Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra
Om du hittar en Michelinrestaurang som serverar fransk löksoppa får du hojta till. Det kan vara värt en omväg.
-
Hans
- Redaktör och stödjande medlem 2025
Kom hit. Jag har gjort helt OK löksoppa. T.o.m. hustrun godkände.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Så var det dags igen - bönderna kommer i traditionskostym ner med kor och getter, ost och snitsat hantverk från sommarbetet uppe i alperna. Den här gruppen har varit på väg till fots sådär en fyra, fem timmar, har väl ytterligare en timme innan de kan pusta ut i hemmastallet. Vid vår stuga traditionellt snaps, vin och kaffe! Tjuren och gammelbonden till slut...
Hans K
Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Markus Holst
- C Skalman
Underbart!
-
Hans
Håller djur och biträden promille och hastighetsbegränsningar?
MVH
Hans
MVH
Hans
-
sveahk
För vissa saker här i livet får man först reda på när det är slut...
Som det här, nytt för mig...sedan 2002 har Schweiz flitigt bedrivit fångtransport i järnvägsvagnar! JailTrain!
Korta tåg+specialvagnar, utgångspunkt var stationen i Bassersdorf/Zürich. Ett avskärmat område på ena sidan av stationen med speciella containers. Där fångarna fick stiga ombord och forslades till passande förvaringsort i Klockrike. Myndigheterna är väldigt tystlåtna om det hela, men det rörde sig uppenbarligen om minst 6.000 fångar per år som så fick åka på statens bekostnad!
Varje specialvagn hade 18 celler, plats för minst en i varje.
Men nu är det slut, de återstående vagnarna ska skrotas - föreningen SBB-history har hört sig för om att ställa ut en vagn på ett museum (Verkehrshaus der Schweiz), men nej...
Innan de sista vagnarna kom in i skrotpressen, lyckades en "fan" bryta sig in och tog en kort (8 min.) video.
Fråga: Fanns/finns det liknande i andra länder? Sverige?
Hans K
Som det här, nytt för mig...sedan 2002 har Schweiz flitigt bedrivit fångtransport i järnvägsvagnar! JailTrain!
Korta tåg+specialvagnar, utgångspunkt var stationen i Bassersdorf/Zürich. Ett avskärmat område på ena sidan av stationen med speciella containers. Där fångarna fick stiga ombord och forslades till passande förvaringsort i Klockrike. Myndigheterna är väldigt tystlåtna om det hela, men det rörde sig uppenbarligen om minst 6.000 fångar per år som så fick åka på statens bekostnad!
Varje specialvagn hade 18 celler, plats för minst en i varje.
Men nu är det slut, de återstående vagnarna ska skrotas - föreningen SBB-history har hört sig för om att ställa ut en vagn på ett museum (Verkehrshaus der Schweiz), men nej...
Innan de sista vagnarna kom in i skrotpressen, lyckades en "fan" bryta sig in och tog en kort (8 min.) video.
Fråga: Fanns/finns det liknande i andra länder? Sverige?
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Enligt uppgift ska det finnas (eller fanns i alla fall 2020) i Finland, från Helsingfors till Uleåborg.
https://vaunut.org/kuva/138930?tag0=12%7CNom%7C
Även i Ryssland:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stolypin_wagon
Finns säkert i fler länder om man söker.
https://vaunut.org/kuva/138930?tag0=12%7CNom%7C
Även i Ryssland:
https://en.wikipedia.org/wiki/Stolypin_wagon
Finns säkert i fler länder om man söker.
-
sveahk
Sovjetunionen/Ryssland är klart, historiskt sett, och förmodligen fortfarande - Sibirien är långt borta!
Finland visste jag inte, men de verkar fortfarande ha speciella vagnar för fångar.
För Sverige hittar jag ingenting under "fängelsetåg".
Tack Patrick för hjälpen.
Hans K
Finland visste jag inte, men de verkar fortfarande ha speciella vagnar för fångar.
För Sverige hittar jag ingenting under "fängelsetåg".
Tack Patrick för hjälpen.
