Filmtråden

Skriv svar
Rick von Sloneker
Medlem

Filmtråden

Inlägg av Rick von Sloneker » 22 november 2024, 19:38

Jag har märkt att vi är flera här på Skalman som gillar film. Vad kunde då vara bättre än en alldeles egen tråd där vi kan rekommendera filmer vi gillar och spy galla över diton vi ogillar? Det finns redan en tråd som heter Historia i litteratur och media, men här tänker jag att vi kan tala om alla filmgenrer.

Jag börjar:

Metropolitan (1989)

Den här filmen tillhör en genre jag annars inte brukar titta på så mycket: pratiga relationsdramer med komiska inslag. Tänk Woody Allen ungefär. Filmen följer ett gäng överklassungdomar på Manhattan som umgås i samband med den årliga debutantbalen. Huvudpersonen Tom Townsend har inte lika fin bakgrund och hamnar i kretsen av en slump, vilket borgar för en del intressanta kontraster.

På 1 timme och 38 minuter -- en alldeles lagom speltid -- får vi vara med när ungdomarna umgås, dricker, filosoferar, skvallrar, intrigerar och försöker förföra varandra. En bit in i filmen kommer förföraren och det påstådda rövhålet Rick von Sloneker (ja, det är från honom jag har lånat mitt forumnamn) in i bilden och rör om i grytan ännu mer.

Dialogen är för det mesta rätt "litterär" -- något som lätt kan leda till pannkaka -- men här tycker jag att det funkar alldeles utmärkt. Filmen har också en väldigt speciell stämning jag inte riktigt kan klä i ord men som är desto trevligare att uppleva. Helt klart sevärt med andra ord.

Betyg: fyra champagnenedstänkta smokingar av fem.

Bild
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Filmtråden

Inlägg av Hans » 22 november 2024, 20:05

Spännande tråd. Ser fram emot mer. Får se om jag har något att tillföra. Sedan måste vi alla fall hyckla att det är en historisk vinkel på det hela, 1989 är det garanterat. Jag fastställer här och nu att allt tidigare än 2023 är historiskt. Sedan får man guldstjärna av C Skalman om det finns ett historiskt tema i filmen. Typ innan han var född, sekelskiftet, förra.
Han är ett år äldre än undertecknad.

MVH

Hans

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 22 november 2024, 23:23

https://www.imdb.com/title/tt0059592/?ref_=fn_al_tt_3
"Pierrot le Fou" med Jean Paul Belmondo, 1965. (tillagt av Hans K så att snabbt vet vilken film som gäller...)

Den filmen behöver man se för att förstå utvecklingen av film som medium från studio-inspelade filmer till blockbusters till mer av konstform. Tokstollen är surrealistisk här och var men banbrytande på flera sätt. Den är ett bra exempel på franska vågen som vänder upp och ner på de traditionella sättet man gör film på. Samt inspirerar regissörer som peckinpah spielberg mm, den nya generationens regissörer i hollywood.

Tex var det den stilen som introducerade "tracking shot" till filmvärlden, dvs att man låter kameran följa en karaktär medan den rör sig någonstans. Den här scenen hade inte varit möjlig (klart den hade, ngn annan hade uppfunnit den annars) är ett direkt resultat av franska nya vågen.

https://www.youtube.com/watch?v=RXRLqK6S02g

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 23 november 2024, 09:55

Tack Davian, lägger ett bokmärke och siktar på att se filmen inom kort.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 24 november 2024, 18:41

Jag är väl det som vissa kallar en cineast.

Det var bio som gällde, började redan på 50-talet. Från söndagsmatinéerna på Höglandsbio ute i Bromma till dagens kinoturer i Klockrike. Och hemma fanns det VHS, senare ett par tusen DVDs - VHSerna är borta, men resten tar fortfarande upp en hel del plats...kan man köpa billigt i dag!

Och jag ser - nästan - allt.

Frun har just reserverat ett par föreställningar i KinoK, helt i närheten. Bl.a. "Widow Clicquot", jo, champagnerdamens historia, "Reifenstahl", Hitlers favoritfilmare, och "Lee", krigsfotografen med efternamn Miller, hon som tog ett dopp i Hitlers badkar.
IMG_2917.jpeg
IMG_2918.jpeg

Streaming jodå, nya och äldre western som "Yellowstone" och "1883", och som samuraj-entusiast, nya "Shogun". Alla bra!

En annan tråd här på Skalman heter "Vad kan ni prata länge om" - filmer, gammalt och nytt vore ett tema där jag väl knappast kunde sluta...

Hans K

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 24 november 2024, 22:14

Underbart sveahk, ser fram emot att läsa mer om vad du sett för härligt genom åren.

Igår såg jag om en gammal klassiker jag inte hade sett på säkert 20 år: En fisk som heter Wanda. Trodde att jag inte skulle gilla den så mycket den här gången, att humorn liksom passerat bäst före-datum. Så var det inte. Det här är fortfarande riktigt bra fars!

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 25 november 2024, 11:56

Jag antar att detta är en avknoppning från Civil war tråden?
Jag återkommer i frågan. Jag gillar film men jag kan ha svårt för smala filmer eller vad man ska kalla dem. En gång hade jag en tjej i Göteborg som släpande med en på Göteborgs filmfestival eller filmer på Hagabion. Det var kvalificerad tortyr. Så förmodligen är jag helt okulturell i den meningen.

