judarna, vilket ju också skedde efter den holländska kyrkans protester 1942. Tuff kritik mot ett enskilt land kunde också ha tolkats som ett avsteg från Vatikanstatens neutralitet. Man får inte glömma att utgången av kriget inte var given och att då som påven prioritera långsiktiga diplomatiska förbindelser framför offentliga fördömanden var nog inte så dumt. Påvens ”tysta diplomati” med bl.a. räddningsarbete bakom kulisserna hade antagligen en större effekt än om påven ställt sig på barrikaderna och fördömt.
Läs gärna det Hubert Wolf skrivit i ämnet.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2026
Som sagt, jag önskar ingen debatt i den här frågan, men för mig är diplomatisk "tystnad" också ett politiskt ställningstagande.
Kyrkohistorikern Hubert Wolf : För Pius XII skulle den heliga stolen som överhuvud för alla katoliker upprätthålla strikt neutralitet i politiska frågor, till vilka han även räknade ”judiska frågan”.
https://de.wikipedia.org/wiki/Pius_XII.
Hans K
Kyrkohistorikern Hubert Wolf : För Pius XII skulle den heliga stolen som överhuvud för alla katoliker upprätthålla strikt neutralitet i politiska frågor, till vilka han även räknade ”judiska frågan”.
https://de.wikipedia.org/wiki/Pius_XII.
Hans K
- medundersåte
- Medlem
Fanns kanske en anledning till att påven var tyst och inte talade vitt och brett om sina planer angående Hitler.
https://signum.se/okand-historia-om-pav ... ot-hitler/
https://signum.se/okand-historia-om-pav ... ot-hitler/
Pius XII höll samband med tre olika konspirationer mot Hitler. Den första, från oktober 1939 till maj 1940, involverade tyska militärer; den andra, från sent 1941 till våren 1943, var en samling av olika ränker som bland annat involverade tyska jesuiter men som upphörde när en bomb som placerats ombord på Hitlers plan misslyckades med att explodera; och den tredje sammansvärjningen, den kanske mest kända, involverade både tyska jesuiter och den tyske översten Claus von Stauffenberg som framgångsrikt lyckades placera en bomb nära Hitler men som misslyckades med att döda honom. Flera präster fick fly efter attentatsförsöket men de som inte lyckades blev avrättade tillsammans med övriga konspiratörer
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Förra veckan var historisk då en påve för första gången sedan reformationen bad tillsammans med en engelsk monark. Även denna vecka har det skett något historiskt.
Påven Leo tog emot patriarken av Österns assyriska kyrka, Mar Awa III. Det är inte första gången en påve möter den högsta ledaren av den katolska assyriska kyrkan, det har Leo företrädare också gjort, men det är första gången som den romerska och assyriska kyrkan leds av två amerikaner. Båda är dessutom födda och uppvuxna i Chicago. Patriarken kunde inte låta bli att retas lite med påven (som är ett stort fan av White Sox) och ge honom en Jersey från Cubs. Påven höll dock masken som gott han kunde ...
Påven Leo tog emot patriarken av Österns assyriska kyrka, Mar Awa III. Det är inte första gången en påve möter den högsta ledaren av den katolska assyriska kyrkan, det har Leo företrädare också gjort, men det är första gången som den romerska och assyriska kyrkan leds av två amerikaner. Båda är dessutom födda och uppvuxna i Chicago. Patriarken kunde inte låta bli att retas lite med påven (som är ett stort fan av White Sox) och ge honom en Jersey från Cubs. Påven höll dock masken som gott han kunde ...
- Bilagor
-
- chicago.jpeg (56.03 KiB) Visad 1925 gånger
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Idag firar kyrkan den helige Willibrord (658-739), "frisernas apostel". Tillsammans med Bonifatius, "Tysklands apostel", spred han kristendomen i området som idag är Tyskland och Nederländerna. Han föddes och växte upp Northumbria, inträdde i benediktinorden och blev lärjunge till Wilfrid av York. Under tolv år var han i ett kloster på Irland. När Pippin den yngre påbjöd mission bland friserna begav sig Willibrord dit. År 695 blev han utnämnd till den första biskopen i Utrecht, där han lät bygga en katedral. Några år senare, 698, grundande han ett benediktinkloster i Echternach i nuvarande Luxemburg. Han gjorde ett misslyckat försök att kristna danerna och deras kung Ongendus.