Hans K
-
Femtiotrean
- Medlem
Fler bilder: https://vaunut.org/kuvat/?tt=12Vankivaunujen liikennöinnin on suunniteltu päättyvän 2025 aikana. Rikosseuraamuslaitos on valmistelemassa uusia vankien kuljetustapoja. Nom-vankivaunuja on vielä ajossa kaksi, 11003 ja 11004.
Fångvagnarnas drift planeras att upphöra år 2025. Brottspåföljdsmyndigheten förbereder nya metoder för att transportera fångar. Det finns fortfarande två Nom-fångvagnar i drift, 11003 och 11004.
Förut fanns det fångvagnar i Sverige också, men: https://www.jarnvagsmuseet.se/utforska/ ... i-fangvagn
-
sveahk
Intressant, tack för det 53an! Redan 1960 fick fångarna transporteras som vanliga passagerare i Sverige, "...enligt en ny lag." Undrar om de blev fastkedjade och måste dricka SJs vatten och äta deras smörgåsar också?
Hans K
Hans K
-
sveahk
Skoj hur det svenska språket kryper fram i främmande språk utanför de svenska gränserna. IKEA har naturligtvis jobbat med det se'n årtionden, ord som "hej" och "köttbullar" dyker nu också upp utanför möbelgigantens labyrinter och väggar.
Som här, vilket var nytt för mig - en god och svensk hembakad kanelbulle åt jag till morgonkaffet, framställd här i det lokala bageriet...alltså inte made in China eller var IKEA-maten annars kommer ifrån...också med rätt namn och inte "Zimtschnecke"!
Hans K
Som här, vilket var nytt för mig - en god och svensk hembakad kanelbulle åt jag till morgonkaffet, framställd här i det lokala bageriet...alltså inte made in China eller var IKEA-maten annars kommer ifrån...också med rätt namn och inte "Zimtschnecke"!
Hans K
-
Hans
Även storhertigdömet är numera kontaminerat av kanelbullar, i diverse fasansfulla varianter dessutom (tyst, von Adler!).

https://fr.tripadvisor.be/Restaurant_Re ... _City.html
MVH
Hans

https://fr.tripadvisor.be/Restaurant_Re ... _City.html
MVH
Hans
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Jag tvivlar på att IKEA har någon livsmedelsproduktion i Kina, förutom möjligen nudlar till varuhusen i Asien. Köttbullarna tillverkas, har jag hört, huvudsakligen av ett företag i Tyskland och vegobullarna av Orkla i Norge. Kanelbullarna bakades fram till ifjol i Höganäs, men nu har även den tillverkningen flyttats till Tyskland.sveahk skrev: ↑06 nov 2025 10:46Skoj hur det svenska språket kryper fram i främmande språk utanför de svenska gränserna. IKEA har naturligtvis jobbat med det se'n årtionden, ord som "hej" och "köttbullar" dyker nu också upp utanför möbelgigantens labyrinter och väggar.
IMG_0875.jpeg
Hans K
-
sveahk
Det var en tid då vi här i Klockrike köpte kinesiska kräftor i IKEA, finns tydligen inte längre - men Patrick, vad anser du om det här AI-svaret på frågan : "Vilka matvaror kommer från Kina?" -
"Utöver bestick finns det många andra livsmedelsprodukter, som till exempel drycker, snacks och färdigmat, som IKEA importerar från Kina."
Stämmer inte ?
Hans K
"Utöver bestick finns det många andra livsmedelsprodukter, som till exempel drycker, snacks och färdigmat, som IKEA importerar från Kina."
Stämmer inte ?
Hans K
-
Patrik Öbrink
- Medlem
Det är möjligt att det stämmer. Jag har bara undersökt köttbullar och kanelbullar. I min föreställningsvärld låter det onödigt att skicka t.ex. läsk, som inte är dyr att producera någonstans, från Kina till olika delar av världen. Men visst kan det vara så.sveahk skrev: ↑06 nov 2025 15:22Det var en tid då vi här i Klockrike köpte kinesiska kräftor i IKEA, finns tydligen inte längre - men Patrick, vad anser du om det här AI-svaret på frågan : "Vilka matvaror kommer från Kina?" -
Stämmer inte ?
Hans K