Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av sveahk » 07 mar 2025 11:13

Kåm toschor, det eviga temat!
- kanske ska vi båda byta till ett nytt namn - Lesotho ett förslag, så att vi inte blir alltför uppmärksammade i dagens fnurriga världspolitik...!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 mar 2025 11:42

Äh, ni kan köra med Hellvetica/Hellvetia, förlåt, Helvetica/Helvetia. Då är problemet löst.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 07 mar 2025 12:25

Hans skrev:
07 mar 2025 11:42
Äh, ni kan köra med Hellvetica/Hellvetia, förlåt, Helvetica/Helvetia. Då är problemet löst.

MVH

Hans
Nä, knappast, förväxlingen går då bara i en annan riktning - ramlar det in en hel del jänkare i Klockrike som letar efter malätna tempel och nakna marmorstatyer!

Hans L

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 07 mar 2025 13:03

Men stereotypiska rednecks, kan de verkligen blanda ihop Greece (Hellas) med ert nya namn?

Jänkares sammanblandning av olika europeiska stater är ett stående skämt.
However, it turned out that they had erred and gone to Lichtenstein instead. In a show of solidarity, Liechtensteiners informed the DOGE team that Luxembourg was "a thousand kilometers due east." The team was last seen hitchhiking through Slovakia.
https://today.rtl.lu/entertainment/the- ... 78148.html

Fast jag brukar kontra men att européer sällan kan pricka in Iowa och Wyoming på en blindkarta samt säga huvudstäderna i de staterna. Jag kan det inte.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 07 mar 2025 13:36

Dagens skratt! Tax för dex, Hans!

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 19 mar 2025 09:32

Språk - fungerar faktiskt bra i Klockrike...
schweiziska språk.jpg

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 mar 2025 09:45

Jag hade en samarbetspartner från Serbien på UNECE i Geneve. Vi kom bra överens när vi vid något tillfälle kom in på Serbiens historia och jag kunde grunderna i slaget vid Trastfältet och Serbiens historia under första världskriget. Ytterst ovanligt bland utlänningar. Han hade sett till att hans söner blev 'riktiga' Schweizare och han berättade stolt över deras värnplikt och lät dem visa sina Stgw90 (SIG 550). Och alla blev aningen förvånande när jag började med att göra patron ur, tittade på den lite och sedan plockade isär och satte ihop.

En sak måste jag kolla upp eller han med det trevliga namnet kanske kan svara direkt. Språkfrågan i Hären. Äldsta grabben var på ett tyskspråkigt pansargrenadjärförband (och mycket stolt, betraktas tydligen lite som någon form av elit).

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 19 mar 2025 12:29

Varken jag eller de två grabbarna som stannade i Schweiz, har gjort schweizisk lump, så för att svara på Hans fråga, här svaret från en som var med:

"Där det är möjligt är enheterna uppdelade efter språk. Det finns några blandade enheter. Yrkesofficerare med hög rang måste lära sig ett annat språk. Jag tror faktiskt att alla yrkessoldater måste det. Enligt reglementet är högtyska standardspråket i armén. Ändå är all dokumentation trespråkig, ofta till och med på rätoromanska!

Jag tjänstgör i ett blandat kompani. Vi har försökt att samla alla fransktalande i en enhet. Kommunikationen kan ibland vara svår. Mycket mim och pidgin tyska/franska. Vissa talade bara engelska, vilket inte uppskattades."

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 19 mar 2025 17:05

Tack. Vad jag vill minnas från Östra Rikshalvan var det liknande för Nylands Brigad. Svenska men om du skall klättra uppåt måste du kunna finska. 'Yrkesofficerare med hög rang' vill jag minnas var både yrkes och reservofficer oberoende av rang. Blir gärna rättad.

Men så fort du sitter i en stab så är det 'riktig' tyska som gäller. Klokt. Jag inbillar mig att i Österrikiska-Ungerska hären rådde en hel del språkförbistring som ställde till det.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 21 mar 2025 09:56

Hans skrev:
19 mar 2025 17:05
Tack. Vad jag vill minnas från Östra Rikshalvan var det liknande för Nylands Brigad. Svenska men om du skall klättra uppåt måste du kunna finska. 'Yrkesofficerare med hög rang' vill jag minnas var både yrkes och reservofficer oberoende av rang. Blir gärna rättad.

Men så fort du sitter i en stab så är det 'riktig' tyska som gäller. Klokt. Jag inbillar mig att i Österrikiska-Ungerska hären rådde en hel del språkförbistring som ställde till det.

MVH

Hans
Här kan du läsa mer om språkförbistringen i den hären...https://wk1.staatsarchiv.at/kriegsallta ... index.html

Ett par avsnitt på svenska:

"Det fanns tre ”typer” av språk: befälsspråket, tjänstespråket och regementsspråket (även kallat det nationella språket eller soldatspråket). Kommandospråket i alla arméerna var tyska. Det fanns cirka 80 termer som varje soldat var tvungen att lära sig under sin utbildning. Det officiella språket var det språk som armén använde i sina kontakter med omvärlden och i kommunikationen mellan militära enheter (t.ex. när regementsledningen skrev till kårledningen). Det var också tyska.

Totalt 12 språk blev regementsspråk: tyska, italienska, kroatiska, polska, rumänska, rutenska (ukrainska), serbiska, serbokroatiska (ibland kallad bosniska), slovakiska, slovenska, tjeckiska och ungerska
."

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 mar 2025 10:32

Tack, tabellerna i bilagan var som ett konstverk av Mondrian.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 13 maj 2025 23:22

Det har kommit till min kännedom att fåglarna i Schweiz är dåligt uppfostrade.

Här är en som burnar ibland.

https://www.theguardian.com/world/2025/ ... t-offender

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 maj 2025 10:16

koroshiya skrev:
13 maj 2025 23:22
Det har kommit till min kännedom att fåglarna i Schweiz är dåligt uppfostrade.

Här är en som burnar ibland.

https://www.theguardian.com/world/2025/ ... t-offender
Schweiziska fåglar anpassar sig till det aktuella världsläget, övar lågflygning, först på vägarna, sedan i alperna. Vänta bara tills de schweiziska rödvita (sp)arrows fastnar på radarbilderna!
IMG_3931.jpeg

Hans K
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 16 maj 2025 11:56

Det var en ganska stor bit av flygvapnet vi ser: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... _Air_Force

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 16 maj 2025 13:35

Hans skrev:
16 maj 2025 11:56
Det var en ganska stor bit av flygvapnet vi ser: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_a ... _Air_Force

MVH

Hans
Hmmm - där missade du tyvärr mitt försök till ordspel :oops: ...

--------------------

Bilden tog jag den 5 maj i Hyde Park, London.

Hans K