De sista åren tillbringade Willibrord i sitt kloster i Echternach, där han avled och där hans grav finns. Det har sedan dess varit ett pilgrimsmål.
De sista åren tillbringade Willibrord i sitt kloster i Echternach, där han avled och där hans grav finns. Det har sedan dess varit ett pilgrimsmål.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abbey_of_Echternach
Finns en handfull till inom Storhertigdömet som bara är typ 60 km långt och 40 km brett.
Jag gillar Clervaux. Hyfsat nytt. https://en.wikipedia.org/wiki/Clervaux_Abbey
Trots min bristande tro gillar jag förutom kyrkor även deras truddelutter. Hade en skiva med sångerna just därifrån innan jag visste att jag skulle emigrera till trakterna.
MVH
Hans
Finns en handfull till inom Storhertigdömet som bara är typ 60 km långt och 40 km brett.
Trots min bristande tro gillar jag förutom kyrkor även deras truddelutter. Hade en skiva med sångerna just därifrån innan jag visste att jag skulle emigrera till trakterna.
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Många hedningar gillar gregorianik. Men akta dig - många blir omvända och hittar Gud genom munksången.Hans skrev: ↑7 november 2025, 10:54https://en.wikipedia.org/wiki/Abbey_of_Echternach
MVH
Hans
Nobelpristagaren Halldór Laxness bodde ganska länge i klostret i Clervaux och konverterade till och med till katolicismen under den perioden. Sedan avföll han från kyrkan och blev kommunist.
En viss Victor bodde också här ett tag https://fr.wikipedia.org/wiki/Victor_Hugo
I Vianden.
Min dotter bytte pojkvän och eftersom bägge heter Victor så sade jag vid något tillfälle Victor den andre. Vart inte uppskattat.
Hedning, med smicker kommer du ingen vart. Men jag kan nog erkänna smygkatolik, öl och nu detta. Jag kommer i alla fall inte bli kommunist (ledsen Davian).
Jag tänkte fråga om nunnor men har ju svaret:
https://www.youtube.com/watch?v=GRB0AIp ... rt_radio=1
MVH
Hans
I Vianden.
Min dotter bytte pojkvän och eftersom bägge heter Victor så sade jag vid något tillfälle Victor den andre. Vart inte uppskattat.
Hedning, med smicker kommer du ingen vart. Men jag kan nog erkänna smygkatolik, öl och nu detta. Jag kommer i alla fall inte bli kommunist (ledsen Davian).
Jag tänkte fråga om nunnor men har ju svaret:
https://www.youtube.com/watch?v=GRB0AIp ... rt_radio=1
MVH
Hans
Kan du förklara det här med täckt hår, hos nunnor och i lättare muslimska länder? Jag har fått för mig att tidigare var det en signal om civilståndet hos kvinnor i västra Europa. Men jag har bara fått för mig.
Vad är fakta?
MVH
Hans
Vad är fakta?
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Under medeltiden och framåt bar alla respektabla kvinnor huvudtäckning. Senare tror jag det kom att reserveras för gifta kvinnor, men jag är inte säker.
När det gäller nunnor så finns det flera orsaker till att de bär dok. Grunden finns i Bibeln, där Paulus skriver att kvinnor ska täcka sitt hår när de ber (många kvinnor som inte är nunnor, i synnerhet från Afrika och Mellanöstern, använder därför huvudduk när det är i kyrkan; män för som bekant inte bära huvudbonad inne i kyrkor). Det anses också vara en symbol för ett helgat liv och signalerar gemenskap och samhörighet i och med att varje orden har egen färg och utformning på doken.
Om muslimska sedvänjor kan jag för lite för att våga uttala mig.
När det gäller nunnor så finns det flera orsaker till att de bär dok. Grunden finns i Bibeln, där Paulus skriver att kvinnor ska täcka sitt hår när de ber (många kvinnor som inte är nunnor, i synnerhet från Afrika och Mellanöstern, använder därför huvudduk när det är i kyrkan; män för som bekant inte bära huvudbonad inne i kyrkor). Det anses också vara en symbol för ett helgat liv och signalerar gemenskap och samhörighet i och med att varje orden har egen färg och utformning på doken.
Om muslimska sedvänjor kan jag för lite för att våga uttala mig.