Men Sci-fi gillar jag skarpt.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 17 december 2024, 14:47

Svårt att säga vad som är en smal film, men biolokalen som vi besöker, säkert 4-5 ggr om månaden är smal, eller skall vi säga bred. Sju rader med 14 fåtöljer = 98 platser. Vi sitter oftast i sjunde raden, plats 13 och 14. Sällan helt full, men ett flitigt bioklientel. Många har blivit bekanta. Och en fördel: Ingen smaskar popcorn eller sött under föreställningen, det är koncentrerat tyst!

Många bra filmer visas, nya, ibland en och annan oldie, men inga BIG movies - de visas i synkroniserad (tysk!) version i BIG movie theatres i andra ändan av sta'n. Med popcorn buckets, karamellpåsar och handy-oväsen: "Yes, my love, jag är på bio, nä, inget vidare..."

Jag nämnde ovan tre filmer för december månad - redan sedda, här kort filmkritik:

"Widow Clicquot". Det är Napoleon-tid. Monsieur Clicquot dör, den unga änkan övertar Champagne-produktionen. Men som kvinna får hon kämpa, lyckas ändå med nya metoder och en stor portion envishet grunda sitt Champagneimperium med det som, om vi har råd, dricker under namnet "Veuve Clicquot".

Bra skådespelare, ok - men för lite om champagnens historia, hur den produceras, också för lite om dåtidens historia (som var avgörande för just denna champagnens genombrott), och, tyvärr, för mycket speltid för romantiska förvecklingar - filmen är amerikansk...

forts.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 17 december 2024, 14:58

Jag har inte gått på bio på åratal. Just nu beror det på att jag inte fattar hur man betalar med alla dessa appar.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 19 december 2024, 11:17

Ytterligare två filmer om två starka kvinnor, om än helt olika - Lee Miller och Leni Riefenstahl.

"Lee" - amerikansk krigsfotograf - i filmen spelad av Kate Winslet. Andra världskriget, efter Normandie. Lee i St Malo, Paris, Buchenwald. Och München, i Hitlers badkar...

Starkast: KZ Dachau, 1945. Lee kommer till det just "befriade" lägret. I ett av husen, ett förskrämt barn, där Lee tvekar...skall hon, kan hon överhuvud taget fotografera, här, i KZ, ett barns rädsla, ett barns ögon, som har sett för mycket - ett starkt filmmoment!

"Riefenstahl" - Hitlers kvinna för propagandafilmer, en riktig doku. Regissören, tysken Andreas Veiel har haft tillgång till Leni Riefenstahls arkiv (hon dog 2003, 101 år gammal)

Vi ser inte bara avsnitt ur hennes berömda filmer från 30-talet, nej, vi ser också bilder och filmavsnitt som Riefenstahl ratade, dessutom intervjuer i radio och TV efter kriget. Där hon försöker tvätta sig fri från Nazi-tidens smuts, ibland blir det häftigt och högljutt...Nej, det är inte politik, det är inte propaganda det är KONST!

Fan tro't...

Kanske som facit: Man lämnar bion med den eviga insikten att totalitär makt och till och med godtycklig terror inte bara har en avskräckande effekt, utan också en attraktiv sådan!

Två bra filmer!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lee_Miller
https://sv.wikipedia.org/wiki/Leni_Riefenstahl

Hans K

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 20 december 2024, 01:07

Om vi pratar kvinnor så bör alla se" timmarna" med Nicole Kidman, meryl streep och julianne moore. Den handlar om författaren virginia woolf och några kvinnor som berörs av hennes författande. Mycket bra film. Ed Harris har en intressant biroll.

https://www.imdb.com/title/tt0274558/

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 20 december 2024, 09:14

Fortsätter på temat kvinnliga huvudroller och rekommenderar Luis Buñuels surrealistiska mästerverk Belle de jour från 1967. Filmen handlar om en ung gift kvinna, gestaltad av Catherine Deneuve, som lever i ett sexlöst förhållande. Hon ryggar tillbaka inför sin mans avancemang eftersom hon i hemlighet fantiserar om att bli sexuellt dominerad och förnedrad. För att leva ut den biten börjar hon så småningom att arbeta som prostituerad mellan klockan två och fem på eftermiddagarna. Sevärd som de flesta av Buñuels filmer.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 20 december 2024, 10:55

Får mig att på något sätt tänka på Histoire d'O, som en kompis till mig berättade att han hade en vän som läst som i sin tur hade en bekant som sett filmen.

MVH

Hans

Rick von Sloneker
Medlem

Inlägg av Rick von Sloneker » 20 december 2024, 12:21

Hans skrev:
20 december 2024, 10:55
Får mig att på något sätt tänka på Histoire d'O, som en kompis till mig berättade att han hade en vän som läst som i sin tur hade en bekant som sett filmen.

MVH

Hans
Ja, det finns definitivt likheter. Men det vet jag endast för att en kollega till min väns kusins svåger både har läst boken och sett filmen.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 december 2024, 16:33

Det finns många filmer utlagda på YouTube som t ex ” Figures in a Landscape” från 1970, känner någon igen de två som hade huvudrollen, en av dem hade rollen som ledare i det vitklädda gänget i Clockwork Orange. Filmen handlar just om två fångar som var på flykt….

https://m.youtube.com/watch?v=zmB_JOYlC ... FwZSAxOTcw

Det duger att titta på iallafall….👍😎

Stefan

Skriv svar