Filmtråden

Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Filmtråden

Inlägg av sveahk » 20 december 2024, 16:41

Rick von Sloneker skrev:
20 december 2024, 09:14
Fortsätter på temat kvinnliga huvudroller och rekommenderar Luis Buñuels surrealistiska mästerverk Belle de jour från 1967. Filmen handlar om en ung gift kvinna, gestaltad av Catherine Deneuve, som lever i ett sexlöst förhållande. Hon ryggar tillbaka inför sin mans avancemang eftersom hon i hemlighet fantiserar om att bli sexuellt dominerad och förnedrad. För att leva ut den biten börjar hon så småningom att arbeta som prostituerad mellan klockan två och fem på eftermiddagarna. Sevärd som de flesta av Buñuels filmer.
"Belle de Jour", 1967, premiäråret, tror jag såg den på Rigoletto i Stockholm. Jodå, gjorde starkt intryck på en tämligen ung Hans K, i en ålder där det bara kryllar med testostoroniskt inflytande och utväxter. Hur den är nu, nästan 50 år senare, svårt att säga...om den fortfarande har ett budskap.

Och, se där - plockade fram en tavla, som är över 40 år, och just från inspelningen av "Belle...". Lite ljusbleknad med åren - men passar väl här i filmtråden...
IMG_2949.jpeg
Vad som intresserade då, var hur Buñuel med cigarren i hand ger regianvisningar...!

Hans K

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 20 december 2024, 17:06

Stefan Lundgren skrev:
20 december 2024, 16:33
Det finns många filmer utlagda på YouTube som t ex ” Figures in a Landscape” från 1970, känner någon igen de två som hade huvudrollen, en av dem hade rollen som ledare i det vitklädda gänget i Clockwork Orange. Filmen handlar just om två fångar som var på flykt….

https://m.youtube.com/watch?v=zmB_JOYlC ... FwZSAxOTcw

Det duger att titta på iallafall….👍😎

Stefan
Har inte hört talas om den filmen tidigare, men ja, båda är bekanta. Malcolm McDowell, som är med i Clockwork Orange, är ju väldigt berömd. Den andre, Robert Shaw, kände jag direkt igen som gangsterbossen i Blåsningen. Tydligen är han även med i En man för alla tider, som också är en utmärkt film.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 20 december 2024, 17:09

sveahk skrev:
20 december 2024, 16:41
Rick von Sloneker skrev:
20 december 2024, 09:14
Fortsätter på temat kvinnliga huvudroller och rekommenderar Luis Buñuels surrealistiska mästerverk Belle de jour från 1967. Filmen handlar om en ung gift kvinna, gestaltad av Catherine Deneuve, som lever i ett sexlöst förhållande. Hon ryggar tillbaka inför sin mans avancemang eftersom hon i hemlighet fantiserar om att bli sexuellt dominerad och förnedrad. För att leva ut den biten börjar hon så småningom att arbeta som prostituerad mellan klockan två och fem på eftermiddagarna. Sevärd som de flesta av Buñuels filmer.
"Belle de Jour", 1967, premiäråret, tror jag såg den på Rigoletto i Stockholm. Jodå, gjorde starkt intryck på en tämligen ung Hans K, i en ålder där det bara kryllar med testostoroniskt inflytande och utväxter. Hur den är nu, nästan 50 år senare, svårt att säga...om den fortfarande har ett budskap.

Och, se där - plockade fram en tavla, som är över 40 år, och just från inspelningen av "Belle...". Lite ljusbleknad med åren - men passar väl här i filmtråden...

IMG_2949.jpeg

Vad som intresserade då, var hur Buñuel med cigarren i hand ger regianvisningar...!

Hans K
Fantastiskt, och trevligt att du såg premiären. Kan du berätta mer om tavlan och hur den blev din?
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 21 december 2024, 04:38

Rick von Sloneker skrev:
20 december 2024, 17:06

Har inte hört talas om den filmen tidigare, men ja, båda är bekanta. Malcolm McDowell, som är med i Clockwork Orange, är ju väldigt berömd. Den andre, Robert Shaw, kände jag direkt igen som gangsterbossen i Blåsningen. Tydligen är han även med i En man för alla tider, som också är en utmärkt film.
Han är framför allt Quint i Hajen.

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 23 december 2024, 14:57

Bild

Igår såg jag om en mörk film jag gillar: Veronika Voss längtan (Die Sehnsucht der Veronika Voss) från 1982. Filmen utspelar sig 1955 och handlar om en medelålders skådespelerska som var populär under nazitiden och därför inte längre får några jobb. Storyn är delvis baserad på Sybille Schmitz tragiska sista tid. Helt otrolig skådespelarinsats av Rosel Zech som spelar Veronika. Rekommenderas varmt.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 23 december 2024, 15:21

Rick von Sloneker skrev:
23 december 2024, 14:57

Igår såg jag om en mörk film jag gillar: Veronika Voss längtan (Die Sehnsucht der Veronika Voss) från 1982. Filmen utspelar sig 1955 och handlar om en medelålders skådespelerska som var populär under nazitiden och därför inte längre får några jobb. Storyn är delvis baserad på Sybille Schmitz tragiska sista tid. Helt otrolig skådespelarinsats av Rosel Zech som spelar Veronika. Rekommenderas varmt.
Gillar skarpt, som de flesta av Rainer Werner Fassbinders filmer, dags att se om, yes, tack för tipset.
IMG_2901.JPG

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 december 2024, 16:07

På tal om äldre filmer så är Diligensen från 1939 (det finns senare upplaga) värd att titta på. Igår visade SVT en film från 1945, ”Klockorna i St Mary” .
Vad anser ni om äldre filmer?? Är de någonting att titta på??? Gränsen kan gå ungefär 1975.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 december 2024, 17:36

Jag skall kapa tråden en stund för någon snubbe som bodde på Fårö. Ingvar Börjman eller något sådant. Vi tänkte oss en helg ägnat åt hans filmer men jag fallerade fullständigt att hitta dem på nätet eller ens på DVD, några begagnade tyska var det närmaste jag kom.

Var hittar man dem? Någon?

Jag är personligen kär i Inseglet.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 25 december 2024, 18:24

Netflix har de flesta av hans filmer.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 december 2024, 18:43

Sorgligt nog inte utrikes, inte första gången jag insett att det skiljer sig mellan länder.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 25 december 2024, 19:59

Hans skrev:
25 december 2024, 18:43
Sorgligt nog inte utrikes, inte första gången jag insett att det skiljer sig mellan länder.

MVH

Hans
Just ja, det tänkte jag inte på.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 december 2024, 20:19

Jag har iallafall besökt Ingvar Bergmans grav på Fårö kyrkogård som är lätt att hitta (står skyltat har för mig).

Hans

Har du provat att söka på Youtube???

Stefan

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 25 december 2024, 20:21

Hans skrev:
25 december 2024, 17:36

Enligt en bekant till en vän går det tydligen att hitta mängder av gamla filmer som torrents. Tydligen ska sidor som 1337x och YTS vara bra för detta. Men för att ladda hem filerna behöver man en så kallad torrent-klient, och då är tydligen qBittorrent bäst eftersom den bygger på öppen källkod (=mindre risk för virus och annan skit).

Han hälsar dock att man helst bör ha en god VPN om man laddar hem torrents eftersom man annars kan bli spårad och krävd på pengar av piratjägare. Risken att det sker för en så pass gammal film som Sjunde inseglet är förstås försvinnande liten, men ändå.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 25 december 2024, 21:43

"Sjunde inseglet" hittar du här...https://www.youtube.com/watch?v=RoM6B0Vaz50

Hans K

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 december 2024, 22:54

Hans skrev:
25 december 2024, 17:36
Jag skall kapa tråden en stund för någon snubbe som bodde på Fårö. Ingvar Börjman eller något sådant. Vi tänkte oss en helg ägnat åt hans filmer men jag fallerade fullständigt att hitta dem på nätet eller ens på DVD, några begagnade tyska var det närmaste jag kom.

MVH

Hans
Titta där!!! Samlingssida med hans filmer.

https://m.youtube.com/playlist?list=PLk ... algK-lv5MM

Stefan

Skriv svar